دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

ستاره اسکندری: سینماگران برای شناخت بهتر بیماری‌ها نیاز به تعامل با جامعه پزشکی دارند

ستاره اسکندری معتقد است سینماگران و هنرمندان برای شناخت بهتر بیماری‌ها و ایفای بهتر نقش ها نیاز به تعامل بیشتر و رابطه بهتر با جامعه پزشکی دارند.
کد خبر : 112285

ستاره اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا در مورد تعامل میان سینما و جامعه پزشکی گفت: «از آنجا که بیماری‌ها قالب و کلیشه خاصی ندارند و شبیه به هم نیستند بنابراین ما برای ایفای نقش‌هایی که مرتبط با حوزه پزشکی است، نیاز به مشاوره و تعامل با پزشکان داریم.»


وی افزود: «به عنوان مثال در مورد بیماری سرطانT قبلا وقتی این بیماری ناشناخته بود طبیعتا نوع رفتار و برخورد کل جامعه و به تبع سینماگران با آن متفاوت بوده است. در گذشته دنیای بیماران سرطان دنیای ناشناخته‌ای بود و مردم تصاویر و ذهنیتی داشتند که ممکن است خیلی واقعی نبوده باشد.»


اسکندری افزود: «هر چه شناخت از بیماری‌ها و بحث سلامت بیشتر شده تصویر فیلم‌ها، نمایش‌ها و سریال‌ها به تصویر واقعی بیماری‌ها نزدیک‌تر شده است. این اتفاقی است که به نظر من باید مورد استقبال قرار بگیرد. زمانی در سینمای ما اصلا مهم نبود که نسبت به هر بحثی، از جمله بیماری‌ها کارشناس داشته باشیم، اما الان خوشبختانه حداقل در همه کارهایی که من حضور داشتم سال به سال این مورد را بیشتر می‌بینم که به یک متخصص نیاز پیدا می‌شود و متخصصین هستند و در کنار هنرمندان حضور دارند.»


وی ادامه داد: «برای مثال من در سریال «شوق پرواز» به عنوان کسی که در حالت کما بود، متخصصی در کنارم حضور داشت که به من می‌گفت چه کاری باید انجام دهم و چه کاری را نباید انجام دهم تا تصویر به یک فرد به کما رفته نزدیک باشد.»


بازیگر سریال «مرگ تدریجی یک رویا» افزود: «همچنین راجع به آلزایمر؛ واقعیت این است که شناختی که الان راجع به آلزایمر وجود دارد در ۱۰سال پیش نبوده، بنابراین یک بخشی به تخیل و ذهنیت نویسنده، کارگردان یا بازیگر بر می‌گشته اما الان شناخت‌ها واقعی‌تر و تخصص‌ها هم ریزتر شده‌اند.»


وی ادامه داد: «من این افتخار را دارم که به عنوان کسی که کار هنری می‌کند سال‌ها دویده‌ام و سعی کردم نگرانی خودم را راجع به سلامت جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنم، چه سلامتی روانی چه سلامت جسمی، فریاد بزنم و بروز بدهم.»


وی افزود: «خوشبختانه امسال با دو فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» در قالب یک سکانس و فیلم مستندی که راجع به بیماران مبتلا به سرطان ساخته شده به اسم «چنگار» در جشنواره حضور دارم. فیلم «چنگار» متاسفانه سال‌ها اکران نشد و خوشبختانه در دولت جدید این اتفاق افتاد که سینمای مستند این فیلم را به جشنواره فیلم سلامت معرفی کرد. فیلمی که ۷-۶ سال پیش ساخته شده است.»


اسکندری شرح داد: «در این فیلم مبتلایانی از جمله بابک معصومی، مصطفی عبداللهی، دکتر نگار تقوی و بسیاری از دوستان حضور داشتند که الان دیگر در میان ما نیستند، اما اتفاق مهمی که افتاده این است که این مستند در جشنواره سلامت در حال دیده شدن است.»


وی ادامه داد: «زمینه اصلی فیلم «چنگار» دادن شناخت و آگاهی در مورد بیماری سرطان و چگونگی رفتار با سرطان و تاثیرات روحی آن بر روی افراد است. به نظر من اینها مباحثی هستند که اهمیت بسیار زیادی دارند و از اینکه برگزاری جشنواره فیلم سلامت موجب شد که این فیلم بالاخره به نمایش در بیاید خوشحالم.»


گفت‌وگو از مریم قربانی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته