دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تلاش کاسپاروف برای نیامدن زنان شطرنج‌باز به ایران

دادن امتیاز میزبانی مسابقات شطرنج قهرمانی جهان زنان به ایران، بیشتر از اینکه در داخل کشور خبرساز شده باشد، رسانه‌های خارجی را تحت‌ تأثیر قرار داد؛ میزبانی یکی از بزرگ‌ترین رقابت‌های ورزشی دنیا که در تاریخ ورزش زنان ایران بی‌سابقه بوده است. فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) در حالی به‌تازگی با برگزاری این رویداد مهم بانوان در سال میلادی جاری در تهران موافقت کرده که کارشکنی‌های برخی رسانه‌ها و شطرنج‌بازان خارجی، ایران را وارد حاشیه کرده است. 
کد خبر : 122526
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از شرق، چالش به‌وجود‌آمده بر سر مسئله حجاب شطرنج‌بازان زن خارجی در ایران است، موضوعی که بهانه‌ای شده تا چند روزنامه انگلیسی مدعی شوند که این میزبانی از فدراسیون شطرنج ایران گرفته خواهد شد.
چند شطرنج‌باز خارجی در روزهای اخیر در گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی که بعضی از آنها انگلیسی هستند، اعلام کرده‌اند به‌دلیل اینکه باید با پوشش کامل در رقابت‌های قهرمانی زنان جهان تهران مسابقه بدهند، حاضر نیستند در این رقابت‌ها شرکت کنند.
نازی پایکیدزه، شطرنج‌باز گرجی‌الاصل تیم آمریکا، در مصاحبه با «تلگراف» به تصمیم انتخاب ایران به‌عنوان میزبان رقابت‌های قهرمانی جهان ٢٠١٧ اعتراض کرده و آن را بی‌رحمانه و ناراحت‌کننده دانسته است. او گفته حاضر نیست در ایران در این مسابقات شرکت کند. نایجل شورت، مرد شماره یک سابق جهان از انگلیس هم گفته اگر یک نفر مسیحیِ بسیار معتقدی باشد، برای چه باید حجاب را که سمبول مسلمانان است، رعایت کند. در گزارش تلگراف نام سوزان پولگار، بهترین بانوی تاریخ شطرنج دنیا هم در صف مخالفان میزبانی ایران آمده؛ این در حالی است که سوزان پولگار، رئیس آمریکایی کمیسیون شطرنج بانوان در فیده، از دادن میزبانی به ایران دفاع کرده است. نشریه تلگراف در گزارشی مدعی شده شطرنج‌بازان مطرح دنیا در اعتراض به حجاب اجباری در ایران حاضر نیستند در مسابقات جهانی شطرنج بانوان شرکت کنند که پولگار نیز این ادعا را در صفحات اجتماعی خود تکذیب کرد.

او می‌گوید: «چندی پیش خبرنگار روزنامه تلگراف با من تماس گرفت و درباره برگزاری مسابقات در تهران و اجبار بازیکنان به پوشش از من سوال کرد که جواب من این بود: این نظر شخصی من است. من به حدود ٦٠ کشور مختلف در دنیا سفر کرده‌ام و با فرهنگ‌های زیادی روبه‌رو شده‌ام. همیشه با رعایت پوشش سنتی کشورها تلاش کرده‌ام به فرهنگ آن کشورها احترام بگذارم. تصاویری هم از من با لباس مخصوص هندی‌ها، ویتنامی‌ها و آذری‌ها وجود دارد. هیچ‌کس از من نخواسته بود که چنین کاری انجام دهم، خودم دوست داشتم براساس اصل احترام، چنین اقدامی انجام دهم. من شخصا هیچ مشکلی با حجاب ندارم و فکر می‌کنم دیگران نیز چنین نظری داشته باشند. البته من نمی‌توانم از جانب دیگران صحبت کنم؛ اما در مکالماتی که با بازیکنان داشتم آنها مشکلی با این مسئله نداشتند». پولگار البته در مصاحبه‌ای نیز اعتراض شطرنج‌بازان به موضوع حجاب اجباری در ایران را جوسازی اعلام کرده است.
موضوعی که مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج هم آن را تأیید می‌کند و البته آن را بی‌اهمیت می‌داند، چراکه معتقد است هیچ تأثیری در گرفتن این میزبانی از ایرانی‌ها ندارد. پهلوان‌زاده گفت: «ما این میزبانی را با رضایت ١٦٠ کشور دنیا گرفتیم، هیچ مخالفتی وجود نداشت. اتفاقا چون توانسته بودیم رقابت‌های قهرمانی زنان آسیا را در سال‌های ٢٠٠٧ و ٢٠١١ و مسابقات گرندپری ٢٠١٥ را خوب برگزار کنیم، با موافقت صد درصدی میزبانی مسابقات بزرگ قهرمانی جهان را به ما دادند. این مسابقات بدون هیچ مشکلی و در امنیت و آرامش کامل در تهران برگزار خواهد شد. برخی‌ها که دیدگاه ضد ایرانی دارند می‌خواهند از قضیه حجاب زنان ایرانی سوءاستفاده کنند. مطمئن باشید همین بازیکن گرجی که به حجاب اجباری‌اش اعتراض دارد، به تهران می‌آید و در مسابقات شرکت می‌کند. دوست‌ها و هم‌تیمی‌‌های او در گذشته بارها به تهران آمده‌اند، طوری که حتی در مسابقات لیگ ما هم شرکت کرده‌اند». جالب اینکه گاردین نیز همسو با تلگراف از تحریم مسابقات تهران خبر داده است.
کارشکنی کاسپاروف
رئیس فدراسیون شطرنج ایران به کارشکنی‌های «‌گری کاسپاروف»، نابغه سابق شطرنج جهان، در به‌وجودآمدن این حواشی اشاره می‌کند: «آقای کاسپاروف کاندیدای ریاست فدراسیون جهانی بودند، چون نتوانستند رئیس شوند و رأی نیاوردند، حالا با فیده درافتاده‌اند. او در‌حال‌حاضر در آمریکاست و آنجا فعالیت می‌کند؛ کاسپاروف از این قضیه سوءاستفاده کرده تا فدراسیون جهانی را با چالش مواجه کند، این موضوع آن‌قدر در رسانه‌های خارجی بزرگ شده که حتی دو روزنامه تلگراف و گاردین در انگلیس که دو جناح مختلف دارند، با هم متحد شدند تا ایران را بکوبند، طوری که حتی با دختران ایرانی هم تماس گرفته‌اند و درباره مسئله حجاب با آنها مصاحبه کرده‌اند».اظهارات رئیس فدراسیون شطرنج در حالی است که میترا حجازی‌پور، استاد بزرگ شطرنج ایران، در واکنش به تحریم مسابقات قهرمانی جهان به‌‌دلیل حجاب اجباری، به‌خوبی از آن دفاع می‌کند؛ او به گاردین می‌گوید: «بایکوت‌کردن این مسابقات یک تصمیم اشتباه است و این رفتار می‌تواند تلاش چندین‌ساله زنان ایرانی در عرصه رشد و توسعه ورزش را ضایع کند. میزبانی ایران در مسابقات قهرمانی جهان شطرنج ٢٠١٧ بزرگ‌ترین میزبانی رویداد تاریخ ورزش بانوان ایران خواهد بود. ما در گذشته در رشته‌های مختلف نتوانسته‌ایم امکان میزبانی مسابقات جهانی را داشته باشیم؛ بنابراین این رویداد برای زنان ایرانی اهمیت فراوانی دارد. من می‌دانم برای ورزشکاران زن خارجی، شاید مقوله حجاب مشکل باشد؛ اما به آنها می‌گویم در این زمینه می‌توانند درک و صبر بیشتری به خرج دهند و اگر به ایران بیایند، شاهد جنبه‌های مثبتی نیز خواهند بود. ایران کشور زیبایی است و فرهنگی مثال‌زدنی دارد. اگر ایران میزبان مسابقات جهانی باشد، یک گام بزرگ برای زنان ایرانی رقم خواهد خورد. این میزبانی به رشد بانوان شطرنج‌باز ایرانی کمک فراوانی خواهد کرد و عاملی خواهد شد تا زنان ایران در رشته‌های دیگر هم، رشد داشته باشند و راه را برای ترقی‌های بیشتر هموار خواهد کرد».

میترا حجازی‌پور که سال ٢٠١٥ عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورد، از سوی فیده، جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان ٢٠١٧ را به دست آورده است. البته فیده به دلیل امتیاز میزبانی مجوز حضور دو شطرنج‌باز دختر دیگر را به ایران داده است که یکی از آنها سارا خادم‌الشریعه، ستاره جوان این روزهای شطرنج کشورمان، است. نفر دوم اما هنوز قطعی نشده و کادر فنی باید درباره آن تصمیم‌گیری کند. به‌این‌ترتیب برای اولین بار سه شطرنج‌باز ایران در رویداد بزرگ قهرمانی جهان در جمع ٦٤ نفر برتر دنیا پیکار خواهند کرد.
محدودیت برای میزبانی مردان
میزبانی رقابت‌های شطرنج قهرمانی جهان بانوان از آنجا که جزء بزرگ‌ترین و معتبرترین رویدادهای جهانی است، طبیعتا هزینه زیادی را هم بابت میزبانی می‌طلبد. هزینه‌ای که فدراسیون شطرنج با وجود کمبود اعتبار در خزانه ورزش کشور، پذیرفته تا شخصا آن را تأمین کند. مهرداد پهلوان‌زاده می‌گوید: «هزینه برگزاری مسابقات و جوایز آن چیزی بالغ بر دو میلیارد تومان می‌شود. ما به دنبال این هستیم با جذب اسپانسر، این هزینه را تأمین کنیم. درست است که هزینه مسابقات بسیار سنگین است و وزارت هم نمی‌تواند آن را متقبل شود؛ اما ما تمام سختی‌ها را به جان خریدیم تا به این وسیله بتوانیم به ورزش بانوان ایران کمک کنیم تا از این به بعد، راه برای سایر رشته‌ها باز شود».

او در واکنش به اینکه این می‌تواند راه را برای میزبانی مسابقات قهرمانی جهان مردان که در سطح بالاتری برگزار می‌شود باز کند، پاسخ داد: «ما در برگزاری مسابقات مردان محدودیت داریم؛ چون نماینده‌های اسرائیل در این بخش حضور دارند. ما نمی‌توانیم از آنها میزبانی کنیم. در مسابقات خانم‌ها چون اسرائیل هیچ نماینده‌ای نداشت، میزبانی را گرفتیم». براساس اعلام رسمی فدراسیون بین‌المللی شطرنج، رقابت‌های قهرمانی شطرنج زنان جهان، فوریه سال ٢٠١٧ میلادی (بهمن و اسفند سال‌جاری)، در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: حجاب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته