دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1394 - 11:59

ساز مخالف ایالت‌های آمریکا در خصوص لغو تحریم‌های ایران

در حالی که آمریکا و ایران به حصول توافقی نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نزدیک می‌شوند، برخی ایالت‌های آمریکا از قصد خود مبنی بر ادامه تحریم‌های داخلی علیه ایران خبر داده‌اند که این امر می‌تواند روند عادی‌سازی روابط بین دو کشور را پیچیده‌تر کند.
کد خبر : 12430

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از رویترز، در راستای به انزوا کشیدن ایران در عرصه‌های جهانی، چند ایالت آمریکا خود لوایحی جهت تحریم ایران صادر کرده و کمپانی‌های طرف معامله خود را بوسیله اعمال جریمه‌های اقتصادی یا ممانعت از انعقاد قرارداد با آنها، از تعامل اقتصادی با ایران بازداشتند.


در بسیاری از این ایالت‌ها، چنین تحریم‌هایی تنها در صورتی برداشته می‌شود که یا ایران دیگر به عنوان یک کشور حامی تروریسم شناخته نشود و یا نتیجه نهایی توافق هر چه باشد، تمام تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا لغو شود.


در همین راستا، دو ایالت آرکانزاس و می سی سی پی، اعلام‌ کردند قصد اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران را نیز دارند.


این امر، می‌تواند روند توسعه روابط بین دو کشور را پیچیده‌تر کند و سیاست خارجی کاخ سفید را به چالش بکشد.


اگرچه ایالت‌های آمریکا غالبا لوایح خود را در راستای تحریم‌های اعمال شده بر ایران توسط دولت فدرال می‌دانند اما اقدامات بازدارنده آنها حتی از مواضع سیاست خارجی دولت فدرال نیز پا فراتر گذاشته‌است.


یکی از مقامات جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا در این خصوص گفت: «تحریم‌های اقتصادی ما به مذاکرات رئیس‌جمهور اوباما با ایران بستگی ندارد».


وی اظهار داشت: «آنها (ایران) باید رفتار خود را کاملا تغییر دهند و ما الزاماً از نظر رئیس‌جمهور اوباما و یا رئیس‌جمهور دیگری پیروی نخواهیم‌کرد».


در میان ایالت‌هایی که خبرگزاری رویترز در این خصوص با آنها ارتباط گرفته، ایالت‌های جورجیا، فلوریدا و میشیگان مدعی شدند تحریم‌های خود علیه ایران را تغییر نمی‌دهند و مقامات ایالت‌های کنکتیکت و ایلینویز نیز اظهار داشتند که لغو این تحریم‌ها مستلزم بررسی در قالب قوانینی تازه است.


مقامات ایالت‌های نیویورک و اورگان نیز به رویترز گفتند در صورت حصول توافق نهایی، اعمال تغییرات و بررسی تاثیرات آن را در دستور کار خود قرار می‌دهند.


این امر با مخالفت و موافقت بسیاری در میان قانون‌گذاران آمریکا مواجه شده و مخالفان معتقدند دخالت در امور خارجی، فراتر از حد اختیارات ایالت‌ها است.


مسئول شورای ملی روابط بازرگانی خارجی آمریکا نیز در این خصوص اذعان داشت که هرگونه تصمیم درباره سیاست خارجی بر عهده دولت است و باید با آن هماهنگ بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب