دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 مهر 1395 - 09:29

جهان جهت‌گیری خاصی ندارد

تحقیقات جدید حاکی از آن است که جهان هستی همچون بعضی انسان‌های بی‌هدف، هیچ سمت و سویی برای حرکت خود ندارد و کهکشان جهت‌دار نیست.
کد خبر : 120051

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از upi، جهان هستی حرکات موضعی زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به چرخش ستاره‌ها و چرخش سیاره‌ها اشاره کرد، اما تمام این نمونه‌های فیزیکی نجومی بر این فرض استوارند که جهان هستی در تمام جهات به طور یکنواخت در حرکت است.


ممکن است حرکت جهان هستی در طول مسیر بیش‌تر یا کم‌تر شود اما هیچ‌گاه این حرکت در یک راستا بیش‌تر از راستای دیگر نمی‌شود. دانشمندان دانشکده سلطنتی لندن و دانشگاه کالج لندن به تازگی این فرضیه خود را به بوته آزمایش گذاشته‌اند.


دانشمندان با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از سوی ماهواره Planck متعلق به آژانس فضایی اروپا، نقشه‌هایی از تابش زمینه کیهانی تهیه کرده‌اند که قدیمی‌ترین تابش در جهان هستی به شمار می‌رود.


این نقشه‌های جدید برای اولین بار تصویر پانورامایی از قطبی‌سازی تابش زمینه کیهانی یا جهت حرکت کیهانی را در کل آسمان در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. محققان به دنبال آن هستند که چرخش‌های مختلف کیهانی چه تأثیری روی قطبی‌سازی تابش زمینه کیهانی می‌گذارد.


چرخش جهان هستی روی یک محور، الگوهای چرخشی ایجاد می‌کند. گسترش جهان روی محورهای مختلف در سرعت‌های متفاوت، نواحی گرم و سرد را بیش‌تر می‌کند. در واقع، نقشه‌های به دست آمده نشان می‌دهند که جهان هستی بدون جهت در حرکت‌ است.


این مطالعات از آن جهت حائز اهمیت است که این آزمایش‌ها یکی از فرضیه‌های اصلی را پیرامون محاسبات کیهانی به سرانجام می‌رساند. اگر این فرضیه غلط باشد و جهان هستی در یک راستا بیش‌تر از راستای دیگر بچرخد یا گسترش یابد، باید در تهیه تصویر جهان هستی تجدیدنظر کرد.


مترجم: ندا اظهری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته