تربیت نیروی انسانی دانشبنیان باید از کلاس درس شروع شود
مهدی صفارینیا با تأکید بر اینکه «منابع انسانی، اصلیترین نیاز شرکتهای دانشبنیان و کل کشور است» گفت: ممکن است نیروی انسانی مستعد در کشور وجود داشته باشد، اما تا زمانی که این استعدادها در مسیر شغلی قرار نگیرند و برای رشد و شکوفاییشان بستری فراهم نشود، بهرهوری اتفاق نخواهد افتاد. مأموریت ما این است که از مدرسه تا دانشگاه و بازار کار، این مسیر را پیوسته طراحی کنیم.
او افزود: پارک فناوری پردیس در حوزه منابع انسانی، مجموعهای از برنامههای منسجم را دنبال میکند؛ از جمله «المپیک فناوری» که سطح بالاتری از فعالان فنی و فناور را هدف قرار میدهد و برنامه «صدف» که با همکاری دانشگاهها در سطح ملی و بهصورت مستمر برای توانمندسازی دانشجویان و فارغالتحصیلان اجرا میشود.
صفارینیا با اشاره به تجربه چندسالهی پارک در تعامل با جامعه دانشگاهی گفت: درگیری ما با حوزه منابع انسانی نشان داد که باید زنجیرهی تربیت و استعدادپروری را از مقطع مدرسه آغاز کنیم. اگر از دوران دانشآموزی شروع کنیم، در دوره دانشگاه راحتتر میتوان استعدادها را هدایت و توانمندسازی کرد.
به گفتهی او، بر همین اساس در چند سال اخیر، حوزه دانشآموزی جایگاه ویژهای در سیاستهای پارک پیدا کرده و رویداد «دانوا» بهعنوان یک برنامهی ثابت و ملی تعریف شده است.
صفاری تأکید کرد که هدف این رویداد صرفاً استعدادیابی نیست، بلکه قرار دادن دانشآموزان در «مسیر درست رشد علمی و فناورانه» است.
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرهنگیان در سال ۱۴۰۱ گفت: ایشان بر ضرورت آموزش علوم نافع تأکید داشتند؛ علومی که در زندگی و پیشرفت کشور کاربردی باشد و موجب شکوفایی استعدادهای جوانان شود. ما تلاش کردهایم دانوا را دقیقاً در این مسیر قرار دهیم؛ یعنی علمی که برای دانشآموزان نافع و اثرگذار باشد.
صفاری نیا ادامه داد: دانشآموزان در جریان دانوا، ضمن ادامه تحصیل رسمی خود، وارد فرآیند انجام پروژههای علمی و فناورانه میشوند. طرحهای آنان ثبت و داوری میشود و در نهایت در قالب اختتامیه، برگزیدگان معرفی میشوند تا با ایجاد فضای امید و انگیزه، مسیر یادگیری آنان پویاتر شود.
رئیس پارک فناوری پردیس، مأموریت اصلی مجموعه را تربیت نیروی انسانی برای اقتصاد دانشبنیان کشور دانست و گفت: تمام برنامههای ما از دانشآموزی تا دانشگاهی، حلقههای یک زنجیره هستند. دانوا یکی از این حلقههاست که هر سال جامعه بزرگتری از مخاطبان را جذب میکند و در همکاری نزدیک با وزارت آموزش و پرورش، در حال گسترش در سراسر کشور است.
او در پایان خاطرنشان کرد که خروجی مطلوب پارک فناوری پردیس، تغییر مدل ذهنی دانشآموزان نسبت به یادگیری و آینده شغلیشان است؛ مدلی که در آن، تحصیل و مهارتافزایی به شکوفایی استعدادهای واقعی و ورود به مسیرهای علمی و فناورانه منتهی میشود.
انتهای پیام/


