یک استارتاپ خطرپذیر سامانۀ کنترل هوایی ترافیک تاکسی‌های خودران را توسعه می‌دهد

یک استارتاپ خطرپذیر سامانۀ کنترل هوایی ترافیک تاکسی‌های خودران را توسعه می‌دهد
استارتاپ آمریکایی اتولین با جذب ۷.۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر، گام تازه‌ای در ساماندهی ترافیک خودروهای خودران برداشته است. این شرکت قصد دارد با الگوبرداری از برج‌های مراقبت پرواز، زیرساختی برای هدایت دقیق تاکسی‌های رباتیک در مراکز تجاری ایجاد کند. همکاری با مالک بزرگ‌ترین مراکز خرید آمریکا، نقطه آغاز اجرای این طرح در مقیاس واقعی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ گسترش سریع تاکسی‌های رباتیک توسط شرکت‌هایی مانند Waymo و Zoox بار دیگر صنعت حمل‌ونقل را به سمت رؤیای تغییر سبک زندگی روزمره سوق داده است. این تغییرات شامل سفر‌های بدون راننده و حتی ایده‌های پیشرفته‌تر مانند ارسال خودرو‌های خودران برای خرید مواد غذایی یا تحویل لباس‌های خشک‌شویی خواهد بود. 

تحقق چنین طرح‌هایی نیازمند مدیریت دقیق لحظات تحویل و دریافت خدمات است؛ به‌عنوان نمونه، تعیین محل دقیق توقف خودرو برای دریافت خریدها. شرکت اتولین مستقر در پالو آلتو در تلاش است این لایه زیرساختی را ایجاد کند و اخیراً ۷٫۴ میلیون دلار سرمایه جدید برای پیشبرد این هدف جذب کرده است. 

این شرکت با حمایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر مانند Draper Associates و Hyperplane اعلام کرده است فعالیت خود را با هماهنگی نقاط دریافت و تحویل برای شرکت‌هایی آغاز می‌کند که قصد دارند تاکسی‌های رباتیک را وارد املاک خصوصی خود کنند. قرارداد اولیه با Simon Property Group برای مدیریت ورود و خروج خودرو‌های بدون راننده در مراکز خرید این شرکت در آستین تگزاس و سان‌فرانسیسکو امضا شده است. 

زیرساخت فیزیکی و نرم‌افزاری 

این قرارداد شامل ایجاد زیرساخت‌های ساده فیزیکی مانند تابلو‌ها و نشانه‌گذاری‌ها، مشابه ایستگاه‌های دریافت و تحویل شرکت‌های تاکسی اینترنتی در هتل‌ها و فرودگاه‌ها، و همچنین توسعه نرم‌افزار خواهد بود. 

بن سیدل، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اتولین، در گفت‌وگو با پایگاه خبری تک‌کرانچ اظهار داشته است: «ما یکی از نخستین شرکت‌های لایه کاربردی در حوزه خودران هستیم. ما مدل‌های بنیادی را نمی‌سازیم، خودرو تولید نمی‌کنیم، بلکه صرفاً می‌گوییم با رشد سریع این صنعت، نیاز به نهادی برای هماهنگی و ارزیابی وجود دارد.» 

اتولین فعالیت خود را با تمرکز بر تاکسی‌های رباتیک آغاز کرده است، اما سیدل نگاه بلندمدت به کاربرد فناوری شرکت در انواع وظایف خودرو‌های خودران دارد. او تأکید کرد که در حال حاضر این شرکت «رقابت مستقیم» ندارد، هرچند انتظار دارد این وضعیت به‌زودی تغییر کند. 

تجربه شخصی و چشم‌انداز آینده 

سیدل پس از خرید یک خودروی تسلا و استفاده از نرم‌افزار رانندگی خودکار این شرکت، به وجود فرصت تجاری در این حوزه یقین پیدا کرد. او گفت: «وقتی خودرو شخصی‌ام تقریباً بی‌نقص مرا در شهر جابه‌جا می‌کرد، متوجه شدم این فناوری قرار است لجستیک، خرده‌فروشی، املاک، محل کار و زندگی و حتی هزینه جابه‌جایی کالا و خدمات را تغییر دهد.» 

وی به حادثه‌ای اشاره کرد که در اوایل سال جاری خبرساز شد؛ یک تاکسی رباتیک Waymo در مسیر رستوران Chick-fil-A در سانتا مونیکا دچار مشکل شد و نتوانست مسیر پیچیده را مدیریت کند. سیدل تأکید کرد با استفاده از نرم‌افزار اتولین و تعیین دقیق محل دریافت و تحویل، چنین مشکلاتی در آینده قابل پیشگیری خواهد بود. 

او افزود: «کسی باید نظم را به این آشفتگی بیاورد و این آشفتگی همین حالا آغاز شده است.» 

ادغام با شرکت‌ها و پرهیز از همکاری با شهرداری‌ها 

سیدل اذعان داشت که برخی شرکت‌ها می‌توانند بخشی از این کار را خود انجام دهند، به‌ویژه در زمینه زیرساخت‌های فیزیکی مانند نصب تابلو. اما او تأکید کرد که در حوزه خودران، ربات‌ها نیازمند دستورالعمل دقیق، موقعیت‌یابی دقیق و ارتباط فناورانه هستند و تابلو‌های ساده پاسخ‌گو نخواهند بود. 

ارزش اتولین در ادغام با شرکت‌های مالک املاک و همچنین ارائه‌دهندگان خودرو‌های خودران تعریف می‌شود. به همین دلیل، این شرکت قصد دارد رابط‌های برنامه‌نویسی (API) برای مکان‌های فیزیکی ایجاد کند تا خودرو‌های خودران بتوانند دستورالعمل‌های دقیق دریافت کنند. 

سیدل در پایان تأکید کرد که اتولین تمایلی به همکاری با شهر‌ها یا شهرداری‌ها ندارد و گفت: «ما در خیابان‌های عمومی یا پارکینگ‌های عمومی فعالیت نمی‌کنیم. ابزار‌های ما یک راهکار تجاری B۲B هستند تا شرکت‌هایی مانند Costco، McDonald’s، Home Depot یا Simon Property Group بتوانند کنترل ترافیک هوایی خودرو‌های خودران را در اختیار داشته باشند و بدانند کدام خودرو‌ها وارد یا خارج می‌شوند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا