دعوای یوتیوب و دیزنی بر سر پخش شبکهها بالا گرفت
به گزارش خبرگزاری آنا؛ یادداشتی که سه تن از مدیران ارشد دیزنی روز جمعه برای کارکنان این شرکت ارسال کردند، دیدگاه مجموعه دربارهٔ بنبست ESPN با یوتیوب TV را تشریح میکند و نشان میدهد شبکه نسبت به دستیابی به راهحلی بدبین باقی مانده است، حتی با چشمانداز اینکه ۱۰ میلیون مشترک یوتیوب TV ممکن است برای دومین آخر هفته متوالی مسابقات فوتبال کالج و «Monday Night Football» را از دست بدهند.
یادداشت که توسط The Athletic بهرسانهها ارسال شده است، چنین آورده است: «بهجای رقابت برابر در میدان بازی، یوتیوب TV گوگل این مذاکرات را طوری پیش برده که گویی تنها بازیگر حاضر در میدان است.»
این یادداشت توسط سه مقام ارشد دیزنی امضا شده است: دانا والدن و آلن برگمن، روسای مشترک بخش سرگرمی دیزنی، و جیمی پیطارو، رئیس ESPN که نسبت به رویۀ غیرعادلانۀ گوگل و یوتیوب اعتراض کردهاند.
متن یادداشت میافزاید: «بدیهی است که دلیل ارزشگذاری مصرفکنندگان به برنامههای ما بیش از سایر برنامهها، سرمایهگذاری ما در بهترین استعدادها، خالقان و محتوا در جهان است، و ما نمیتوانیم اجازه دهیم کسی توانایی ما را برای انجام این کار تضعیف کند.»
بنبست کنونی که از ۳۱ اکتبر آغاز شده، دسترسی مشترکان یوتیوب TV به برنامههای فوتبال کالج ABC و ESPN و حتی یکی از سرمایههای شبکه بازی «Monday Night Football» هفتهٔ گذشته را از بین برده است.
برنامهٔ فوتبال کالج ESPN این آخر هفته شامل یک مسابقهٔ رتبهبندیشدهٔ Top ۱۰ بین BYU و Texas Tech در اواسط بعدازظهر و همچنین یک بازی کلاسیک رقابتی بین LSU و Alabama در پخش اصلی شب است.
بازی دوشنبهشب لیگ NFL احتمالاً بهترین مصاف «Monday Night Football» در طول این فصل بوده است، که تیم Philadelphia Eagles در گرین بی به مصاف Packers میرود.
یادداشت نقاط توافقی را که دیزنی میگوید پیشنهاد کرده بیان میکند، از جمله «شرایط منصفانه که همتراز با بیش از ۵۰۰ توزیعکنندهٔ دیگر است که از تابستان گذشته قراردادهای خود را تمدید کردهاند، شامل بزرگترین توزیعکنندهها که بسیار بزرگتر از یوتیوب TV هستند.»
متن ادامه میدهد: «یوتیوب TV همچنان اصرار بر دریافت شرایط ترجیحی پایینتر از بازار دارد و امتیازات اندکی ارائه کرده است.»
سخنگوی یوتیوب TV در پاسخ به این یادداشت گفته است: «دوباره، دیزنی به تاکتیکهای قدیمی خود متوسل شده، مانند درز اسناد به مطبوعات، مذاکرهٔ عمومی از طریق افراد مشهور پولیشان و تحریف حقایق از جمله دربارهٔ قراردادهایی که ارائه کردهاند و منتسب کردن پیشنهادات محصول ما به خود. تیم ما آمادهٔ انعقاد یک توافق منصفانه منطبق با قراردادهایشان با دیگر توزیعکنندهها است و ما از دیزنی میخواهیم به میز مذاکره بیاید و آنچه برای مشتریان مشترکمان بهترین است انجام دهد.»
کاهش تا ۱۰ میلیون بینندهٔ احتمالی بهظاهر تأثیری محدود، اما محسوس بر آمار بینندگان تلویزیون ESPN برای بازیهای فوتبال کالج و «Monday Night Football» داشته است، هرچند عوامل متعددی میتوانند در هر هفته یا نوبت پخش بر رتبهبندی یک بازی تأثیر بگذارند.
نشریهٔ The Athletic بیش از ۸ هزار هوادار را در یک نظرسنجی مورد پرسش قرار داد تا احساسات و نگرشهای آنان نسبت به این بنبست سنجیده شود. با وجود اینکه چهار نفر از هر پنج پاسخدهنده خود را مشترک یوتیوب TV معرفی کردند، جای تعجب نبود که اکثریت سرزنش را متوجه ESPN و دیزنی دانستند. نکتۀ قابل توجه این بود که ۶۰ درصد از پاسخدهندگانی که خود را مشترک یوتیوب TV معرفی کرده بودند گفتند که در حال بررسی تغییر سرویس بودند.
یادداشت این رسانه میگوید: «میدانیم که این یک هفتهٔ چالشبرانگیز بوده، با همه پرسش یکسان از میلیونها مشترک یوتیوب TV در شلوغترین زمان سال برای ورزش: چه زمانی ESPN و ABC دوباره بر روی سرویس ظاهر خواهند شد؟»
رسانهها در ادامۀ متنی که منتشر کردند، چنین مینویسند: «آرزو میکردیم بتوانیم امروز آن پاسخ را به شما بدهیم، اما متأسفانه، ما با نزدیک شدن به یک آخر هفته مملو از رویدادهای ورزشی بدون وجود توافق وارد میشویم.»
انتهای پیام/


