دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1395 - 10:01
سید طه هاشمی*

اسلام، دین‌ آزاد‌اندیشی

سید طه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی در روزنامه فرهیختگان به مساله کرسی‌های آزاداندیشی و ارتباط آن با دین مبین اسلام پرداخته است.
کد خبر : 106689

موضوع کرسی‌های آزاداندیشی یکی از مواردی است که رهبر معظم انقلاب بر اجرای آن تاکید دارند و برگزاری این کرسی‌ها فرصتی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که بتوانند حرف‌شان را بزنند و ابراز عقیده کنند. ما معتقدیم دیدگاه‌های مختلف باید در دانشگاه مطرح شود. خداوند در قرآن می‌فرماید «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»، یعنی اگر اقوال مختلف نباشد چگونه می‌شود بهترین قول را انتخاب کرد. به تعبیر بنده اگر حرف درست و نادرست نباشد، چگونه می‌شود حرف درست را انتخاب کرد و اگر همه ایده‌ها و گفته‌هایی که انسان‌ها دارند در یک محیط علمی گفته نشود، چگونه می‌شود بهترین‌ ایده‌ها و گفته‌ها را انتخاب کرد؟


آنهایی به دنبال تک‌صدایی در دانشگاه هستند که اسلام را نشناخته‌اند و به اسلام ظلم می‌کنند. تصور و تلقی آنها این است که اسلام قادر نیست پاسخگو باشد، اسلامی که از منطق قوی برخوردار است و می‌تواند در برابر همه شبهه‌ها پاسخ صحیح بدهد. چرا اسلام را به‌گونه‌ای جلوه می‌دهید که قادر نیست از خود دفاع کند و باید همه صداها خاموش بشود. در زمان امام صادق(ع)، تندترین آدم‌ها و کسانی که امروز ما به آنها لائیک می‌گوییم و اصلا خدا و دین را قبول ندارند به مسجد پیامبر(ص) می‌آمدند و سخت ترین و شبهه‌ناک‌ترین مسائل را مطرح می‌کردند و حتی وجود خدا و پیامبر(ص) را زیر سوال می‌بردند. روزی دو نفر از همین دهری‌ها و افراد لائیک با هم بحث می‌کردند و یکی از شیعیان که فرد کم‌تحملی بود با این افراد به تندی برخورد کرد، آن دو مرد به این فرد گفتند مگر تو شیعه امام صادق(ع) نیستی؟ زمانی که ما به مسجد پیامبر(ص) می‌رویم و در درس امام صادق(ع) حاضر می‌شویم، تندترین صحبت‌ها را علیه پیامبر(ص) و خدا می‌گوییم و ایشان به‌گونه‌ای با ما برخورد می‌کنند که فکر می‌کنیم سخنان ما را قبول کرده‌اند و بعد با استدلال حرف‌های ما را رد می‌کنند.


اسلام دینی است که از یک مبنای درست برخوردار است، از طرف خدا نازل شده است و اعتقاد داریم کلام خدا وحی منزل است و از آیات و استدلال‌هایی برخوردار است که در برابر شبهات می‌تواند دفاع کند و قطعا شکست نخواهد خورد، پس چرا برخی به دنبال تک‌صدایی در دانشگاه‌ها هستند؟ دانشگاه محیط علم است، دانشجویی که حتی مخالف نظام جمهوری اسلامی هم باشد می‌داند که باید در چارچوب قانون حرف بزند و هنجارشکنی نخواهد کرد. آنها که به این شکل به دانشگاه‌ها حمله می‌کنند دانشگاه را نشناخته‌اند. حتی کسی که چندین سال مسئول فرهنگی دانشگاه‌ها در وزارت علوم بوده است و هنوز هم عنوان عضو هیات‌ علمی دانشگاه را یدک می‌کشد، هنوز محیط دانشگاه را نشناخته است و به دانشگاه آزاد اسلامی اهانت می‌کند. به کسانی‌که مسئولیت‌های فرهنگی در این کشور داشته‌اند، باید گفت زمانی‌که ما به موسیقی مباح و مشروع اجازه ندهیم تبدیل به موسیقی زیرزمینی می‌شود؛ چراکه جوان می‌خواهد نیاز خود را تامین کند و اگر راه صحیح را در اختیارش قرار دادیم مسیر درست را می‌رود، اما اگر زمینه برای برطرف کردن نیازهایش فراهم نشود او از راه‌های دیگری نیازهایش را برطرف خواهد کرد. من از منتقدان می‌خواهم یک‌بار هم که شده به دانشگاه احترام بگذارند، بین دانشگاه و محیط بیرون دانشگاه تفاوت قائل بشوید، دانشگاه شعور دارد و می‌فهمد.


*معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته