دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1395 - 12:14
میزگرد دانشجویی چالش‌های نظام وظیفه برگزار شد

دانشجویان درباره سربازی چه می‌گویند؟

رامتین سعادت:‌ به دنبال حادثه تصادف و جان باختن تعدادی از سربازان وظیفه، میزگردی با حضور فعالان دانشجویی کشور درباره چالش‌‌ها و اشکالات نظام وظیفه برگزار شد.
کد خبر : 96682

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، خدمت سربازی طبق آمار رسمی کشورهای مختلف تنها در 13% کشورهای دنیا و 25% کشورهای خاورمیانه به صورت خدمت سربازی اجباری و بیش از 18 ماه اجرا می‌شود. به دنبال حادثه تصادف و جان‌ باختن تعدادی از سربازان نظام وظیفه چند تن ازفعالان دانشجویی نظرات خود را درباره خدمت سربازی و اصلاح آن اعلام کردند.


رامتین سعادت، عضو کمیته جوانان بنیاد امید ایرانیان اصفهان درباره بهبود و اصلاح خدمت سربازی می‌گوید: «20 سرباز وظیفه اهل استان فارس در اثر سقوط اتوبوسی که با آن به سمت شیراز در حال حرکت بودند به کام مرگ فرو رفتند. بسیاری مصدوم شدند و حال تعدادی از آن‌ها وخیم است. سربازان همگی دوره لیسانس را با هزار امید و آرزو به پایان رسانده و راهی خدمت سربازی شده بودند. افرادی با حقوق دریافتی اندک که صدای مطالباتشان در بحبوحه جنجال‌های حقوق‌های کلان و نجومی گم شده است. خدمتی که سال‌های بسیاری است مورد نقد فعالان اجتماعی قرار گرفته و در قالب مطالبه بهبود خدمت سربازی مطرح می‌شود.»


او ادامه داد: «این حادثه تلخ و تأثرآور که امیدوار بودیم از سوی صدا و سیما، رسانه‌ها و مسوولان با بازتاب بیشتری مواجه شود، یادآور توجه بیشتر به اصلاح خدمت سربازی است. سوالاتی از این قبیل که چرا سربازان باید کیلومتر‌ها دور‌تر از خانه‌هایشان خدمت کنند و یا چرا در حوزه‌هایی که در آن تخصص دارند به کار گرفته نمی‌شوند، مبین معضلی است که اصلاح قوانین سربازی را می‌طلبد.»


از افزایش حقوق سربازی تا اعمال دوباره قانون کسر خدمت متناسب با تحصیلات


آرمان فرهادی فعال سابق دانشجویی دانشگاه شیراز هم به راهکارهایی نظیر افزایش حقوق سربازان تا حداقل یک سوم نیروهای کادر و رسمی، بکارگیری سربازان در ارگان‌های متناسب با تحصیلات آنان، آموزش و به‌کارگیری سربازان در استان محل زندگی یا استان‌های همسایه و کم کردن بعد مسافت محل خدمت، اعمال دوباره قانون کسر خدمت متناسب با تحصیلات، بهبود وضعیت رفاهی و خوابگاهی سربازان برای جلوگیری از عبور و مرور زیاد و افزایش هزینه سربازی، افزایش استفاده از دانش و تحصیلات سربازان در قالب پروژه‌های کسر خدمت، برای بهبود خدمت سربازی اشاره کرد.


شیوه نظام سربازی فعلی در عموم کشورهای توسعه‌یافته دنیا منسوخ شده


سبحان شعبانی عضو انجمن اسلامی دانشگاه فسا، درباره خدمت سربازی گفت: «شیوه نظام سربازی فعلی در عموم کشورهای توسعه‌یافته دنیا منسوخ شده و بهتر است که ما هم این شیوه را در کشور اصلاح کنیم. بسیار پسندیده است که نهاد‌های نظامی و انتظامی به جای تامین نیروهای مورد نیازشان از طریق جذب به روش خدمت سربازی، آن‌ها را از روش استخدام و اشتغال جذب کنند و به علاوه نیروهای باقی‌مانده را به صورت خدمت سربازی تامین کنند.»


او شیوه رایج در کشور را شیوه نامناسبی دانست و افزود: «به نظر من راهی که به عنوان جایگزین می‌تواند مطرح شود آن است که از این فرصت دو ساله خدمت سربازی برای کسب تجربه نیروهای آماده به کار و پرورش نیروهای مجرب در مراکز خدماتی، صنعتی، اجرایی و... استفاده شود تا بعد از پایان دوره خدمت سربازی جوانان به سوی بازار کار حرکت و از اندوخته تجربیاتی که در دوره خدمت وظیفه کسب کردند استفاده کنند.»


باید اصلاحاتی در نوع اجرای سربازی اعمال شود


مسعود بزم‌آرا فعال سابق دانشجویی دانشگاه فنی منتظری مشهد نیز گفت: «به نظر من شیوه خدمت سربازی که اکنون در کشور اجرا می‌شود اشتباه است و باید از اساس تغییری در نوع آن از سربازی اجباری به سربازی حرفه‌ای بوجود بیاید. اما اگر عزمی برای تغییر وجود ندارد و همچنان اصرار بر ادامه آن به همین منوال وجود دارد، می‌توان اصلاحاتی در نوع اجرای آن به‌وجود آورد.»


او افزود: «یکی از این اصلاحات می‌تواند این باشد که هر سربازی بنا بر تخصص و حرفه خود در ارگان ، نهاد یا پادگانی که در آن حضور دارد خدمت خود را بگذراند. بعنوان مثال می‌توان وظایف محول شده به سربازان را بر اساس تخصص و رشته دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اند تقسیم‌بندی کرد و سربازی که تخصص فنی دارد صرفا در حیطه تخصص خود خدمت سربازی خود را انجام دهد. اجرای درست این روش از اتلاف بیهوده عمر و وقت هزاران جوان سرباز جلوگیری خواهد کرد و سرباز به چشم یک تجربه کاری به خدمت سربازی نگاه می‌کند.»


معضلات خدمت سربازی برای پزشکان


توماج خسروی، دانشجوی پزشکی و فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی فسا درباره معضلات خدمت سربازی برای پزشکان گفت: «اگر از ابتدای سال کنکور تا زمان فارغ‌التحصیلی و اعزام به خدمت سربازی را حساب کنیم یک پزشک عمومی تا سن 27سالگی درگیر این مسئله است. در حین سربازی افراد در قسمت‌هایی به کار گرفته می‌شوند که هیچ رابطه با شغل آنها ندارد در حالی که به طور مثال سربازان پزشک می‌توانند در دانشگاه‌ها یا مراکز درمانی آموزش دهند.»


او افزود: «خدمت سربازی باید هدفمند شود. برای مثال جای یک مهندس مکانیک دفاع از مرز نیست و در آنجا باید افراد کادری و با تخصص استخدام شوند زیرا با 2ماه آموزش نظامی تخصص لازم به وجود نمی‌آید. یکی دیگر از آسیب‌شناسی‌های سربازی بالا رفتن سن ازدواج است. باید علاوه بر افزایش حقوق، از طریق استخدام نیروها را جذب کرد زیرا اجبار پاسخگو نخواهد بود.»


محمد جواد معنوی، فعال دانشجویی دانشگاه تهران نیز در ارتباط با واکنش‌ها به این حادثه تاسف‌آور گفت: «بیست سرباز وظیفه در سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند. افکار عمومی و‌ جوانان مانند همیشه برای همنوعان خود واکنش‌های بسیار زیادی نشان دادند اما صداوسیما به عنوان رسانه ملی در هیچ کدام از بخش‌های خبری واکنشی در این مورد نشان نداد، از سوی دیگر مسئولان به‌ویژه رؤسای سازمان نظام وظیفه واکنش درخوری نداشتند. به هرحال باید فکری به حال خدمت سربازی کرد و برای بهبود آن کوشید تا هرچند وقت یکبار شاهد فجایع دردناکی از این دست نباشیم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته