عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با آناتک:

استمرار گلایۀ اپراتورها از انحصارطلبی مخابرات منجر به استفادۀ مجلس از ابزارهای نظارتی خود می‌شود

استمرار گلایۀ اپراتورها از انحصارطلبی مخابرات منجر به استفادۀ مجلس از ابزارهای نظارتی خود می‌شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در صورت استمرار گلایۀ اپراتورها از انحصارطلبی‌های شرکت مخابرات در توسعۀ اینترنت فیبرنوری و طرح سواَپ، مجلس از ابزارهای نظارتی خود استفاده خواهد کرد. به گفتۀ مصطفی پوردهقان تاکنون نیز بسیاری از پرسش‌ها و دغدغه‌های این حوزه با حضور وزیر ارتباطات و دستگاه‌های متولی در کمیسیون بررسی شده‌اند. وی تصریح می‌کند که در صورت طرح مسائل جدید از سوی بخش خصوصی، کمیسیون آماده ورود و پیگیری جدی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ زمزمه‌های اجرای طرح مهاجرت از کابل مسی به فیبرنوری «برگردان یا سواَپ» توسط شرکت مخابرات ایران از تابستان گذشته در فضای رسانه‌ای کشور شنیده شد. این طرح در نهایت با برگزاری کنفرانس مخابرات که با حضور رئیس جمهور و سیّدستار هاشمی وزیر ارتباطات همراه بود، به طور رسمی وارد مرحلۀ اجرایی شد.

همزمان با پررنگ شدن این ادبیات در فضای رسانه‌ای، اپراتورهای دیگر نسبت به تشدید انحصار سنتی مخابرات بر بازار اینترنت ثابت کشور در زمان‌های مختلف ابراز نگرانی کردند.

همین موضوع بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با «مصطفی پوردهقان» نمایندۀ مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن داشته باشیم و نظر او را دربارۀ نگرانی‌های مطرح شده توسط برخی اپراتورهای بخش خصوصی دربارۀ تشدید انحصار سنتی مخابرات بعد از اجرای طرح برگردان جویا شویم، شرح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

مسائل حوزۀ مخابرات در کمیتۀ تخصصی بررسی می‌شود

خبرنگار فناوری آناتک: براساس برنامۀ هفتم توسعه در خصوص فیبرنوری قرار بود مجموعاً ۱۰ اپراتور از بخش خصوصی و نیمه دولتی مانند مخابرات با همکاری و هماهنگی دولت ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری در سطح کشور ایجاد کنند تا هر شهر حداقل ۲ شبکۀ ارتباطی در لایۀ دسترسی داشته باشد. ولی بعد از روی کار آمدن وزیر ارتباطات فعلی و تیم مدیریتی او در این وزارتخانه براساس برخی تحلیل‌ها و اظهارنظر‌های کارشناسی که بعضاً می‌شنویم، به نظر می‌رسد که در وهلۀ عمل شرکت مخابرات انحصار خود را بر توسعۀ فیبرنوری به عنوان نسل جدید ارتباطات ثابت کشور نیز تشدید کرده است و اپراتور‌های دیگر با چالش‌های جدی رو‌به‌رو هستند؛ مخابرات در حوزه‌های مختلف مانند ارائۀ آپلینک و امثال آن با اپراتور‌های دیگر همکاری دارد که البته همواره سایر شرکت‌ها از میزان همکاری مخابرات گلایه دارند. طی ماه‌های اخیر نیز برخی مدیران اپراتور‌ها گلایه‌هایی را در رسانه‌ها بیان کرده‌اند. نظر شما دربارۀ این اظهارنظر‌ها و موضوع احتمال تشدید انحصار با روند فعلی چیست؟

گزارش‌هایی در این خصوص ارائه شده است که اکنون در کمیسیون مرتبط توسط همکاران در فرآیند بررسی قرار دارد. این مباحث به‌طور تخصصی در کمیته مخابرات و ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی می‌شود.  

استمرار ذهنیت انحصارطلبانۀ مخابرات به دلیل سال‌ها فعالیت انحصاری است

خبرنگار فناوری آناتک: به طور کلی نظر شما درباره فعال بودن یک اپراتور و اعطای انحصار به آن چیست؟

قطعاً چنین موضوعی پذیرفتنی نیست که یک اپراتور انحصار داشته باشد. سیاست ما این بوده که بخش خصوصی وارد شود و انحصار را کنار بزند تا کیفیت خدمات افزایش یابد، قیمت‌ها کاهش پیدا کند و رقابت شکل گیرد. در این فضای رقابتی، کاربران می‌توانند خدمات بهتری دریافت کنند.

اتفاقات خوبی نیز رخ داده است؛ به‌عنوان نمونه، در یزد شرکت اپراتور مجری فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها در یزد با سرعت متفاوتی وارد شد و در تهران نیز چندین شرکت خصوصی خدمات مطلوبی ارائه می‌دهند و رقابت مناسبی شکل گرفته است.

البته مخابرات همچنان ذهنیت انحصاری دارد که طبیعی است، زیرا سال‌ها به‌صورت انحصاری فعالیت کرده است. با این حال باید حرکت کنیم، نه فقط در حوزه مخابرات بلکه در سایر صنایع نیز باید به سمت رقابت برویم تا کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر حاصل شود.

بخش خصوصی خدمات مطلوبی ارائه می‌دهد

خبرنگار فناوری آناتک: آیا خودتان خدمات اپراتور مجری فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها در یزد را رصد کرده‌اید و از آن استفاده کرده‌اید؟ رضایت داشتید؟

اپراتور مجری فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها در یزد واقعاً یک شرکت خاص و ممتاز است. در میان شرکت‌های خصوصی، اپراتور مجری فیبرنوری منازل و کسب و کار‌ها در یزد یکی از برترین شرکت‌های استان یزد و کشور محسوب می‌شود و خدمات بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهد.

این شرکت خوشنام است و کیفیت مطلوب، خدمات پس از فروش مناسب و توانایی ایجاد رقابت با شرکت‌های انحصاری را دارد. همین امر موجب شده شرکت‌های دیگر نیز برای ارتقای خدمات خود تلاش کنند. در تهران نیز بسیاری از شرکت‌ها به‌طور مستمر تبلیغ می‌کنند و کیفیت خدمات خود را به‌روزرسانی می‌نمایند. این روند به نفع مردم است و موجب شکل‌گیری اتفاقات مثبت خواهد شد.

شورای رقابت می‌تواند از شکل‌گیری انحصار جلوگیری کند

خبرنگار فناوری آناتک: به عنوان نمونه، مدیرعامل اپراتور خصوصی مجری فیبرنوری منازل و کسب و کار‌های شهر یزد، در برنامه‌ای که مدتی قبل در حاشیۀ نمایشگاه الکامپ برگزار شد، گلایه‌ه‌ایی از این جنس داشتند که  طرح «سواپ مخابرات» در صورت اجرا می‌تواند انحصار را تشدید کند. در حال حاضر اپراتور‌ها از مخابرات سرویس ADSL می‌گیرند، اما مخابرات اعلام کرده است که قصد دارد تمامی این سرویس‌ها را به فیبرنوری منتقل کند. حال اگر اپراتور‌ها با مخابرات قرارداد منعقد کردند و کاربر برای مدتی هم از سرویس‌دهندۀ اول خدمت گرفت؛ ولی روزی در آیندۀ دور یا نزدیک قرارداد مخابرات با اپراتور اولیه لغو شود یا این شرکت شرایط مخابرات را نپذیرفت و مخابرات خود رأساً وارد عمل شد و به‌طور مستقیم به عنوان ارائه‌دهنده سرویس به کاربر سابق اپراتور اولیه فعالیت کرد. این مسئله می‌تواند در آینده برای زیست‌بوم ارتباطات کشور چالش‌هایی ایجاد کند. نظر شما در این خصوص چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر عرض کردم، این موارد صحیح نیست و موجب دلسردی بخش خصوصی می‌شود. وزیر ارتباطات باید به‌طور جدی در این زمینه ورود کند. فلسفه وجودی شورای رقابت نیز دقیقاً برای چنین مواردی است؛ یعنی اگر احساس شود انحصاری در حال شکل‌گیری است و یکه‌تازی در بازار رخ می‌دهد، شورا باید ورود کند، تنظیم‌گری انجام دهد و حدود و ثغور را مشخص نماید.

البته من در جزئیات این موضوع تخصصی ندارم، اما اگر مسائل خاصی وجود داشته باشد، کمیسیون تمایل دارد این موارد را در کمیته‌های مربوطه بررسی کند، وزیر را دعوت کند، شورای رقابت و دستگاه‌های متولی را بخواهد، حتی مخابرات را نیز فرا بخواند و موضوعات را به‌صورت تخصصی بررسی نماید. هدف این است که بخش خصوصی قدرتمند با حاشیه سود مناسب شکل گیرد تا سرمایه‌گذاران دارای نقدینگی کافی ترغیب شوند وارد این حوزه شوند.

ما به عنوان نمایندگان مردم به دنبال آن هستیم که نتیجه کار به گونه‌ای باشد که مردم حسرت نخورند که چرا در کشور‌های اطراف سرعت اینترنت یا خدمات ADSL و بارگذاری و بارگیری داده بالاتر است. این موضوعات اکنون در زندگی مردم به اولویت نخست تبدیل شده است؛ هر فردی صبح که از خواب برمی‌خیزد، با تلفن همراه و اینترنت خود درگیر است، اخبار را پیگیری می‌کند و بسیاری از امور روزمره‌اش را از این طریق انجام می‌دهد؛ بنابراین بسیار مهم است که مردم چنین حسرتی نداشته باشند و بگویند شرایط ما نیز به صورت نسبی بهتر شده است.

هرچند که هنوز فاصله داریم، اما من شخصاً فیبرنوری را رصد کرده‌ام و مشاهده کرده‌ام که سرعت‌های خوبی ارائه می‌شود. همین حرکت به سمت توسعه فیبرنوری و باز شدن این فضا در کشور جای خوشحالی دارد و می‌تواند رضایت مردم را جلب کند.

وزارتخانه همکاری مناسبی با کمیسیون دارد

خبرنگار فناوری آناتک: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و اپراتور‌ها همچنان ناراضی باشند، آیا کمیسیون یا مجلس از ابزار‌های نظارتی خود مانند سؤال استفاده خواهد کرد؟

قطعاً همین‌طور است. اکنون نیز بسیاری از سؤالاتی که توسط نمایندگان محترم مطرح می‌شود، در کمیسیون با حضور وزیر، معاونان وی  و دستگاه‌های متولی بررسی می‌گردد. بسیاری از افراد مسائل خود را مطرح می‌کنند و ما آن‌ها را پیگیری می‌کنیم. به نظر من وزیر ارتباطات هم تسلط کافی بر مسائل دارد و فرد متخصصی است، و در این موضوعات همکاری می‌کند.

ما از سوی وزارتخانه، دچار عدم تعامل یا عدم همراهی نیستیم. اما اگر نکته‌ای از سوی بخش خصوصی یا سایر اپراتور‌ها مطرح شود، کمیسیون تخصصی آماده ورود و پیگیری موارد خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا