دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

غنچه‌پور: تعالی هنر مجسمه‌سازی نیازمند ترسیم چشم‌انداز هدفمند است

یکی از شرکت کنندگان نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی سردیس مفاخر شعر ایران ضمن تاکید بر ضرورت ترسیم چشم‌اندازی هدفمند برای رسیدن هنر مجسمه‌سازی به ایده‌آل جهانی، گفت: «در حال حاضر حمایت‌های مختلفی از مجسمه‌سازی می‌شود که می‌تواند برای مجسمه‌ساز انگیزه ایجاد کند.»
کد خبر : 106283

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از بیژن غنچه‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان زیباسازی شهرداری تهران و در حاشیه نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر شعر ایران، در خصوص توجه به ابعاد مختلف هنر مجسمه سازی از سوی مسئولان اظهار کرد: هر هنری تا مورد حمایت قرار نگیرد نمی‌توان به رشد و توسعه آن امیدوار بود و مجسمه سازی هم از این قاعده مستثنی نیست.


وی افزود: در حال حاضر حمایت های مختلفی از مجسمه سازی می شود که می تواند برای مجسمه ساز انگیزه ایجاد کند و حس رقابت را در آنها به وجود آورد اما نیاز به جهت‌دار شدن حمایت‌ها بیش از هر مساله‌ای احساس می شود.


غنچه پور با اشاره به حمایتی که سازمان زیباسازی شهرداری تهران از این هنر در اشکال گوناگون اعمال می کند، گفت: خوشبختانه سازمان زیباسازی نگاه مطلوبی به مجسمه سازی دارد و این نگاه در صورتی به ایده‌آل می‌رسد که چشم‌اندازی هدفمند برای آن ترسیم و اجرا شود.


وی خاطرنشان کرد: هم اکنون توجه به هنر مجسه‌سازی، معطوف به کارهای سفارشی شده است و این هنر در هر زمانی که یک سیستم مالی و اجرایی قدرتمند وارد عمل شد، موفق شد تا در میان سایر هنرها، خودی نشان دهد؛ به عنوان مثال مجسمه‌هایی که از فردوسی یا دیگر مفاخر ایرانی در میادین بنام شهرهای بزرگ قرار داده شده، به این دلیل بود که بنیاد ملی مفاخر ایران این جای خالی را حس کرده بود، در غیر این صورت شاید این مجسمه‌ها هیچ‌گاه در این میادین قرار نمی‌گرفتند.


به گفته غنچه پور، همواره وجود یک رکن سرمایه‌دار و قدرتمند برای پررنگ شدن هنر مجسمه‌سازی مورد نیاز است و این مساله به قدری رایج شده که غالب مجسمه‌سازان، در موارد معدودی به ساخت آثاری بدون وجود سفارش و طرح قبلی اقدام می‌کنند.


این شرکت‌کننده با بیان اینکه پیش از این سمپوزیوم، با ساخت چند اثر، در چند مجموعه نمایشگاهی شرکت کرده بود، اظهار کرد: اغلب نمایشگاه‌ها حاصل کارهای فردی هستند و در کمتر موردی با مجسمه‌هایی که حاصل خلاقیت چند هنرمند به صورت همزمان باشد، برخورد کرده‌ایم.


وی که از یکی از شاگردان خود در ساخت سردیس انتخابی‌اش در این سمپوزیوم دعوت به کار کرده بود، عنوان کرد: حال با اقدامی که سازمان زیباسازی شهرداری تهران با برگزاری این گونه سمپوزیوم‌ها به عمل آورده، بستری را فراهم کرده تا عده‌ای هنرمند و مجسمه‌ساز با انجام کار گروهی، آثاری را خلق کنند.


غنچه‌پور در تشریح برخی آثار خود که در میادین شهرها نصب شده، گفت: مجسمه صائب تبریزی در یکی از پارک‌های تبریز و مجسمه صوفی ارزی در شهر ری که از جنس برنز و به طول 4 متر ساخته شده و همچنین ساخت یک یادمان سنگی در زندان قصر به طول 3 متر، از جمله آثاری است که در اماکن عمومی نصب شده است.


در نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر شعر ایران، قرعه ساخت سردیس مهدی اخوان ثالث به نام این شرکت کننده افتاده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته