۰۶/ فروردين /۱۴۰۴

شهروند انگلیسی متا را مجبور به توقف سوءاستفاده از داده‌های شخصی خود کرد

شهروند انگلیسی متا را مجبور به توقف سوءاستفاده از داده‌های شخصی خود کرد
روز جمعه متا و یک شهروند انگلیسی به نام اوکارول توافق کردند که مالک اینستاگرام و واتساپ دست از پالایش داده‌های شخصی او برای اهداف تجاری دست بردارد.

تانیا اوکارول بعد از سه سال موفق شد، متا شرکت مالک اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک را وادار به توافقی با خود کند که براساس آن شرکت آمریکایی متعهد شد تا اطلاعات شخصی این کاربر انگلیسی را برای شخصی سازی تبلیغات حساب اجتماعی او مورد سوءاستفاده قرار ندهد.

بعد از این توافق شرکت آمریکایی متا که تحت مدیریت مارک زاکربرگ قراردارد اعلام کرد که در حال بررسی جوانب مختلف برای ارائه احتمالی یک نسخه فاقد تبلیغات ویژه شهروندان انگلیسی است.

اوکارول سال ۲۰۲۲ شکایتی علیه متا انجام داد که طی آن عنوان کرده بود که شرکت آمریکایی متا با بی‌احترامی به حقوق شهروندی او داده‌های شخصی وی را جمع‌آوری و پردازش می‌کند تا تبلیغات شخصی سازی شده به این کاربر انگلیسی نشان دهد و احتمال موفقیت تبلیغات خود را بیشتر کند.

این شهروند انگلیسی عنوان کرده بود که عملکرد متا در تناقض با قانون حفاظت از داده‌های این کشور است. دادخواستی که مورد حمایت نهاد نظارت بر داده‌های انگلیس قرار گرفت و باعث شد که محافل رسانه‌ای پیش‌بینی کنند که شکایت مطرح شده به احتمال زیاد روی میلیون‌ها کاربر انگلیسی تاثیر خواهد گذاشت.

اوکارول در گفتگو با رسانه‌ها عنوان کرد: توافق من و متا یک موضوع شخصی است اما معتقدم نتایج آن کاربران انگلیسی دیگر را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. نهاد حفاظت از داده‌های کشور از شکایت من حمایت کرد و البته به صورت عمومی گفت که این نهاد از هر شهروند انگلیسی که مایل به استفاده از حق خود برای استفاده نشدن از داده‌های شخصی خود برای شخصی سازی تبلیغات است، حمایت خواهد کرد.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

وی اضافه کرد که مردم می‌خواهند در مورد تبلیغات شخصی سازی شده حق انتخاب داشته باشند و وجود حق انتخاب این امکان را به کاربران خواهد داد.

براساس اعلام گاردین دو طرف این دعوای حقوقی روز جمعه به توافق دست یافتند و قرار شد که دیگر شرکت آمریکایی متا از داده‌های شخصی اوکارول برای اختصاصی کردن تبلیغات وی استفاده نکند، بعد از حصول این توافق بود که شهروند انگلیسی مذکور دست به اعلام عمومی خبر توافق خود با متا زد.

نهایت حمایت از حفاظت داده‌های انگلیس موسوم به ICO ضمن حمایت از اوکارول تاکید کرد که افراد حق دارند به استفاده شرکت‌ها از اطلاعات شخصی خود برای تبلیغات اختصاصی شده اعتراض کنند.

این نهاد در بیانیه‌ای تاکید کرد که شرکت‌ها و سازمان‌ها باید به انتخاب کاربرها درباره چگونگی استفاده از داده‌های خود احترام گذارند و راهی ساده و شفاف در دسترس آن‌ها قرار دهد تا در صورت تمایل نسبت به غیرفعال کردن پایش داده‌های خود برای اهداف تجاری اقدام کنند.

اوکارول همچین در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرد: «این توافق فقط نمایانگر پیروزی برای من نیست، بلکه برای همه کسانی که به حق اولیه خود برای حریم خصوصی اهمیت می‌دهند، نیز یک پیروزی مهم محسوب می‌شود. هیچ‌کدام از ما تمایلی نداشتیم که برای دهه‌ها در دام تبلیغات شخصی سازی شده با داده‌های خود بیافتیم و سکوها با تهدید از دست دادن توانایی ارتباط با عزیزانمان به‌صورت برخط ما را گروگان بگیرند».

متا در پاسخ به رسانه‌ها عنوان کرده است که با ادعاهای اوکارول مخالف است و مسئولیت‌های خود را براساس قانون اتحادیه اروپا موسوم به GDPR انجام خواهد داد.

این شرکت افزود که در حال بررسی جوانب برای معرفی یک خدمت اشتراکی در انگلیس است که در آن کاربران برای دسترسی به خدمات بدون تبلیغ هزینه‌ای پرداخت کنند. برآوردها نشان می‌دهد که تبلیغات تقریباً ۹۸ درصد از درآمد متا را تشکیل می‌دهد.

سال گذشته، ICO اعلام کرده بود که در حال بررسی چگونگی اجرای قانون حفاظت از داده‌ها در انگلیس برای ارائه یک سرویس اشتراکی و بدون تبلیغ است.

متا همچنین پس از حکم دادگاه عدالت اروپا در سال ۲۰۲۳ قرار است که سرویس اشتراکی خود را در اتحادیه اروپا ارائه دهد تا کاربران با پرداخت حق اشتراک هنگام استفاده از سرویس‌های این شرکت آمریکایی مجبور به تماشای تبلیغات نباشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر