دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 تير 1395 - 13:49

IBM به زودی با سریع‌ترین ابرکامپیوترش چین را کنار خواهد زد

ابرکامپیوتر خبرساز چینی‌ها که لقب قدرتمندترین ابررایانه جهان را گرفته است هنوز نیامده جای خود را به رقیبی از شرکت IBM می‌دهد.
کد خبر : 97774

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از خبرگزاری مهر، در روزهای اخیر ابررایانه قدرتمند چین موسوم به Sunway TaihuLight حسابی سر و صدا به راه انداخته است. مهندسان مرکز تحقیقات ملی مهندسی کامپیوتر و فناوری چین موفق به ساخت این ابررایانه شده‌اند که قادر است در هر ثانیه ۹۳ هزار تریلیون محاسبه انجام دهد. این ابر ماشین محاسباتی در مقایسه با آخرین ابر رایانه قدرتمند جهان یعنی «تیانهه 2» دو برابر سریع‌تر و بازدهی آن سه برابر بیشتر است.


حالا تنها با گذشت چند روز از این خبر، شرکت IBM از جزئیاتی خبر داده است که نشان می‌دهد ابررایانه‌ای به مراتب سریع‌تر از محصول خبرساز چینی‌ها در راه است.


این ابررایانه «سامیت» (Summit) نام دارد و پیش‌بینی می‌شود در اوایل سال ۲۰۱۸ در آزمایشگاه ملی Oak Ridge وزارت انرژی آمریکا نصب و راه‌اندازی شود.


نکته جالب درخصوص این ابررایانه، افزایش توان محاسباتی آن نسبت به طرح‌های اولیه بوده است. در ابتدا قرار بود ابررایانه سامیت در هر ثانیه ۱۵۰ هزار تریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد اما حالا عنوان شده که این توان به ۲۰۰ هزار تریلیون محاسبه در ثانیه افزایش یافته است. حال آن که ابررایانه ساخت مهندسان چینی ۹۳ هزار تریلیون محاسبه را در یک ثانیه انجام می‌دهد که البته این توان در بهترین حالت ممکن به 124/5 هزار تریلیون محاسبه در ثانیه افزایش می‌یابد.


هزینه‌ای که برای ساخت ابررایانه سامیت پرداخت شده چیزی بالغ بر ۳۲۵ میلیون دلار است که در تاریخ ساخت این دسته از ماشین آلات محاسباتی یک رقم نجومی محسوب می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته