دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 فروردين 1394 - 14:02
آنا گزارش می‌دهد

ادامه اعتراض دانشجویان به ادغام ناگهانی دانشگاه علوم اقتصادی و دانشگاه خوارزمی

«ما از اینکه قرار است دانشگاه‌مان با دانشگاه خوارزمی ادغام شود هیچ اطلاعی نداشتیم. در تعطیلات عید و توی سفر بود که خبر به گوشمان رسید. عکس‌هایی که در اینترنت دست به دست می‌شد نشان از این داشت که عده‌ای آمده‌اند و سردر دانشگاه ما را عوض کرده‌اند و البته مسئولین دانشگاه هم لطف کرده‌اند و گفته‌اند که از اسفند فکر این کار را در سر داشته‌اند و انگار لزومی ندیده‌اند به دانشجویان اطلاع دهند.»
کد خبر : 11140

این‌ها دلنگرانی های نسترن است، یکی از دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی که در تجمع دیروز در اعتراض به ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی شرکت کرده است. او به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا می‌گوید این کار را در تعطیلات عید انجام داده‌اند تا بدون هزینه و بی‌سر و صدا برایشان تمام شود.








بد نیست بدانید که دانشگاه خوارزمی خودش دانشگاهی جدا شده از دانشگاه تربیت معلم است و حالا قرار است که یک دانشگاه جدید و دانشجویان آن هم بر مسئولیت‌هایش اضافه بشود. البته دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی که دانشگاهی وابسته به وزارت علوم اقتصاد و دارایی است به راحتی زیر بار این ادغام نرفتند و بعد از تمام شدن تعطیلات جلوی ساختمان دانشگاه تجمع کرده‌اند

مساله اینجاست که پیش از این هم از این ادغام‌های بدون اطلاع قبلی یک دانشگاه با دانشگاه دیگر داشته‌ایم. در دولت احمدی نژاد در تصمیمی حیرت انگیز دانشگاه علوم پزشکی ایران که از معتبر‌ترین دانشگاه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شد با دانشگاه علوم پزشکی تهران ادغام شد و خیلی سریع هم سردر و تابلوهای این دانشگاه را بدون آن که کسی شک کند! عوض کردند، البته این ماجرا به قدری ناموفق پیش رفت که به‌‌ همان بی‌سر و صدایی، دولت مجددا مجبور به تفکیک دو دانشگاه شد. اما حالا قرعه به نام دانشگاه علوم اقتصادی افتاده که در بی‌خبری مردم و دانشجویان در تعطیلات نوروزی به دانشگاه خوارزمی تغییر نام می‌دهد.


ادغام با دانشگاه تفکیک شده از تربیت معلم


بد نیست بدانید که دانشگاه خوارزمی خودش دانشگاهی جدا شده از دانشگاه تربیت معلم است و حالا قرار است یک دانشگاه جدید و دانشجویان آن هم بر مسئولیت‌هایش اضافه بشود. البته دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی که دانشگاهی وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی است، به راحتی زیر بار این ادغام نرفتند و بعد از تمام شدن تعطیلات جلوی ساختمان دانشگاه تجمع کرده‌اند.


محمد یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه که در تجمع حضور داشته، درباره ادغام این دو دانشگاه می‌گوید: اصلا کسی ما را حساب نکرده بود که ماجرا را با ما در میان بگذارد. ما هم از طریق خبر‌ها متوجه ماجرا شدیم و انگار وزارت علوم هم به این دلیل با ادغام موافقت کرده که دانشکده علوم اقتصادی از دانشکده به دانشگاه تغییر کرده است. اصلا مساله ما این است که اگر بنای ادغام بود چرا دانشگاه خوارزمی؟ وقتی دانشگاه علامه طباطبایی و خواجه نصیر هم گزینه‌های دیگری برای ادغام بودند، چرا باید با این دانشگاه ادغام صورت بگیرد؟ موقعی که بحث ادغام با دانشگاه علامه مطرح شد، این دانشگاه که مدیریتی تخصصی دارد با ادغام علوم اقتصادی مخالفت کرد. حالا ادغام با دانشگاهی انجام شده که سطحش پایین‌تر از علوم اقتصادی است.


او درباره خواسته دانشجویان معترض به آنا می گوید: خواسته دانشجویان این است که در درجه اول ادغام صورت نگیرد و اگر قرار است انجام شود، با دانشگاه سطح بالاتری ادغام شود. یک نکته اساسی رتبه‌ دانشجویانی است که در این دانشگاه قبول شده‌اند. ما در کار‌شناسی ارشد رتبه‌های ۱۰۰ تا ۱۵۰داریم که بعد از دانشگاه تهران اینجا قبول شده‌اند، اما خوارزمی با رتبه‌های خیلی پایین‌تر دانشجو در رشته‌هایی مثل ام‌بی‌ای گرفته. رشته‌ای که در این دانشگاه جدید است و سابقه چندانی ندارد اما در دانشگاه ما تخصصی تدریس شده. حالا ما با دانشگاهی ادغام شده‌ایم که هیچ تخصصی در رشته‌های ما ندارد.


بعد از این تجمع، دانشجویان بیانیه‌ای نوشته‌اند تا به دست مسئولان دانشگاه برسد. با این حال امروز همه چیز حکایت از انحلال دانشگاه علوم اقتصادی دارد. رئیس دانشگاه خوارزمی در در مصاحبه‌ای خبر داده بود که بودجه و امکانات دانشگاه منحل شده علوم اقتصادی به دانشگاه خوارزمی منتقل شده و هزینه کادر و دانشجویان آن می‌شود. به گفته او همه دانشجویان دانشگاه منحل شده علوم اقتصادی در تهران ادامه تحصیل می‌دهند و تمامی استادان رشته‌های مختلف اقتصادی آن هم در دانشگاه خوارزمی حفظ می‌شوند.



ما فقط مجری بودیم!


دکتر منجذب رییس دانشگاه علوم اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ‌آنا در مورد این ادغام گفت: ما فقط به عنوان مجری عمل کردیم. مساله اینجاست که دانشگاه شدن دانشگاه علوم اقتصادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نرسید و ما هم به عنوان مجری دستورات عمل کردیم. مطابق اطلاعاتی هم که در اختیار من قرار گرفته بود قرار نبود ادغام به این شکل صورت بگیرد. از طرف دیگر نیاز دانشگاه خوارزمی به دانشکده‌های «علوم مالی»، «علوم اقتصاد» و «مدیریت» دلیل دیگر این ادغام است. اما اکنون که ادغام صورت گرفته، باید گفت استقلال این سه دانشکده حفظ می‌شود، زیرا دانشگاه خوارزمی هیچ کدام از رشته‌های دانشگاه علوم اقتصادی را ندارد و این سه دانشکده توسط همین هیات علمی که تاکنون مشغول به فعالیت بودند اداره می‌شوند.


تجمع‌های دانشجویی همیشه نتیجه نداده. اگر این بار هم نارضایتی دانشجویان نقشی در تصمیم‌گیری نهایی ایفا نکند این دانشجویان چه عواقبی را باید بپذیرند؟ یکی دیگر از دانشجویان معترض به این ادغام می‌گوید: «بد‌ترین مساله این است که معلوم نیست مدرک ما چه باشد. بچه‌هایی که تا الان در این دانشگاه درس خوانده‌اند- مثل من که فقط یک نمره‌ام باقی مانده- نمی‌خواهیم مدرک دانشگاهی را بگیریم که در آن درس نخوانده‌ایم. از طرف دیگر اگر با همین اسم مدرک بگیریم چند سال بعد اسم دانشگاهی روی مدرکمان است که وجود ندارد. حالا بعضی از دانشجویان پیشنهاد می‌کنند حداقل اسم هر دو دانشگاه روی مدرک درج شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته