دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1394 - 14:35

سی‌ان‌ان: ترکیه می‌خواهد میان ایران و عربستان میانجی‌گری کند

استاد علوم سیاسی دانشگاه لندن با بیان اینکه ترکیه تلاش می‌کند نقش نوعی پل میان ایران و عربستان را بازی کند گفت ایران و عربستان به خوبی می‌دانند که هیچ راه‌حل نظامی برای موضوع یمن وجود ندارد.
کد خبر : 11650

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، «فواز جرجیس» استاد علوم سیاسی دانشگاه لندن و نویسنده کتاب «خاورمیانه جدید» گفت: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران سفر کرد. ترکیه تلاش می‌کند نقش نوعی پل میان ایران و عربستان را بازی کند، این درحالی است که درگیری‌ها در یمن همچنان ادامه دارد.


«جرجیس» افزود: در کنفرانس خبری روز گذشته (سه‌شنبه) «اردوغان» و «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران موضوع یمن به صورت ویژه‌ای برجسته شد و دو طرف بر لزوم اینکه باید از ابزارهای مختلف برای حل بحران یمن استفاده کرد، تاکید کردند. «اردوغان» می‌تواند نقش میانجی را میان ایران و عربستان سعودی ایفا کند زیرا دو طرف به خوبی می‌دانند که هیچ راه‌حل نظامی برای موضوع یمن وجود ندارد.


وی تصریح کرد: ایران و ترکیه روابط راهبردی دارند و شاید یکی از قوی‌ترین روابط راهبردی و اقتصادی در جهان باشد. حجم روابط اقتصادی ایران و ترکیه قرار است به حدود 30 میلیارد دلار افزایش یابد. ترکیه تلاش کرده است در منطقه پلی میان شیعه و سنی باشد و امکان این وجود دارد که با میانجی‌گری میان ایران و عربستان، به دستاوردهای زیادی دست یابد.


این کارشناس امور سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا ایران و عربستان خواهان گفت‌وگو با هم هستند، گفت: به نظرم ایران و عربستان می‌خواهند با هم گفت‌وگو کنند. سران ایران و عربستان به خوبی می‌دانند که هیچ راه حل نظامی برای بحران یمن وجود ندارد. عربستان می‌خواهد نیروهای نظام گذشته و حوثی‌ها (جنبش انصارالله) سر میز مذاکرات حاضر شوند تا موضوع بحران یمن حل شود. ایران نیز خواهان حل و فصل سیاسی موضوع است.


وی خاطرنشان کرد: ترکیه و عمان می‌توانند میانجی صادقی برای پایان دادن به کابوس یمن باشند. یمن فقیرترین کشور در میان کشورهای عربی است که حتی آب آشامیدنی ندارد و مردم این کشور بسیار فقیر هستند. اگر یمن گرفتار جنگ داخلی تمام عیار شود، وضع این کشور بسیار وخیم و فاجعه بار خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته