راهبردها و اهداف برگزاری رویداد نقش تنظیمگری در توسعه اقتصاد دیجیتال تشریح شد
به گزارش خبرگزاری آنا؛ لیلا محمدی، رئیس پژوهشگاه ارتباطات در این نشست خبری عنوان کرد: پژوهشگاه ارتباطات همان مرکز مطالعات سابق مخابرات است و سال ۱۳۴۹ با همکاری دو دولت ایران و ژاپن در آن مقطع تاسیس شد تا پژوهشهای مرتبط با حوزه هایتک مخابرات و ارتباطات را انجام دهد و نیروهای متخصص برای این حوزه را تربیت کند.
وی در ادامه گفت: پژوهشگاه طی سالهای گذشته مدیران کارآمدی را تربیت کرده است که اکنون در بدنه بخش خصوصی و دولتی مشغول به کار هستند.
محمدی در ادامه تاکید کرد: پژوهشگاه ارتباطات در دوران جدید چند برنامه اصلی دارد. رصد فناوریهای روز یکی از آنها است تا دیدی از آینده برای توسعه ارتباطات به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی حوزه زیرساخت ارتباطی بدهد.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات تصریح کرد: توسعه زیرساختهای آزمایشگاهی مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات دیگر کاری است که پژوهشگاه در داخل و خارج از این نهاد دنبال میکند و تلاش میشود، نقش مرجع را در موضوع آزمایشگاههای مرتبط با صنعت داشته باشد.
این مسئول پژوهشی خاطرنشان کرد: امروز شتاب فناوری به حدی است که صرف تخصصی که افراد سالهای گذشته در دانشگاهها کسب کردهاند، پاسخگوی آنها نیست، یکی از نقشهای تعریف شده برای پژوهشگاه آموزشهای مهارتی برای متخصصان این حوزه و بازآموزی مهارتی ویژه گروهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی است که متقاضی آن هستند.
وی در ادامه عنوان کرد: هوش مصنوعی دیگر مسئله پررنگ برای وزارت ارتباطات است که پژوهشگاه ارتباطات به طور جدی روی آن متمرکز شده تا برای تهیه اسناد مرتبط با این حوزه و مشورت به نهادهای متولی نقش علمی خود را ایفا کند.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات افزود: مسئله هوشمندسازی اولویت دیگر پژوهشگاه ارتباطات است و تحقیقات مرتبط با هوشمندسازی، تحول دیجیتال و مانند آن را دنبال میکند. درست است که مسئله هوشمندسازی از اولویتهای کشور محسوب میشود اما نباید شتابزدگی نیز داشت. ما در این حوزه نیاز به همکاری میان دستگاهی هستیم و اگر این اتفاق نیافتد کشور امکان برخورداری از آن را نخواهد داشت.
این مدیر پژوهشی تصریح کرد: بنابراین یکی از انگیزههای شکلگیری رویداد نقش تنظیمگری در توسعه اقتصاد دیجیتال احصا نیازمندیها و الزامات تنظیمگری این حوزه و شناسایی توانمندیهای شرکتهای فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. اهمیت زیرساختهای آزمایشگاهی برای بررسی کیفیت و کارایی دستگاههایی که وارد صنعت میشود، مسئله دیگری است که همانطور که گفتم در اولویتهای پژوهشگاه و این رویداد قرار داد تا آزمایشگاههای مورد نیاز و متخصص در این حوزه شناسایی شوند.
محمدی در خاتمه صحبتهای خود گفت: پژوهشگاه به عنوان بازوی پژوهشی وزارت ارتباطات با محوریت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات و بخش خصوصی متولی این امر شده است تا یک رویداد با کیفیت اجرا شود.
انصاری، مشاور مدیرعامل مخابرات در ادامه این نشست عنوان کرد: رشد اقتصادی از طریق سرمایهگذاری و بهرهوری اتفاق میافتد که یکی از ارکان آن هوشمندسازی است که مبتنی بر انقلاب صنعتی چهارم اتفاق میافتد.
وی افزود: برخی از فناوریهای امروز همانند تیغ دو لبه هستند اگر خوب اجرایی شوند، ما استفاده کافی از آن را خواهیم برد اما اگر به درستی مورد استفاده قرار نگیرند، با چالشهایی مواجهه خواهند شد. یکی از دلایلی که نام این رویداد «نقش تنظیمگری در توسعه اقتصاد دیجیتال» همین مسئله بود که وزارت ارتباطات بتواند نقش خود را مبتنی بر اسناد بالادستی در هوشمندسازی انجام دهد.
معاون سابق وزیر ارتباطات تصریح کرد: رویداد مورد اشاره را باید یک ظرفیت همرسانی برای هم افزایی ظرفیتهای دستگاههای مختلف دانست. حوزه نفت، کشاورزی و معدن سه حوزه مهم مرتبط با هوشمندسازی و اینترنت اشیا هستند که پنل روز دوم رویداد به هوشمندسازی در این حوزه اختصاص یافته است.
وی در خاتمه صحبتهای خود گفت: رویداد نقش تنظیمگری در توسعه اقتصاد دیجیتال ظرفیتی است که دستگاهها تکالیف خود را مرور کنند و نسبت به آن آشنا شوند تا همافزایی تسهیل شود.
رستگار، رئیس سندیکای مخابرات ایران دیگر مهمان این نشست بود که در سخنانی عنوان کرد: صنعت و مخابرات نسبت به گذشته دو مفهوم متحول شده هستند. در گذشته وقتی از صنعت صحبت میشد، همه به فکر کارخانهها میافتادند اما امروز صنعت همه بخشهای مختلف را در بر میگیرد.
وی اضافه کرد: همین موضوع سبب میشود که وقتی این رویداد میخواهد برگزار شود، دستگاههای مختلفی داشته باشند. نهادهایی مانند مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و زیر مجموعه آن متولی بخش تنظیمگری محسوب میشوند.
این فعال حوزه مخابرات تصریح کرد: دستگاههایی که تکلیف دارند تا فعالیتی در راستای توسعه هوشمندسازی اقدامی در راستای اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه انجام دهند، بخشی از صنعت محسوب میشوند، دیگر ضلع صنعت نیز شرکتها، کارخانهها، برنامک و ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی هستند که مجموعا ذی نفعان این رویداد را انجام میدهند.
رستگار تاکید کرد: نمایشگاه جانبی رویداد نقش تنظیمگری در اقتصاد دیجیتال با این هدف برگزار میشود که نگرانیهای مرتبط با فعالیتهای این حوزه از سوی تنطیمگران کاهش پیدا کند.
رئیس سندیکای مخابرات ایران خاطرنشان کرد: کشور ما سالهاست که نسلهای مختلف ارتباطات را تجربه کرده است، راهکار درست برای جا انداختن نسلهای جدید، بازی دادن افراد قدیمی در فرآیند نوسازی نسل فناوری خواهد بود.
رستگار در خاتمه توضیحات خود گفت: این نمایشگاه فرصتی خواهد بود تا نشان داده شود که کدام شرکتها در اجرای طرحهای مرتبط با حوزه هوشمندسازی در کنار دستگاههای اجرایی باشند.
جمشید نژاد که به نمایندگی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نشست حضور پیدا کرده بود در این نشست عنوان کرده: ما در عصر انقلاب صنعتی چهارم هستیم که یکی از موضوعات مرتبط با آن فناوریهای تحولآفرین است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با توجه به نقشی که در حوزه ورود تجهیزات مرتبط با فناوریهای نوین ایفا میکند، تلاش کرد تا نقش موثری در این حوزه داشته باشد. رگولاتوری تلاش دارد تا نقش تسهیلگری در حوزه فناوریهای نوین ایفا کند.
وی اضافه کرد: وزارت ارتباطات با توجه به تکالیف خود در برنامه هفتم نیاز دارد تا نقش این وزارتخانه در هوشمندسازی را ایفا کند. برای دستیابی به این اهداف تاکنون جلسات متعددی با فعالین بخش خصوصی و اپراتورهای بزرگ کشور برگزار کرده است و نیازهای مختلف آنها شناسایی شد تا بتوانیم نقش موثری در تسهیلگری این حوزه ایفا کنیم.
نماینده رگولاتوری در پایان صحبتهای خود گفت: سازمان تنظیم مقررات سه پنل تخصصی دارد که نقشه راه مدنظر رگولاتوری در نشستهای مورد اشاره برای توسعه اینترنت اشیا و هوشمندسازی تشریح خواهد شد و تلاش خواهیم کرد در آینده با ایفای نقش خود به تحقق هوشمندسازی کمک کنیم.
این رویداد روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار میضود.
انتهای پیام/


