دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1395 - 11:29

ساخت لباس آنتی‌باکتریال برای ورزشکاران ریو+ تصویر

محققان آمریکایی نوعی لباس آنتی‌باکتریال جدید برای تیم قایقرانی المپیک این کشور طراحی کرده‌اند که از آنها در برابر انواع باکتری‌های موجود در آب‌های آلوده در استادیوم «لاگوآ» محافظت می‌کند.
کد خبر : 99712

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، بازی‌های المپیک امسال ریو در کنار رقابت تیم‌های مختلف ورزشی، خطر مواجهه ورزشکاران را با حشرات و باکتری‌های موجود در هوا و آب به همراه دارد. تیم قایقرانی المپیک آمریکا با لباس آنتی‌باکتریال جدید در این مسابقات شرکت خواهند کرد.


دو محقق دانشگاه فیلادلفیا این لباس بدون درز را برای محافظت از ورزشکاران قایقران ابداع کرده‌اند. این لباس از نوعی فناوری فیبر ترکیبی تولید شده است که با وزن سبکی که دارد، بدون درز است و مواد تشکیل‌دهنده آن در مقابل رطوبت مقاومت دارد.



البته علاوه بر طراحی بدون درز این لباس، مواد آنتی‌باکتریال به کاررفته در آن از اهمیت بالاتری برخوردار است. به گفته طراحان، این لباس با توجه به موادی که داخل آن به کاررفته، یک لایه محافظ اضافی در برابر آب‌های آلوده استادیوم «لاگوآ» ایجاد می‌کند که از ورزشکاران در برابر هرگونه آلودگی ناشی از زباله یا فاضلاب موجود در آب محافظت می‌کند.


ساختار بدون درز و سایر ابداعات به کار رفته در این لباس، سطح فناوری را در تولید لباس بالا برده است. طراحان به دنبال برقراری استانداردهای جدید برتری برای لباس قایقرانان هستند.


این لباس در تئوری بسیار کارآمد است اما در حقیقت، بازوها، قفسه سینه، کمر و سر ورزشکاران همچنان در معرض عوامل پرخطر موجود در آب هستند. اما با وجود این، یک خرابی خفیف برای محافظت از آنها به شمار می‌رود. همچنین هیچ کاری برای جلوگیری از بروز تاول‌ها و جوش‌های ایجاد شده رخ نمی‌دهد.


این لباس تولید شده برای اولین بار روی یک قایقران المپیک اهل نیجریه و به رنگ پرچم این کشور مورد آزمایش قرار گرفت.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته