دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک روز کاری با معاون ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی؛

فعلا برای دانشگاه آزاد فعالیت در فوتبال زود است

محمد دادگان بی‌شک یکی از چهره‌های تأثیرگذار و محبوب فوتبال ایران است. او متولد 15 آبان 1334 در محله پاچنار تهران است. به عبارتی می‌توان او را موفق‌ترین رییس فدراسیون فوتبال ایران دانست.
کد خبر : 9740

به گزارش خبرگزاری آنا، محمد دادگان یکی از مدیران ورزشی است که طی مدت 12 سال حضور در تمام رده‌های باشگاهی و ملی، حتی یک کارت زرد هم دریافت نکرده است. دریافت نشان لیاقت و مدیریت از رئیس‌ دولت اصلاحات، عضویت در فدراسیون جهانی فوتبال، دریافت نشان ویژه دانشگاه شهیدبهشتی و... از افتخارات ماندگار اوست.


هرچند در ساختار اداری - سیاسی چند سال گذشته به آنچه کمتر اهمیت داده شد، مدیریت و کاردانی بود. از این رو دادگان پس از کنار گذاشته شدن از فدراسیون فوتبال و چند سال دوری از عرصه مدیریتی کشور، همزمان با ریاست دکتر میرزاده بر دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان معاون ورزشی این دانشگاه آغاز به کار کرد و در مدت کوتاهی توانست ورزش این دانشگاه را متحول کند.


در یکی از روزهای بهمن‌ماه، جهت اطلاع از وضعیت کاری وی و همراهی در یک روز کاری به سراغ دکتر دادگان در طبقه سوم سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم، طبقه‌ای که پر از کاپ‌های افتخار ورزشی برای دانشگاه آزاد اسلامی است و در بدو ورود به این طبقه اولین چیزی که توجه را جلب می‌کند، ویترین پر و پیمان افتخارات دانشگاه است.


در این طبقه خیلی از ورزشکاران به دیدن دادگان می‌آیند و بدون هیچ دردسری با او ملاقات کرده و مشکلات خود را بیان می‌کنند. دادگان 59ساله همچنان با اراده به دنبال پیشرفت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی است و در مهمترین کار خود، باشگاه فرهنگی ورزشی این دانشگاه را تشکیل داده است.


درِ اتاق دادگان به روی همه باز است و در طول مصاحبه، بارها همکارانش بدون هماهنگی وارد اتاق می‌شوند و مسائل کاری را با او مطرح می‌کنند.


اخلاق خاص دادگان برایم سئوال‌های زیادی را ایجاد کرده بود و حتی وقتی مصاحبه ام با رییس پراقتدار فوتبال ایران به پایان رسید، به سراغ رییس دفتر او آقای جوادی رفتم؛ او هم کار کردن با دادگان را لذتبخش دانست و او را مدیری حرفه‌ای نامید که همین حرفه‌ای بودن، کار با او را آسان می‌کند. او گفت هر کسی کارش را درست انجام دهد، با دادگان به مشکل نمی‌خورد.








13 تیم از 20 تیم ما در صدر جدول تیم‌های لیگ برتر قرار دارند. در شمشیربازی، بدمینتون، ووشو، واترپلو و کاراته پسران در صدر جدول هستیم و در قسمت دختران نیز در رشته‌های والیبال، شمشیربازی، بدمینتون، ووشو و کاراته در صدر هستیم

در رابطه فعالیت‌های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، در ابتدای این گفتگو با دادگان هم‌کلام شدم و او اعلام کرد که دانشگاه آزاد اسلامی قبل از دوره اخیر هم فعالیت ورزشی داشته اما با حضور ما و تغییر ساختار ورزشی دانشگاه و ایجاد معاونت ورزشی، به صورت جدی وارد این مسئله شده‌ایم و در رده‌های قهرمانی و همگانی به ورزش خدمت می‌کنیم.


به گفته دادگان این تغییرات در 16 ماه کاملاً مشهود است و الان 20 تیم دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ‌های مختلف برتر حضور دارند.


ایجاد باشگاه فرهنگی و ورزشی


دادگان می‌گوید: خوشحالم که اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد باشگاه دانشگاه را پذیرفتند و امروز این باشگاه زیر نظر ما کار می‌کند. امروز تمام تیم‌های ما در لیگ برتر امکانات کامل را دارند و تیمی با مشکل روبه‌رو نیست. 13 تیم از 20 تیم ما در صدر جدول تیم‌های لیگ برتر قرار دارند. در شمشیربازی، بدمینتون، ووشو، واترپلو و کاراته پسران در صدر جدول هستیم و در قسمت دختران نیز در رشته‌های والیبال، شمشیربازی، بدمینتون، ووشو و کاراته در صدر هستیم.


دادگان اضافه می‌کند: اگر به دنبال باشگاه‌داری هستیم، باید شرایط حرفه‌ای را رعایت کنیم و این را می‌توانید از بازیکنان تیم‌های ما سئوال کنید. تیم‌هایی چون ذوب آهن و سپاهان هم نتوانستند چند تیم را زیر نظر خود هدایت کنند اما باشگاه ما در حال حاضر 20 تیم دارد.


مرور خاطرات قدیم با محمد دادگان


در ادامه حضورم در دفتر معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی، به دوران جوانی و محله قدیمی دادگان رفتیم و سختی‌هایی که او در راه ورزش کشیده را با هم مرور کردیم:


من محمد دادگان بچه پاچنار و چهارراه گلوبندک قدیمی ترین محله تهران هستم. پدرم در آنجا دفتری داشت و خانه ما هم آنجا بود. در سال1327 پدر به همراه حاج رمضان رضایی که هر دو فوت کرده‌اند، هیئتی به نام محبان زهرا تأسیس کردند که هنوز هم هست و من به همراه دوستانمان آن را اداره می‌کنیم.


محمد دادگان از طریق حسین فرخی، معلم ورزش دبستان خود وارد ورزش شده است


در مدرسه‌ای که می‌رفتم معلم ورزشی به نام حسین فرخی داشتیم. او مرا در مدرسه انتخاب کرد و به زمین خاکی برد. از هم آنجا دیده شدم و آقا مدد من را به جوانان پرسپولیس آورد.


در ادامه دادگان از علاقه پدر به ورزش می‌گوید و او را نه تنها مخالف خود نمی‌داند بلکه حامی اصلی در رسیدن به موفقیت در ورزش معرفی می‌کند: پدرم خودش از ورزشکاران باستانی خوب و پرآوازه بود و از ورزش کردن من و برادرانم خیلی هم خوشحال بود. به غیر از من، برادرم در رشته کشتی، ملی‌پوش بود و پدر در موفقیت برادرم هم بسیار موثر عمل کرد.


همایون بهزادی یا همان سرطلایی فوتبال ایران کسی است که محمد دادگان را به پرسپولیس می‌آورد و دادگان در رابطه با آن روزها اینگونه می‌گوید:


هنوز دیپلم نگرفته بودم که به پرسپولیس آمدم. یادم است بازی دوستانه‌ای ‌در شیراز بین تیم ملی جوانان ایران و تیم جوانان منچستریونایتد برگزار شد که تلویزیون هم پخش کرد، بعد از همان بازی بود که آقای همایون بهزادی به اردوی تیم جوانان آمد و من را به پرسپولیس برد.


بعد از انقلاب، محمد دادگان در میان فوتبالیست‌هایی که به دیدار امام خمینی (ره) رفتند، حضور داشت و به همراه بازیکنان پرسپولیس، استقلال، شاهین و تیم ملی به خدمت امام راحل رفت: تیم ایران بعد از انقلاب برای نخستین بار در سنگاپور قهرمان آسیا شده بود. آن زمان رییس فدراسیون تیمسار نوآموز بود، بعد از آن قهرمانی، همه ما به خدمت امام رسیدیم و با هماهنگی، کاظم رحیمی و حاج احمد آقا در اتاق شخصی خود امام (ره) خدمت ایشان رسیدیم، اما زمان دیدار کم بود و هنگام خروج من اعتراض کردم که چرا نمی گذارید بیشتر پیش امام بمانیم؟ حضرت آقا با دست به من اشاره کردند و گفتند بگذارید این جوان بیاید جلو، رفتم جلو گفتند چه شده؟ گفتم می‌خواهیم پیش شما بنشینیم و عکس بگیریم که حضرت امام (ره) پذیرفتند و ورزشکاران بازگشتند.



خداحافظی از فوتبال


یکی از سئوالاتی که در مورد دادگان در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال شکل گرفته، خداحافظی زودهنگام او از دنیای فوتبال است، او در این خصوص می‌گوید: 27سال و 3 ماهم بود که از دنیای فوتبال خداحافظی کردم و هرکسی به من می‌رسید می‌گفت این اوج فوتبالت است، خداحافظی نکن اما برای من کافی بود. خیلی جوان بودم که به فوتبال آمدم و زود هم از دنیای فوتبال کنار رفتم. 10 سال در پرسپولیس بازی کردم و از این بابت خیلی خوشحالم که روز تولد پیامبر (ص) خداحافظی کردم.


برخلاف کار مدیریتی، اصلاً به مربیگری علاقه نداشتم


محمد دادگان را بی‌تردید می‌توان یکی از موفق ترین مدیران فدراسیون فوتبال دانست. او از دوران سخت خود در این فدراسیون و دلایل جدایی اش می‌گوید اما بیش از هر چیزی به استقلال فدراسیون تحت هدایت خود تأکید دارد و این مسئله را دلیل اصلی موفقیت فدراسیون خود می‌داند: در دوره مدیریت من برای اولین بار تیم‌ملی ایران پانزدهم جهان شد و در بازی‌های آسیایی پوسان قهرمان، جام ملت‌ها سوم و قهرمان اقیانوسیه و آسیا شدیم و دو بازی به پایان کار ما در مقدماتی جام جهانی مانده بود که به این مسابقات صعود کردیم.


وقتی مدیریت فدراسیون را برعهده گرفتم، نخستین کاری که انجام دادم استقلال فدراسیون بود و به هیچ عنوان نمی‌گذاشتم کسی در کار فوتبال دخالت کند و اگر خاطرتان باشد روزی که از فوتبال کنار گذاشته شدم، از آقای‌ هاشمی که سرپرست فدراسیون شد دو چیز خواستم: یک استقلال فدراسیون و دوم رسیدن به تیم‌های پایه! و خوشحالم در چهار سال و سه ماه حضورم در فدراسیون فوتبال یک ریال از یک نهاد دولتی نگرفتم و این فدراسیون را با کمک مردم چرخاندم.


درباره حضور در جام جهانی


زمان دادگان، انتظارات از تیم‌ملی بسیار بالا رفته بود تا جایی که علاقه‌مندان به فوتبال، انتظار پیروزی مقابل پرتغال و مکزیک را داشتند و دادگان به این مسئله به شکل دیگری می‌پردازد:


این اتفاق از سازمان تربیت بدنی شروع شد، آنها می‌دانستند تیم ما بازنده دیدار مقابل پرتغال و مکزیک است اما برای اینکه بتوانند ما را راحت بردارند، شروع کردند به بالا بردن توقع مردم. آنها نه ورزش را می‌شناختند و نه فوتبال را ولی چسبیده‌هایی بودند که رانت رفیق رییس‌جمهوری بودن را می‌خوردند ولی ای‌کاش وفادار به کسانی که ولی نعمتشان بودند می‌ماندند و آخر سر نمی‌گفتند که آنها را نمی شناختند.


یادم می‌آید همان موقع مصاحبه کردم و گفتم ما ریگ‌های ته جوی هستیم اما شما کف‌های روی آب هستید و می‌آیید و می‌روید و می‌بینید که ما همچنان روی اعتقاد خود ایستاده‌ایم و دنبال حفظ استقلال خود هستیم.








این اتفاق از سازمان تربیت بدنی شروع شد، آنها می‌دانستند تیم ما بازنده دیدار مقابل پرتغال و مکزیک است اما برای اینکه بتوانند ما را راحت بردارند، شروع کردند به بالا بردن توقع مردم. آنها نه ورزش را می‌شناختند و نه فوتبال را ولی چسبیده‌هایی بودند که رانت رفیق رییس‌جمهوری بودن را می‌خوردند ولی ای‌کاش وفادار به کسانی که ولی نعمتشان بودند می‌ماندند و آخر سر نمی‌گفتند که آنها را نمی شناختند

کی‌روش - برانکو


این روز صحبت از قرارداد 48 میلیاردی کی‌روش است اما دادگان این مبلغ را واقعی نمی‌داند و از قراردادهای خود با برانکو می‌گوید: قرارداد‌های اولیه او زیاد نبود اما برای 27 ماه یک میلیارد از ما پول گرفت که مبلغ خوبی برای این مدت بود.


برانکو مربی خوبی بود که به درد فوتبال ایران می‌خورد اما همان جوی که مسئولان وقت سازمان تربیت‌بدنی به خاطر اینکه من فوتبال را غیر‌دولتی و بی‌نیاز کرده بودم، درست کردند، موجب جدایی او از فوتبال ما شد و به هر طریق آقایان به قصد و نیت خود رسیدند.


البته کی‌روش هم مانند برانکو مربی خوبی است و حتی من در اوج داستان‌های برکناری کی‌روش هم این حرف‌ها را زدم. او کارش را به خوبی بلد است و به درد فوتبال ایران می‌خورد و آن چیزی که مربیان ایرانی می‌گویند، به خاطر این است که می‌خواهند برای خود کت و شلوار درست کنند. اگر کسی واقع‌نگر باشد، می‌داند کی‌روش به خوبی فوتبال را می‌فهمد... او را از نظر فنی قبول دارم اما باید برای او شرایط گذاشت و نباید تمام مسئولیت‌ها دست او باشد.


ایران در جام ملت‌های اخیر


دادگان بازی دفاعی تیم کی‌روش در جام ملت‌های آسیا را نقطه‌ضعف سرمربی تیم‌ملی کشورمان نمی‌داند: هیچ تیمی بدون ضعف نیست اما اینکه تیم ایران از روی ضربات ایستگاهی به گل می‌رسد خودش یک تاکتیک است و وقتی ما نفر سر زن داریم چرا نباید از این تاکتیک استفاده کنیم؟ در ضمن هر مربی یک طرزتفکر دارد و تفکر کی‌روش هم این است که نبازد و بعد بازی را ببرد. او دنبال کسب امتیاز است. در مجموع من او را مربی موفقی می‌دانم.


همکاری با میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی


دادگان از همکاری با میرزاده به عنوان معاون ورزشی می‌گوید و شرایط امروز دانشگاه آزاد اسلامی را با همیشه متفاوت می‌داند: 33 سال در دانشگاه شهیدبهشتی بودم. وقتی این پیشنهاد به من رسید، احساس کردم شرایط خدمت مهیاست و با وصفی که از مدیریت دانشگاه شنیده بودم، تصمیم گرفتم این مسئولیت را قبول کنم و انصافاً نوع رفتار میرزاده من را جذب کرد و در تصمیم من تأثیرگذار بود.


دادگان در ادامه می‌گوید: میرزاده در دانشگاه قوام کاری و ثبات ایجاد کرده است. خوشحالم که این اتفاقات در دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده و مطمئن باشید اگر کسی حقی داشته باشد، در دانشگاه به حقش خواهد رسید. ما پول دانشگاه را پول خود می‌دانیم و اگر تیمی درست می‌‌کنیم، این کار براساس ضوابط صورت می‌گیرد و خدا را شاهد بر اعمال‌مان می‌دانیم.


تشکیل تیم فوتبال دانشگاه آزاد اسلامی


دادگان یک چهره فوتبالی است و همه انتظار داشتند تیم فوتبال دانشگاه آزاد اسلامی خیلی سریع تأسیس شود اما او با این اقدام مخالف است و آن را به ضرر دانشگاه می‌داند: فوتبال برای ما دردسر دارد و فعلاً برای دانشگاه فعالیت در فوتبال زود است. امسال در دسته یک فوتسال را ایجاد کردیم امیدوارم این تیم را به لیگ برتر بیاوریم و اگر در فوتسال حرفمان را زدیم، در فوتبال هم کار خود را از پایه شروع می‌کنیم.


بازگشت به فدارسیون فوتبال


محمد دادگان بازگشت به فدراسیون فوتبال را غیرممکن نمی‌داند و حتی اعلام می‌کند اگر شرایط مساعد باشد، حاضر به انجام چنین کاری هست: بستگی به شرایط دارد. اگر بتوانم خدمت کنم، هیچ فکر منفی روی این مسئله ندارم اما شرایط باید برای کار مهیا باشد که البته فعلاً این شرایط وجود ندارد. مخالفت با وزیر ورزش یک مسئله است اما امروز در فوتبال گروه‌های مختلفی نفوذ دارند که این غلط است. کسی نباید در فوتبال دخالت کند و با این دخالت‌ها دیگر نمی‌توان در مورد استقلال فدراسیون فوتبال صحبت کرد.


وضعیت امروز پرسپولیس


وزارت ورزش در عرض 10 ماه، 6 مدیرعامل برای پرسپولیس عوض کرده شما چنین مسئله‌ای را در کجای دنیا می‌بینید. این نشان می‌دهد که کاربلد نیستند ولی ماندند و دلیل ماندن را باید از خودشان سئوال کنید. اگر مدیرعامل پرسپولیس در این 2 ماه هم تغییر نکرده به خاطر این است که این باشگاه 2 ماه بازی نداشته است. در خصوص مدیرعاملی که به زندان رفته، به نظرم خود این فرد مهم نیست آن کسانی که چنین افرادی را انتخاب می‌کنند، مهم هستند. وقتی غذا شور می‌شود کسی به نمکدان اعتراض نمی‌کند بلکه به آشپز اعتراض می‌کند و به نظر من دوستان در وزارت ورزش خیلی ضعیف عمل می‌کنند و نتیجه‌اش می‌شود این که در عرض 11 ماه، 6 مدیرعامل آوردند.


نظر دادگان درباره شخصیت‌ها


صحبت ما با رییس جدی سابق فدراسیون فوتبال به پایان خود نزدیک می‌شود. از او می‌خواهم احساس خود را نسبت به افراد یا موضوعاتی که نامشان را می‌برم، در یک جمله بیان کند:


آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی: ایشان خدمات ارزنده‌ای را قبل و بعد از انقلاب به ایران کرده‌اند و همیشه ماندگارند.


دکتر میرزاده: او خدمات زیادی به عنوان معاون اجرایی نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور و البته رییس دانشگاه آزاد اسلامی انجام داده و بسیار انسان قابل احترامی در کار علمی و اجرایی است.


فوتبال: خودش پاک است اما آدم‌هایی که آمدند، آن را به فساد و انزوا و چالش کشاندند و این ویژگی افرادی است که به فوتبال آمده‌اند.


پرسپولیس: همیشه ذلیل بوده و فاقد مدیر! آدم‌های دهن پرکن برای معروف شدن می‌آیند و هیچ کاری جز تخریب و بدهی انجام نمی‌دهند.


علی دایی: اسطوره به تمام معنای فوتبال کشور.


علی کریمی: اگر کسی فوتبال را دوست داشته باشد، باید علی کریمی را هم دوست بدارد.


دولت نهم و دهم: آمدند و کار خاصی بخصوص در ورزش نکردند و با دروغ در عرصه ورزش، سر مردم را چندین سال گرم نگه داشتند.


علی کفاشیان: آدم بذله‌گویی است و فکر می‌کنم در رشته‌های دیگر موفق باشد اما در فوتبال موفق نبوده و فوتبال ما را با شوخی و مزاح آشنا کرده و در دوره او ما نتوانستیم سال‌های خوبی را به تاریخ فوتبال اضافه کنیم. به نتایج او کار ندارم؛ چه وقتی می‌برد و چه حالا که بازنده است. او فوتبال ایران را تحقیر کرد و هر کسی به جای او بیاید، به سختی می‌تواند این فوتبال را درست کند.


دکتر حسن روحانی: او رأی اکثریت مردم را دارد و امیدوارم به قول‌های خود عمل کند. قلباً او را دوست دارم.


***


در پایان از دادگان می‌خواهم یک آرزو برای ورزش و مردم ایران کند، می‌گوید: امیدوارم جوانان زیادی جذب ورزش شوند که البته در این راه موفق نبودیم و حتی امروز تعداد کمی برای تماشای ورزش به ورزشگاه‌ها می‌روند. آرزویم این است که مردم بیشتری به ورزش بپیوندند و ورزش در جامعه ما جایگاه واقعی خود را بدست آورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته