نسل هزاره از تیکتاک مشاوره مالی میگیرد
«میلنیالها» یا نسل هزاره؛ نسلی متولد دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی که تجربه گذار از جهان آنالوگ به دنیای دیجیتال را از نزدیک لمس کرده است. این نسل نهتنها با فناوریهای آنلاین خو گرفته، بلکه در سالهای اخیر شبکههای اجتماعی را به بخشی از سبک زندگی، یادگیری و حتی مدیریت مالی خود تبدیل کرده است.
اصطلاح دوم «فینتاک» (FinTok) است؛ نامی که به محتوای مالی منتشرشده در شبکه اجتماعی تیکتاک اطلاق میشود. در فینتاک، کاربران درباره پسانداز، بودجهبندی، سرمایهگذاری، پرداخت بدهی و راههای کسب درآمد جانبی ویدئوهای کوتاه و ساده منتشر میکنند؛ محتوایی که برای بسیاری از کاربران، بهویژه نسلهای جوانتر، به منبعی در دسترس برای آموزش مالی تبدیل شده است، هرچند همزمان بحثهایی درباره دقت و اعتبار این توصیهها نیز مطرح است.
۴۰۰ ساعت زندگی مالی در تیکتاک
به گزارش خبرگزاری نیویورک پست (NewYork Post)، کاربران فینتاک در سال ۲۰۲۵ بهطور متوسط بیش از ۴۰۰ ساعت از وقت خود را صرف تماشای ویدئوهای مالی در تیکتاک کردهاند. این نظرسنجی که روی ۲ هزار آمریکایی از نسلهای مختلف انجام شده، نشان میدهد کاربران بهطور میانگین هشت ساعت در هفته در فینتاک حضور داشتهاند؛ زمانی که در مقیاس سالانه به ۴۱۶ ساعت میرسد.
این میزان استفاده در میان میلنیالها چشمگیرتر است. افراد این نسل بهطور متوسط ۱۰ ساعت در هفته یا ۵۲۰ ساعت در سال را صرف دنبال کردن محتوای مالی در تیکتاک کردهاند؛ آماری که نشان میدهد شبکههای اجتماعی به بخشی از عادتهای روزمره مالی این نسل تبدیل شدهاند.
زندگی کمهزینه
نتایج این پژوهش که توسط موسسه (Talker Research) و به سفارش اپلیکیشن بانکی (Chime) انجام شده، نشان میدهد ۵۹ درصد از کاربران فینتاک در سال ۲۰۲۵ دستکم یکی از ترندهای مالی این فضا را امتحان کردهاند. در صدر این ترندها، زندگی کمهزینه با ۳۰ درصد قرار دارد؛ پس از آن (Girl Math) با ۱۷ درصد و چالش «سپتامبر بدون خرج» با ۱۵ درصد دیده میشود.
کاربرانی که این ترندها را امتحان کردهاند، بهطور متوسط ۴۰۶ دلار صرفهجویی داشتهاند. در این میان، میلنیالها با ۴۳۲ دلار و نسل ایکس با ۴۲۸ دلار بیشترین میزان پسانداز را ثبت کردهاند.
برای نسلهای جوانتر، فینتاک بیش از آنکه صرفا سرگرمی باشد، ابزاری برای سادهسازی مفاهیم مالی است. ۴۱ درصد از نسل زد و ۳۵ درصد از میلنیالها گفتهاند ترندهای فینتاک به آنها کمک کرده موضوعات مالی را بهتر و قابلفهمتر درک کنند. در مقابل، ۳۰ درصد از بیبیبومرها تاکید کردهاند هرچند این ویدئوها جذاب هستند، اما همیشه نمیتوان به دقت آنها اعتماد کرد
سادهسازی پول برای نسلهای جوان
برای نسلهای جوانتر، فینتاک بیش از آنکه صرفا سرگرمی باشد، ابزاری برای سادهسازی مفاهیم مالی است. ۴۱ درصد از نسل زد و ۳۵ درصد از میلنیالها گفتهاند ترندهای فینتاک به آنها کمک کرده موضوعات مالی را بهتر و قابلفهمتر درک کنند. در مقابل، ۳۰ درصد از بیبیبومرها تاکید کردهاند هرچند این ویدئوها جذاب هستند، اما همیشه نمیتوان به دقت آنها اعتماد کرد.
با این حال، نسل زد موفقتر از سایر نسلها از این ترندها استفاده کرده است. ۴۳ درصد از نسل زد گفتهاند ترندهای مالیای که در سال ۲۰۲۵ امتحان کردهاند نتیجهبخش بوده، در حالی که این رقم برای بیبیبومرها تنها ۲۲ درصد بوده است.
اعتماد محتاطانه به توصیههای مالی تیکتاک
با وجود این تردیدها، میزان اعتماد به فینتاک قابل توجه است. سهچهارم شرکتکنندگان در نظرسنجی و بهطور مشخص ۶۱ درصد از بیبیبومرها گفتهاند به توصیههای مالی منتشرشده در تیکتاک اعتماد دارند.
برخی کاربران تجربههای شخصی خود را نیز با این فضا به اشتراک گذاشتهاند. یکی از پاسخدهندگان گفته است: «یاد گرفتم مدام سرمایهگذاریهایم را جابهجا نکنم و اجازه بدهم زمان کافی برای مشخص شدن بازدهی آنها بگذرد.» دیگران نیز از یادگیری روشهای بهتر پسانداز، شناخت نرخ بهره و آشنایی با کارهای جانبی برای افزایش درآمد سخن گفتهاند.
آینده فینتاک
به گفته جانل سالنیو، مدیر ارشد هزینهکرد اپلیکیشن (Chime)، استفاده از ابزارهای دیجیتال برای مدیریت پول در حال عادی شدن است. او میگوید پلتفرمهایی مانند تیکتاک گفتوگو درباره پسانداز، خرج کردن و سرمایهگذاری را بازتر و قابل لمستر کردهاند و به افراد کمک میکنند با اعتمادبهنفس بیشتری با امور مالی خود مواجه شوند.
بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۵۳ درصد از کاربران قصد دارند در سال آینده استفاده از فینتاک را افزایش دهند. بهبود عادتهای پسانداز و افزایش اعتمادبهنفس مالی، دو هدف اصلی آنها عنوان شده است؛ نشانهای از اینکه زندگی دیجیتال، بیش از گذشته با تصمیمهای اقتصادی روزمره گره خورده است.
انتهای پیام/


