دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1395 - 13:06
داداندیش در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا/ بخش دوم و پایانی

15 آزمایشگاه جدید در واحد تهران‌غرب راه‌اندازی می‌شود/ دانشگاه و حوزه زنان نباید درگیر مسایل جناحی و سیاسی شود

دانشگاه و موضوع زنان دو حوزه‌ای است که نباید درگیر بحث‌های تقابلی احزاب و جناح‌های سیاسی بشود/ فمینیست نیستم/ راه‌اندازی دو مرکز تحقیقاتی «اقتصاد خلاق» و «سلامت روان» و 10 آزمایشگاه جدید در 2 سال گذشته در واحد تهران‌غرب/ همکاری واحد تهران‌غرب با دانشگاه کرمزاتریش، در کانال خبری دانشگاه آزاد اسلامی و خبرهای فوری عضو هستم .....
کد خبر : 101928

گروه واحدهای دانشگاه آزاد خبرگزاری آنا، مصطفی سعیدی- در بخش اول گفت‌وگو با دکتر پروین داداندیش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و رئیس شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، به مرور زندگی و دوران تحصیل و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی وی پرداختیم.


در بخش دوم گفت‌وگو، سوالاتمان را درباره مسائل روزمره همسر یک وزیر و رئیس واحد دانشگاهی، فعالیت در حوزه زنان و خانواده، برنامه‌های واحد تهران غرب و مسائل سیاسی کشور و... ادامه دادیم که مشروح آن به این شرح است:


* خانم داداندیش چند فرزند دارید ؟


3 دختر و 2 پسر دارم که سه فرزندم ازدواج کرده‌اند، دختر بزرگم یک دختر و یک پسر دارد و دانشجوی دکتری سلولی مولکولی واحد علوم و تحقیقات است. فرزند دیگرم پسر است که او هم ازدواج کرده و دکتری کامپیوتر دارد، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدش را از دانشگاه صنعتی شریف گرفته است. فرزند سومم هم دختر است که در دانشگاه آزاد اسلامی گرافیک خوانده و ازدواج کرده است. دختر چهارمم دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی است و فرزند پنجم هم محمدصادق، دانش‌آموز سال سوم دبیرستان است که شیطنت‌های خود را دارد.(با خنده)


بعضی اوقات آقای دکتر برخی مطالب را در موبایلش به من نشان می‌دهد و در مورد آن صحبت می‌کنیم. ایشان هم خیلی دغدغه درس خواندن بچه‌ها را دارند و همیشه در مورد درس‌ها و امتحان‌های بچه‌ها می‌پرسد و دقیق از تاریخ امتحان و درس‌های بچه‌ها اطلاع دارد

* از چه سالی تلفن همراه داشتید؟ احتمالا جزو اولین نفراتی بوده‌اید.


- نه جزو اولین نفرها نبودیم. همان زمان که آقای دکتر برای خودش خرید برای من هم یک خط خرید. زمانی که پسرم در دانشگاه قبول شد، آن خط را به او هدیه دادم و بعد دکتر یک خط دیگر برایم خریداری کرد.


* خدمات و آنتن‌دهی تلفن همراه شما ویژه است؟


- نه هیچ فرقی ندارد مثل همه تلفن‌های همراه است. قبلا آنتن‌دهی محل سکونت ضعیف بود اما الان خوب شده است، البته همه جای کشور کیفیت آنتن‌دهی نسبت به گذشته بهتر شده است.


* اینترنت منزل‌تان خاص است دیگر؟ سرعت نامحدود!


- نه، اینترنت منزل‌مان را از یکی از شرکت‌ها گرفته‌ایم، اتفاقا قبلا از یک شرکتی گرفته بودیم که سرعت و کیفیت آن خوب نبود، بعد از دکتر پرسیدم که چه شرکتی خوب است و ایشان یک شرکت را معرفی کردند و از آن اینترنت گرفتیم. اینترنت‌ ما همان اینترنتی است که همه استفاده می‌کنند، این‌طور نیست که یک کابل جداگانه برای منزل ما کشیده باشند.!


* خانم دکتر! معمولا زمانی که مقامات کشورهای خارجی به ایران می‌آیند یکی از افراد هیات دولت به استقبال آنان در فرودگاه می‌رود، شما هم در کنار دکتر واعظی چند بار به استقبال این مقامات که با همسرانشان به ایران آمده بودند رفتید، معمولا چه مکالمه‌ای بین شما و همسران این مقامات رد و بدل می‌شود؟


- یک‌بار رئیس‌جمهور ترکیه به ایران آمد و از آنجایی که آقای واعظی رئیس کمیسیون مشترک ایران و ترکیه است، قرار بود به استقبال آقای اردوغان بروند، از دفتر ریاست جمهوری هم با من تماس گرفتند و دعوت کردند که من هم در مراسم استقبال فرودگاه حضور داشته باشم.


همسر آقای اردوغان انگلیسی صحبت نمی‌کرد اما مترجم آنجا بود و بیشتر راجع به ایران و شرایط کشورهایمان صحبت کردیم، اتفاقا خانم‌ اردوغان چون یک خانم شیک‌پوش و محجبه است، با ایشان درباره حجاب‌شان و مدل‌های لباسی که استفاده می‌کنند، صحبت کردیم، ایشان هم خیلی علاقه به ایران و گردشگری داشتند که البته یک روز بیشتر تهران نبودند.



بعد از آن هم نخست‌وزیر وقت ترکیه، آقای داوود اوغلو به همراه همسرش به ایران آمدند، همسر ایشان به زبان انگلیسی مسلط بود و دکتر زنان هستند، خیلی خانم گرمی بودند و دخترشان هم در این سفر همراه‌شان بود. خیلی به ایران علاقه‌مند بودند به‌ طوری‌ که تعریف می‌کرد 7-8 سال پیش با خانواده به ایران آمده و همه جای ایران را گشته بودند. ایشان هم خاطرات آن سال‌ها را تعریف می‌کرد و چون پزشک زنان هستند، خیلی علاقه داشتند که از بیمارستان‌های تهران بازدید کنند و چون آمار زایمان غیرطبیعی در ترکیه زیاد است، کنجکاو بود که از موفقیت‌های ایران در زایمان طبیعی مطلع بشود و با هم به چند بیمارستان رفتیم و از آنها بازدید کردیم. ایشان به طب سنتی نیز علاقه‌مند بود و از یک مرکز دانشگاهی طب سنتی نیز بازدید کرد، در این سفر چند تن از وزرای دولت ترکیه به همراه همسران‌شان نیز حضور داشتند.


بیشتر همین بحث‌های روزمره مطرح می‌شود.


* درباره سفر اخیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به ایران که دکتر واعظی به استقبال ایشان رفتند، در فضای مجازی منتشر شد که آقای واعظی در مسیر هواپیما تا خودروی پوتین درباره موضوع تلگرام و امکان فیلترینگ برخی از کانال‌های آن صحبت کرده بودند. شما در این باره از همسرتان سوال نکردید؟



- نه من نپرسیدم و نمی‌دانم. چون خیلی با هم گپ زدند ممکن است در این مورد هم‌صحبت کرده باشند اما من از ایشان در این مورد سوال نکردم.


* بیشتر در منزلتان با آقای واعظی در مورد چه موضوعاتی بحث می‌کنید؟ درباره خبرهایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، گفت‌وگو می‌کنید؟


- بچه‌ها موارد خاص و خبرهایی که منتشر می‌شود را با پدرشان مطرح می‌کنند، مطالبی که در مورد ایشان یا دکتر روحانی و موضوع‌هایی که بحث روز است، من زیاد فرصت نمی‌کنم به فضای مجازی بروم. یک گروه تلگرامی با دخترانم داریم که مطالب ویژه و بحث‌های خانوادگی را آنجا رد و بدل می‌کنیم.


واقعا یک نفر اگر بخواهد همه مطالبی که برایش در فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی می‌آید، بخواند کل روزش گرفته می‌شود، گاهی دوستانم گلایه می‌کنند که چرا این مطلب را برایت را فرستادیم جواب ندادی!


وقتی دانشگاه را تحویل گرفتم، سه چالش اصلی داشتیم. یک موضوع فضای آموزشی بود که کمبود فضا داشتیم، موضوع دیگر اعضای هیات علمی بودند که نیاز به اصلاح داشت و چالش دیگر نیروی انسانی بود

در کانال خبری دانشگاه آزاد اسلامی و خبرهای فوری عضو هستم و بیشتر این دو کانال را چک می‌کنم.


بعضی اوقات هم خود آقای دکتر برخی مطالب را در موبایلش به من نشان می‌دهد و در مورد آن صحبت می‌کنیم. ایشان هم خیلی دغدغه درس خواندن بچه‌ها را دارند و همیشه در مورد درس‌ها و امتحان‌های بچه‌ها می‌پرسد و دقیق از تاریخ امتحان و درس‌های بچه‌ها اطلاع دارد.


البته دکتر خیلی دیروقت به خانه می‌آید و به‌قدری خسته است که زیاد فرصت صحبت و گفت‌وگو در مورد مسائل روزمره را نداریم. بیشتر روزهای جمعه اگر سفر نباشند با خانواده دور هم جمع هستیم و گفت‌وگو می‌کنیم.


* برنامه کاری روزانه شما چگونه است؟


- من ساعات زیادی را در دانشگاه هستم وقتی دانشگاه را تحویل گرفتم، سه چالش اصلی داشتیم. یک موضوع فضای آموزشی بود که کمبود فضا داشتیم، موضوع دیگر اعضای هیات علمی بودند که نیاز به اصلاح داشت و چالش دیگر نیروی انسانی بود.


روزهای اول حتی پنجشنبه‌ و جمعه‌ هم به دانشگاه می‌آمدم و شبانه‌روز فکر و ذکرم دانشگاه شده بود، شهریور سال گذشته به ساختمان قلهک آمدیم و برای سرعت در جابه‌جایی مجبور بودم که خودم تمام وقت در واحد حضور داشته باشم.


غیر از کارهای دانشگاه در جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی شرکت می‌کنم و مابقی وقتم صرف واحد تهران غرب شده است، صبح زود می‌آیم و تا آخر وقت اداری اینجا هستم.


* کارهای منزل را خودتان انجام می‌دهید؟


- بله، خودم انجام می‌دهم. بچه‌ها محصل و دانشجو هستند و کمتر در منزل هستند، اگر باشند کمک می‌کنند. به‌ویژه دخترم که مسئول درست کردن چای و دسرهای خوشمزه است.


البته یک خانمی هست که از گذشته هفته‌ای یک‌بار می‌آمد و کمک می‌کرد و الان هم هفته‌ای یک یا دو بار می‌آید و در کار خانه کمک می‌کند.


* خانم داداندیش! می‌خواهم با بله یا خبر پاسخ بدهید، آیا شما به عنوان یک فعال حقوق زنان «فمینیست» هستید؟


- خیر! البته این پاسخ نیاز به توضیح دارد اما اگر به‌صورت بله یا خیر باید پاسخ بگویم، جوابم منفی است.


* نظر شما درباره نگرش‌های فمینیستی چیست؟


- یکی از استادانی که در زمینه حقوق زن در اسلام مطلب دارند، شهید مطهری است، کتاب ایشان را من از دوران جوانی می‌خواندم و از همان دوران معتقد به تقابل زن و مرد نبودم. برخی از نگرش‌های فمینیستی تقابل زن و مرد و برتری زنان را پیگیری می‌کند که این موضوع به هیچ‌وجه با جامعه ما همخوانی ندارد.


بعد از مطالعه کتاب‌های شهید مطهری در دوران انقلاب با نظرات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درباره زنان آشنا شدم، متوجه شدم که اسلام به‌خوبی حقوق زنان را دیده است. به عنوان نمونه مقام معظم رهبری در ملاقات‌هایی که با خانم‌ها داشتند، بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که اگر یک خانم این صحبت‌ها را داشته باشد به او تهمت فمینیسم بودن می‌زنند، در صورتی‌که این بیانات خواسته‌های به‌حق است که آقا مطرح می‌کنند. مثلا موضوع خشونت در خانواده را چندین بار مقام معظم رهبری مطرح کردند و تاکید داشتند که با آموزش‌های اخلاقی و حمایت‌های قانونی باید جلوی این ظلم گرفته شود.



به نظر من اسلام در زمینه حقوق زنان پیشرو است. چند سال پیش ما در جلسه‌ای خدمت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رسیدیم و ایشان می‌گفتند که اگر حقوق اقتصادی که اسلام برای زن در نظر گرفته است روی هم بگذاریم از سهم اقتصادی مردان بیشتر می‌شود و همه آن موارد را شمردند و توضیح دادند. البته اگر همه این حقوق در زندگی امروز خانواده‌ها محقق شود!


وقتی اسلام این ظرفیت را دارد چرا ما به مکاتب غربی متوسل بشویم. برخی که موضوع فمینیست بودن را مطرح می‌کنند، دانسته این کار را می‌کنند و می‌خواهند کسانی که نسبت به حقوق زنان فعال و حساس هستند را از گردانه خارج کنند و بگویند که این‌ها غرب‌زده و حامی فمینیست هستند. برخی هم ناآگاهانه گرایش به فمینیست را دنبال می‌کنند که اگر مطالعه داشته باشند، خودشان متوجه می‌شوند که اسلام و شرع مقدس به‌قدری مصادیق و مبانی حمایتی از زنان دارد که اصلا نیازی نیست به مکاتب غربی روی بیاوریم.


موضوعی که در مورد ورود زنان به ورزشگاه وجود دارد این است که قشری که به این ورزشگاه‌ها می‌روند، افرادی هستند که رعایت حریم را نمی‌کنند و ممکن است حریم اخلاقی و احترام خانم‌ها شکسته شود. اما بالاخره تا کی می‌خواهد این اتفاق بیفتد ما باید از پسران بخواهیم که حریم‌ها را رعایت کنند تا دختران بتوانند در برخی از این محافل شرکت کنند

جامعه ما رو به پیشرفت و توسعه است و مثل گذشته نیست که مرزها را ببندیم و در ورود و خروج آن کنترل کامل داشته باشیم. امروزه مرزها برداشته شده است اتفاق‌هایی که در هر گوشه جهان می‌افتد مردم ما سریعا مطلع می‌شوند و اتفاقاتی که اینجا می‌افتد هم جهانیان از آن آگاه می‌شوند.


بنابراین ما نمی‌توانیم مانع تغییر و تحولات و درخواست جوانان بشویم، اما باید به آنان پاسخ بدهیم، به‌طور مثال موضوع ورود زنان و دختران به ورزشگاه‌ها سیاسی و جناحی شده است پس هر کس وارد این موضوع شود به او انگ می‌زنند.


مثل این مصادیق، موارد زیادی وجود دارد که اگر جناحی و سیاسی نبود و به‌راحتی آن را حل می‌کردیم که به نظر من این موضوع هم به این زودی‌ها حل نخواهد شد.


موضوعی که در مورد ورود زنان به ورزشگاه وجود دارد این است که قشری که به این ورزشگاه‌ها می‌روند، افرادی هستند که رعایت حریم را نمی‌کنند و ممکن است حریم اخلاقی و احترام خانم‌ها شکسته شود. اما بالاخره تا کی می‌خواهد این اتفاق بیفتد ما باید از پسران بخواهیم که حریم‌ها را رعایت کنند تا دختران بتوانند در برخی از این محافل شرکت کنند.


اما اکنون صحبت کردن درباره این بحث به صلاح نیست باید بگذاریم در فضایی آرام، آنچه اتفاق افتاده است فراموش و از شرایط تقابلی سیاسی و جناحی خارج بشود تا بتوانیم آن را حل کنیم.


من معتقدم که دو حوزه نباید سیاسی بشود، سیاسی از نظر اینکه مسائل درگیر بحث‌های تقابلی احزاب و جناح‌های سیاسی بشود؛ یکی دانشگاه‌ است یعنی حوزه آموزش و پرورش که نباید درگیر گرایش‌ها بشود، تصور کنید یک استاد امروز طرفدار این گرایش و بعد که گرایش از قدرت افتاد، باید تغییر کند که این موضوع به هیچ‌وجه نباید در دانشگاه وجود داشته باشد چراکه باعث آسیب فراوان به توسعه دانش در کشور می‌شود.


حوزه دیگر، حوزه زنان است و متاسفانه خیلی از موضوعات که درخواست به‌حق دختران است، درگیر مسائل و رقابت‌های سیاسی می‌شود و نمی‌توانیم به‌درستی به آن پاسخ بدهیم.


* در مورد موضوع خانم مینو خالقی بحثی در حزب اعتدال و توسعه داشتید؟


- این هم یکی از موضوعاتی است که قربانی رقابت‌های سیاسی شد. یک سایت عکس‌های ایشان را منتشر کرد که جناح مخالف خانم خالقی (رقیب آقای روحانی) بود. به نظر من برخورد با خانم خالقی می‌توانست بهتر از این باشد و موضوع واگذار به مجلس شود که عرف شود.


اگر این اتفاق سال‌های دیگر هم بیفتد شاهد چنین تصمیم‌گیری‌هایی خواهیم شد.


آقای دکتر روحانی نظرات خود را گفتند و دکتر واعظی هم با این برخورد موافق نبودند. وقتی شورای نگهبان یک فرد را تایید می‌کند و مردم در انتخابات به آن فرد رای می‌دهند دیگر مهم رای مردم است و نمایندگان مردم می‌توانند در مجلس شورای اسلامی درباره آن تصمیم بگیرند.


* خانم دکتر! شما از اعضای موسس دانشگاه الزهرا (س) هستید؟


- نه. من جزو اولین دوره فارغ‌التحصیلان دانشگاه الزهرا (س) بعد از انقلاب اسلامی هستم و با چند نفر از فارغ‌التحصیلان دیگر «انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه الزهرا(س)» را تشکیل دادیم . من عضو هیات موسس این انجمن هستم که اکنون به «انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه الزهرا (س)» تغییر نام داده است.


* نظر شما در مورد اینکه یک دانشگاه مختص بانوان باشد، چیست؟


در حال انجام تغییرات فیزیکی و افزایش فضای آموزشی و نیروی انسانی واحد تهران غرب هستیم و همزمان در زمینه‌های دانش‌بنیان و کارهای پژوهشی، تجهیز آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فعالیت می‌کنیم

-چنین دانشگاه‌هایی در کشورهای خارجی نیز وجود دارد. من زمانی این موضوع را بررسی کردم و متوجه شدم که در کشور کره جنوبی یک دانشگاهی وجود دارد که همه دانشجویان آن خانم هستند و جالب است که اکثر زنان مسئول دولتی و کشوری کره جنوبی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند. من همیشه به مسئولان دانشگاه الزهرا (س) می‌گویم که کاری کنیم دانشگاه ما هم زنان مدیر و کارآمد تربیت کند.


موضوع دیگری که در مورد لزوم وجود چنین دانشگاه‌هایی مطرح است، این است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با دیدگاه مترقی بنیان‌گذار جمهوری انقلاب اسلامی، فضای خوبی برای تحصیل دختران خانواده‌های مذهبی ایجاد شد، اما هنوز هم خانواده‌هایی هستند که ترجیح می‌دهند دختران‌شان در دانشگاه‌های دخترانه تحصیل کنند.


اینکه می‌گویم ایجاد فرصت‌های برابر برای خانم‌ها، یک مورد آن همین است که فضایی باشد که خانواده مذهبی که علاقه دارد فرزندش ادامه تحصیل بدهد، به این دانشگاه‌ها برود و فرصت‌های تحصیل برای آنان محدود نشود.


* وضعیت واحد تهران غرب را چطور می‌بینید؟


- واحد تهران یک واحد جوان محسوب می‌شود. البته نسبت به سایر واحدهای تهران و فقط 10 سال دارد، اما ما نمی‌توانیم این عقب‌افتادگی حداقل 23 ساله را نسبت به سایر واحدها توجیه کنیم و باید خودمان را به پای واحدهای قدیمی پایتخت برسانیم.


از دوره‌ای که بنده به این واحد آمدم با کمک همکارانم سعی کردیم که عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم و نگذاریم که این عقب‌ماندگی از سایر واحدها بیشتر شود، در حال انجام تغییرات فیزیکی و افزایش فضای آموزشی و نیروی انسانی هستیم و همزمان در زمینه‌های دانش‌بنیان و کارهای پژوهشی، تجهیز آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فعالیت می‌کنیم.



خوشبختانه تاکنون موفق به اخذ مجوز دو مرکز تحقیقاتی «اقتصاد خلاق» و «سلامت روان» شده‌ایم و استادان خوبی در واحدها داریم و از سایر استادان توانمند واحدهای تهران و شهرستان‌ها در این واحد نیز استفاده می‌کنیم.


سال گذشته نخستین رویداد استارت آپ را در استان تهران برگزار کردیم و بعد از این استارت‌آپ 5 شرکت در حال راه‌اندازی داریم که دو شرکت آن دانش‌بنیان است. ایده‌هایی که در این استارت آپ ارائه شد، منجر به راه‌اندازی این 2 شرکت شد و مصوبه شورای دانش‌بنیان واحد را گرفت و برای تایید به شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران می‌رود.


آزمایشگاه‌های واحد تهران‌غرب خیلی کم بود و 5 آزمایشگاه بیشتر نداشتیم. بیشتر واحدهای درسی دانشجویان به دلیل نبود آزمایشگاه برون‌سپاری می‌شد، 10 آزمایشگاه جدید در این 2 سال راه‌اندازی شده است و 15 آزمایشگاه دیگر هم در آینده ایجاد خواهیم کرد. البته آزمایشگاه پژوهشی نیز راه‌اندازی کرده‌ایم که امیدوارم در رشته‌هایی که دانشجوی دکتری داریم، این آزمایشگاه‌ها بیشتر شود.


آزمایشگاه‌های واحد تهران‌غرب خیلی کم بود و 5 آزمایشگاه بیشتر نداشتیم. بیشتر واحدهای درسی دانشجویان به دلیل نبود آزمایشگاه برون‌سپاری می‌شد، 10 آزمایشگاه جدید در این 2 سال راه‌اندازی شده است و 15 آزمایشگاه دیگر هم در آینده ایجاد خواهیم کرد

واحد تهران غرب مسئولیت راه‌اندازی شهرک فناوری آزاد (شفا) غرب تهران را برعهده گرفته و اقدامات اولیه آن انجام شده است. امسال در تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای از 7 درصد به 13 درصد رسیدیم.


پنج تفاهم‌نامه با شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف ایمیدرو، شرکت منطقه‌ای برق تهران، شرکت توزیع برق استان مازندران، دانشگاه کِرمز اتریش در حوزه گردشگری و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور منعقد و تقریبا همه کلاس‌ها را مجهز به دستگاه ویدئو پروژکتور کرده‌ایم.


نخستین جشنواره ملی، آب و فاضلاب را اردیبهشت‌ سال جاری برگزار کردیم. برگزاری مجموعه همایش‌های صلح و سلام در دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور ترویج فرهنگ صلح در جامعه دانشگاهی و راه‌اندازی دبیرخانه این همایش در واحد تهران غرب هم از دیگر برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و طرح ماندگار این واحد بوده است.


صلح و ترویج فرهنگ آن در کشور ظرفیت بالایی دارد که ما در شورای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در مرحله اول در جامعه دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری جشنواره فیلم، عکس، تئاتر و همایش فرهنگ صلح را تبیین کرده و رواج می‌دهیم و در مرحله بعد خارج از دانشگاه و به‌صورت ملی اقدام می‌کنیم. در این راستا کانون ورزشی و فرهنگی «برای تو نیک» در واحد تهران‌غرب راه‌اندازی شده است.


برای نخستین بار جشن فارغ‌التحصیلان واحد تهران غرب را برگزار کردیم. دانشکده «هنر، معماری و شهرسازی» به تصویب رسیده و درخواست «دانشکده مدیریت» هم در شرف تایید و مکان آن تعیین شده است و اعضای هیات علمی و دانشجویان آن هم آماده هستند.


زمانی که من به واحد تهران غرب آمدم 23 رشته تحصیلی داشتیم و اکنون 80 رشته تحصیلی داریم که مجوز 12 رشته دکتری را هم برای واحد اخذ کردیم، 47 رشته کارشناسی داریم که پیش از این 5 رشته بود و اکنون 16 رشته در مقطع کارشناسی داریم.


* آیا فعالیتی در زمینه تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه‌های خارجی داشته‌اید؟


واحد تهران غرب در حوزه گردشگری، رشته‌های هتلداری و گردشگری دارد، ما فکر کردیم با دانشگاه‌های خوب دنیا که در این زمینه تجربه دارند، تفاهم‌نامه امضا کنیم که آموزش‌های لازم ارائه شود و بتوانیم تبادل استاد و دانشجو داشته باشیم. در سفر رئیس‌جمهور اتریش به ایران 5 دانشگاه که یکی از آنها واحد تهران غرب بود با دانشگاه‌های اتریشی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند و قرار است مهر امسال، اولین کارگاه آموزشی هتلداری و گردشگری با همکاری دانشگاه کرمز در واحد تهران غرب برگزار شود.


واحد تهران غرب مسئولیت راه‌اندازی شهرک فناوری آزاد (شفا) غرب تهران را برعهده گرفته و اقدامات اولیه آن انجام شده است

این کارگاه در 2 سطح استادان و دانشجویان برگزار می‌شود که مجوز آن صادر شده است و دانشجویان سایر دانشگاه‌ها هم می‌توانند در این کارگاه شرکت‌ کنند.


* در حوزه کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها هم اقداماتی داشته‌اید؟


- اتفاقا یکی از موضوعات مورد تاکید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده است که پایان‌نامه‌های دانشجویان به سمت حل مشکلات کشور برود. به همین دلیل هم تفاهم‌نامه‌هایی که امضا کردیم به دنبال آن بودیم که برخی شرکت‌ها و مراکز پژوهشی که می‌توانند این ظرفیت را برای پایان‌نامه‌ها ایجاد کنند را شناسایی کنیم.


ما در رشته‌های برق، عمران، مکانیک، معماری، محیط زیست در واحد تهران غرب، استادان بسیار توانمند و دانشجویان پرتوانی داریم که عقد تفاهم‌نامه با ایمیدرو، شرکت برق و پژوهشگاه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برای این رشته‌ها بود که بتوانند نیازهای صنعت را شناسایی و برای حل آن در پایان‌نامه‌ها کار کنند.


* به نظر شما در موضوعات علوم انسانی هم می‌توان پایان‌‌نامه کاربردی داشت؟


- بله چرا که نه! من چون مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم، می‌گویم، در موضوع کتاب و کتاب‌خوانی سال‌هاست، آماری ناامیدکننده‌ از ساعت مطالعه در بین ایرانیان وجود دارد که استادان و دانشجویان علوم انسانی می‌توانند روی این موضوع یا موضوع‌هایی مورد نیاز دیگر کار کنند. البته مراکز تحقیقات وزارتخانه‌های مرتبط موظف هستند که این کار را انجام بدهند، اما آنها علاقه‌مند هستند که دانشجویان و استادان بیایند و روی این موضوع‌ها کار کنند.



در حوزه علوم سیاسی هم می‌توان پایان‌نامه‌‌هایی تدوین کرد که به دولت کمک کند و بتوانیم مسائل را شفاف‌تر بشناسیم و برای آنها راه‌حل پیدا کنیم.


یکی از برنامه‌های من در شورای زنان جهت‌دهی به پایان‌نامه‌ها برای کاربردی شدن آنهاست.


قرار است مهر امسال، اولین کارگاه آموزشی هتلداری و گردشگری با همکاری دانشگاه کرمز در واحد تهران غرب برگزار شود

* خانم دکتر پیش‌بینی شما به عنوان دکترای علوم سیاسی و همسر یکی از وزرای دولت یازدهم از انتخابات سال 96 چیست؟


- در انتخابات سال 92 من همه سخنرانی‌های آقای دکتر روحانی را پیگیری می‌کردم. یکی از شعارهای ایشان موضوع توافق هسته‌ای بود که خوشبختانه به سرانجام رسید. موضوع دیگر که دکتر روحانی مطرح می‌کرد، موضوع اقتصادی بود که برای تحقق آن باید تولید نفت و فروش آن افزایش پیدا کند، با برچیده شدن تحریم‌های ظالمانه درآمدهای نفتی، فناوری و تجهیزات نوین وارد کشور می‌شود من امیدوارم که دولت بتواند در یک سال باقی‌مانده زمینه تحول اقتصادی و افزایش اشتغال را ایجاد کند که کار بسیار سختی است که نیاز به همدلی همه مردم و مسئولان دارد.


من به پیروزی دولت خوش‌بینم. البته خیلی از مخالفان دولت هستند که سعی می‌کنند، نگذارند دولت موفق شود و سنگ‌اندازی می‌کنند که کار درستی نیست.


سال 1390 من در یک مقاله، موانع تحقق ماده 100 برنامه چهارم توسعه را بررسی کردم که مربوط به تدوین حقوق شهروندی است و در آخر مقاله موانعی را شناسایی کردم که یکی از آنها این بود که متاسفانه برخوردهای جناحی در کشور به‌گونه‌ای است که منافع ملی را نادیده می‌گیرد و منافع جناحی و شخصی در کشور بر منافع ملی غلبه کرده است.


برخی از جناح‌های سیاسی اصلا نمی‌توانند منافع ملی را تشخیص بدهند و حتی در همان مواردی که رهبری معظم انقلاب اسلامی هم تذکر می‌دهند باز آن‌ها اصلا راضی نمی‌شوند، موفقیت دولت را ببینند و برای هر موفقیتی یک توجیهی دارند یا سنگ‌اندازی می‌کنند. در صورتی‌که مردم در انتخابات سال 92 به برنامه‌های دکتر روحانی اعتماد کردند و رای دادند و انتظار دارند امید در جامعه جاری شود اما برخی جناح‌هایی که در انتخابات شکست خورده‌اند، نمی‌گذارند و ناامیدی را در جامعه ترویج می‌کنند. این دولت سعی کرده‌ است دعواهای سیاسی مانند گذشته به زندگی مردم کشیده نشود و معتقد است که زندگی توأم با آرامش و رفاه حق مردم ما است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته