تعامل و گفت‌و‌گو، حلقه مفقوده در ساخت اکوسیستم هوش مصنوعی

تعامل و گفت‌و‌گو، حلقه مفقوده در ساخت اکوسیستم هوش مصنوعی
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری پل، در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه اینوتکس با اشاره به اهمیت شکل‌گیری کامیونیتی‌ها و تعامل میان فعالان حوزه هوش مصنوعی، بر ضرورت طراحی فرآیندهای تعاملی و گفت‌وگوهای میان‌رشته‌ای برای توسعه زیست‌بوم نوآوری کشور تأکید کرد.

پوریا اسراری، مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اجتماعی پل، در گفت‌و‌گو خبرنگار آناتک، از ضرورت توجه به ایجاد و تقویت زیرساخت‌های شبکه‌ای و کامیونیتی‌سازی در نمایشگاه‌ها و رویداد‌های تخصصی حوزه فناوری و نوآوری سخن گفت.

او با اشاره به اینکه فعالیت اصلی پل طراحی و تسهیل فرآیند‌های شکل‌گیری اولیه کامیونیتی‌ها در حوزه‌های مختلف است، اظهار داشت: ما به دنبال آن هستیم که جرقه‌های اولیه تشکیل کامیونیتی‌ها را در هر جایی که امکان شکل‌گیری جامعه‌ای نوآورانه وجود دارد، طراحی و اجرا کنیم؛ خواه با طراحی بازی‌های جدی، برگزاری رویداد، گفت‌و‌گو‌های خاص یا هر روش مشابهی باشد.

اسراری با بیان اینکه اکوسیستم هوش مصنوعی در ایران به‌رغم رشد قابل توجه، همچنان فاقد ارتباطات ساختاریافته و گفت‌و‌گو‌های مسئله‌محور و میان‌رشته‌ای است، اظهار داشت: ذینفعان و فعالین صنعت هوش مصنوعی معمولاً با یکدیگر تعامل کافی ندارند و تصویر روشنی از ذهنیت‌ها و فعالیت‌های یکدیگر ندارند؛ این، نتیجه برداشت میدانی و تجربه گفت‌و‌گو با شرکت‌ها و اساتید این حوزه است.

وی هدف حضور تیم پل در نمایشگاه اینوتکس را اجرای برنامه‌ای برای تسهیل گفت‌و‌گو‌های میان‌رشته‌ای دانست و افزود: ما بیش از ۴۰ گفت‌وگوی میان‌رشته‌ای با موضوع هوش مصنوعی را با افراد و فعالان حوزه‌های مختلف ثبت و برگزار کرده‌ایم. نقاط کوری که شناسایی کردیم، اغلب برآمده از فقدان این گفت‌و‌گو‌های میان‌رشته‌ای و مسئله‌محور است که کمتر به آنها توجه می‌شود.

اسراری با تأکید بر اینکه حیاتی‌ترین کارکرد نمایشگاه‌ها، تسهیل شبکه‌سازی انسانی است، ساختار کلاسیک اکثر نمایشگاه‌ها را مورد نقد قرار داد و تصریح کرد: بیشتر رویداد‌های نمایشگاهی بر مبنای پنل‌هایی شکل می‌گیرند که غالباً یک‌طرفه هستند و تعاملی بین بازیگران حوزه ایجاد نمی‌شود. در چنین قالبی، غرفه‌داران تعامل عمیقی با یکدیگر برقرار نمی‌کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که طراحی برنامه‌ها و چیدمان نمایشگاه باید به سمتی برود که این استحکاک و ارتباط بیشتر و مؤثرتر میان شرکت‌کنندگان پدید آید.

مدیرعامل پل با اشاره به تجربیات خود از رویداد‌های مشابه عنوان کرد: در رویکرد فعلی، هر حوزه یا شرکت برنامه‌ی خود را اجرا کرده و بعد خارج می‌شود و این امر به ایجاد کلونی‌های مجزا منجر می‌گردد. نمایشگاه نیازمند طراحی ساختار‌هایی است که پیوند و گفت‌وگوی واقعی میان بازیگران اکوسیستم را تسهیل کند تا زمینه برای هم‌افزایی واقعی در جامعه هوش مصنوعی فراهم شود.

وی در پایان تاکید کرد: اگرچه خود را ذینفع فناوری و نوآوری صرف به معنای تکنیکال و تخصصی نمی‌دانم، اما فکر می‌کنم اگر رویکرد نمایشگاه‌ها از مدل سنتی به سمت طراحی‌های منعطف‌تر و تعاملی‌تر پیش برود، می‌توان به ظهور کامیونیتی‌های قدرتمندتر و تعاملات سازنده‌تر امیدوار بود؛ چراکه بی‌تفاوتی نسبت به رشد و ورود هوش مصنوعی به زندگی روزمره، می‌تواند فرصت‌های ارزشمند حاضر را از ما بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا