دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1395 - 15:54

پهپادی برای بوکشیدن نشتی چاه نفت

مرکز تحقیق و توسعه شرکت «جنرال الکتریک» به تازگی از پهپاد سبکی رونمایی کرده است که می‌تواند نشتی گاز را در اطراف چاه نفت بو بکشد و محل و مقدار و میزان خطر آن‌ را مشخص کند.
کد خبر : 124933

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از بلومبرگ، از زمان جنگ ویتنام به این‌سو، استفاده از سنسورهای بویایی برای اهداف نظامی و تشخیص هدف‌های انسانی از حیوانات مورد استفاده ارتش آمریکا بود و حتی ناسا نیز نمونه‌ای از ربات‌ پرنده برای بوکشیدن متان در جو مریخ طراحی کرده است تا با استفاده از آن به دنبال نقاطی که احتمال وجود حیات در آنها هست، بگردد. در کنار این موارد، شرکت‌های بزرگی همچون ایرباس نیز پهپادهایی با توان تشخیص متان برای استفاده در چاه‌های نفت ساخته‌اند اما نمونه تازه، توانمندی‌های عجیب و غریب و منحصر به‌فردی دارد.


Raven نام پهپادی‌ است که حدود نه کیلوگرم وزن دارد و با استفاده از یک پرتو لیزری می‌تواند نشت گاز از چاه نفت، محل این نشتی و مقدار آن را مشخص کند. این پهپاد سپس اطلاعات جمع‌آوری‌شده را به یک آی‌پد ارسال می‌کند و نرم‌افزار موجود در آن می‌تواند با تجزیه و تحلیل داده‌ها، میزان خطر احتمالی این نشتی را معین کند. راون قادر است با یک بار شارژ، حدود 40 دقیقه در اطراف چاه‌های نفت گشت‌زنی کند و قابلیت این را دارد که پروازهای گشت‌زنی و مسیرها و محل‌های مورد آزمایش را خودش تعیین و برنامه‌ریزی کند. در واقع این پهپاد یک ربات نگهبان بوکش و تمام خودکار است که نیروی انسانی مورد نیاز برای امنیت چاه را به حداقل می‌رساند.


در حال حاضر شرکت‌های نفتی برای نشتی‌یابی، تیم‌های انسانی‌ای دارند که برای این کار ساعات گشت‌زنی روزانه‌ای تعریف شده است و آنها با حسگرهای مادون‌ قرمز به دور چاه می‌روند. این حسگرهای مادون‌ قرمز توان تشخیص مقادیر اندک نشتی را ندارند و از تعیین محل و مقدار نشتی نیز عاجزند و درنتیجه پس از تشخیص وجود نشت گاز به خارج، یک تیم دیگر برای تعیین مقدار و محل و اقدامات ایمنی، باید وارد عمل شود.


با توجه به این‌ که در آینده مساله ایمنی نشت گاز از سوی سازمان‌های حفاظت محیط زیست به استانداردهای فعالیت استخراجی افزوده خواهد شد، این پهپاد اثر بسیار مثبت و قابل توجهی در هزینه‌های امنیتی شرکت‌های نفتی خواهد داشت. دفتر تحقیق و توسعه GE اعلام کرده به‌زودی و پساز اعمال برخی بهینه‌سازی‌ها، تولید انبوه این پهپاد را برای فروش به استخراج‌کنندگان آغاز خواهد کرد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته