دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1395 - 09:35

ساخت آینه نانویی و انقلاب احتمالی در الکترونیک

یک تیم تحقیقات دانشگاهی موفق شد با اتم‌های سزیم آینه‌ای بسازد که قطرش متناسب با طول موج نور است و خواص خارق‌العاده‌ای در ابعاد نانو دارد.
کد خبر : 122772

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از پاپیولار مکانیکز، معمولا آینه‌ها جزو آن‌ دسته از اشیائی نیستند که کسی به‌ دنبال نانو کردن تکنولوژی آنها باشد و اصولا این کار بسیار سخت‌تر از آن است که کسی جرأت پرداخت به آن را داشته باشد. یک تیم تحقیق که روی مقاله فوق‌ دکتری دانشجویی کار می‌کرد در دانشگاه ماری کوری پاریس موفق شدند با استفاده از تنها 2000 اتم سزیم، یک آینه نانویی بسازند که برای نخستین‌ بار در ابعادی باورنکردنی، قوانین اپتیک را به‌ کار گرفت.


این تیم تحقیق با استفاده از این آینه فیبر نوری‌ای به قطر 400 نانومتر (قطر موی انسان به‌زحمت بین 80 هزار تا 100 هزار نانومتر است) بسازد که می‌تواند نور را به دام بیندازد و دوباره بازیابی کند. این قطر تقریبا از طول موج نیمی از طیف نور کم‌تر است و در نتیجه برای استفاده از آن باید رنگ نور را به‌ دقت انتخاب کرد اما در آزمایش‌ها مشخص شد که آینه می‌تواند خواص دیوید نوری داشته باشد و در مدارهایی که با سرعت واقعی نور کار می‌کنند، با حداقل اتلاف کار کند.


در این مدارها میزان اتلاف اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد چراکه انرژی در آنها (به دلیل ابعاد کوچک و نوع کاربردها) بسیار اندک است و هر ذره‌ای از اتلاف، موجب کارآیی نامتناسب خواهد شد. تیم تحقیق امیدوار است با استفاده از این تکنیک و ساخت آینه‌های اتمی دقیق‌تر بتواند آینده مدارهای نوری و رایانش نوری را از طریق کاهش ابعاد و افزایش چشمگیر کارآیی، دگرگون سازد. آینه‌های اتمی همچنین در ساخت لیزرها و پرتوافکن‌های خاص و کوچک کاربردهای زیادی خواهند داشت.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته