دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1395 - 15:31

قدیمی‌ترین فسیل جهان، تاریخ حیات را دگرگون کرد

قدیمی‌ترین فسیلی که تاکنون شناخته شده، زمان آغاز حیات روی کره زمین را دست کم 100 میلیون سال به عقب راند.
کد خبر : 114991

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از نیویورک تایمز، یک فسیل که برآورد می‌شود 3/7 میلیارد سال قدمت دارد، تمامی دانش و حدس‌های زمین‌شناسی از زمان آغاز حیات روی کره خاکی را دگرگون ساخته است.


این سنگواره که چهار سال قبل کشف شد، به مدت 1500 روز در محل کشف خود در گرینلند نگهداری شد تا دانش ما توان تجزیه و تحلیل آن را به‌دست بیاورد و اکنون کتاب سرگذشت حیات را می‌توان از روی آن خواند.


براساس اعلام تیم تحقیق، این فسیل از بقایای جلبک‌ها یا میکروب‌های تک‌سلولی (استروماتولیت) و ته‌نشست‌ها و رسوبات در آب‌های کم‌عمق تشکیل شده است و می‌تواند حتی در دوران هادین (قبل از پرکامبرین و نخستین دوران زمین‌شناسی که از 6/5 میلیارد سال قبل آغاز شد) باشد.


به گزارش آنا، نکته قابل تأمل درباره این فسیل این است که به‌طور حتم قبل از دوران «بمباران‌های سنگین» تشکیل شده و حاوی اطلاعات زیادی‌ست. دوران بمباران سنگین نام زمانی در انتهای دوران هادین است که زمین زیر بارش‌های شهابی و تشعشعات زیاد و فعالیت‌های گسترده و سهمگین آتش‌فشانی بود و پیش از این تصور می‌شد که حیات روی کره ما پس از این دوران و در حدود 3/6 میلیارد سال قبل آغاز شده است.


در صورتی که یافته‌های نخستین درباره این فسیل به اثبات برسد، به معنی این است که حیات دست کم 100 میلیون سال زودتر روی کره ما به‌وجود آمده و توانسته دوران سخت و سهمگین بمباران را از سر بگذراند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

برچسب ها: فسیل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته