دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1395 - 13:15

حتی اگر مریخ آب هم داشته باشد، قابل استفاده نیست

در گذشته دانشمندان با دیدن عکس‌هایی که کاوشگرها از مریخ گرفته بودند، امیدوار شده بودند که نشانه‌های آب را در این سیاره یافته‌اند و همین امر اقامت انسان روی مریخ را محتمل‌تر از گذشته می‌کرد. اما تحقیقات جدید دانشمندان این بار نشان می‌دهد که آبی در سیاره مریخ وجود ندارد و اگر هم باشد، آنقدر شور است که حتی با فرآیندهای خاص هم قابل آشامیدنی نخواهد شد.
کد خبر : 100683

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، در سال 2011، مدارگرد «رکونایسنس» مریخ متعلق به ناسا در داخل دامنه‌ کوه و دره‌های سطح این سیاره سرخ خطوط و رگه‌های سیاهی را یافت که شبیه به بستر رودخانه بود و به همین دلیل دانشمندان وجود این نشانه‌های حضور آب را در مریخ جشن گرفتند و اعلام کردند که فضانوردانی که به این سیاره برای اقامت سفر می‌کنند، دیگر لازم نیست با خودشان آب حمل کنند.
اما متاسفانه مطالعات جدید آب پاکی را روی دست دانشمندان ریخت و برای همیشه آنها را در این مورد ناامید کرد. این مطالعات نشان می‌دهد که آب مریخ به هیچ عنوان قابل آشامیدن نیست و بدتر از آن این است که اصلا آبی روی این سیاره وجود ندارد.


تیمی از دانشمندان دانشگاه آریزونا از زاویه نزدیک‌تری به تصاویر رکونایسنس نگاه کردند و بررسی‌های آنها هرگونه احتمال سرچشمه گرفتن این آب را از منابع یخ انباشته‌شده در زیر سطح مریخ یا آب‌های زیرزمینی رد می‌کند. این مطالعه جدید اشاره می‌کند یا به کلی پای آب در میان نیست یا اگر آبی هم وجود دارد زمانی دور از جو سیاره بوده است.


دانشمندان ناسا می‌گویند که موضوع وجود آب در مریخ برای آینده ماموریت‌های فضایی در این سیاره بسیار حیاتی است. اگر شیارها و رگه‌های سیاه بر اثر آب‌های زیر زمینی سطح مریخ به وجود آمده باشند، فضانوردان و کاوشگران می‌توانند به دنبال منابع زیرزمینی برای آینده ماموریت‌های خود در این سیاره باشند. اما اگر این رگه‌ها منشاء دیگری داشته باشد موضوع آب جاری روی سیاره مریخ چندان به کار کاوشگران و محققان نخواهد آمد و حتی منجر به پیچیده شدن سخت شدن طرح ماموریت‌های بعدی می‌شود. در این صورت است که محققان باید تمرکز خود را تنها به نواحی قطبی مریخ معطوف کنند که در آن می‌توانند منابع یخ زیرزمینی را با هزینه‌های زیاد برای ذوب کردن آنها پیدا کنند.


هنوز هم احتمال آن وجود دارد که آب مایع در عمق پوسته خارجی مریخ وجود داشته باشد اما محققان می‌گویند که حتی در این صورت هم این آب به شدت نمکی و شور خواهد بود؛ به قدری شور که نمی‌توان با نمک‌زدایی هم از آن استفاده کرد و در این صورت است که آینده ماموریت‌های مریخ با پیچیدگی و چالش‌های بزرگی مواجه خواهد شد.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته