۲۶/ اسفند /۱۴۰۳

احراز سن قانونی برای کاربران فروشگاه‌های برنامک موبایلی در یوتا اجباری می‌شود

احراز سن قانونی برای کاربران فروشگاه‌های برنامک موبایلی در یوتا اجباری می‌شود
روز چهارشنبه، ایالت یوتا به نخستین ایالت آمریکا تبدیل شد که فروشگاه‌های برنامک موبایلی را ملزم به احراز سن کاربران و اخذ اجازه والدین برای دانلود برنامک‌ها توسط نوجوانان کرد.

این دستورالعمل در حال حاضر برای ابلاغ و تصمیم‌گیری نهایی روی میز اسپنسر کُکس فرماندار یوتا قرار دارد. لایحه مورد اشاره باعث ایجاد اختلاف میان متا به عنوان مالک اینستاگرام و فیسبوک، شرکت گوگل و اپل شده است، هریک از آن‌‌ها معتقدند که وظیفه‌ای برای احراز سن قانونی کاربر برعهده ندارند و بررسی این شرط بر عهدۀ رقیب است.

هشت ایالت دیگر آمریکا نیز لایحۀ مشابهی را برای افزایش اقدامات مراقبتی از کودکان و نوجوانان در برابر خطرات فضای سایبر در دستور کار قرار گرفته است. لایحۀ احراز سن کاربران در فروشگاه‌های برنامک موبایلی پس از آنکه مجادلاتی در آمریکا پیرامون وظیفۀ سکوهای اجتماعی برای احراز سن کاربران شکل گرفت، در دستور کار چند ایالت قرار می‌گیرد و باید منتظر ماند تا مشخص شود که سرنوشت این لایحه چه می‌شود.

متا و سایر مالکان رسانه‌های اجتماعی خواستار این هستند که مسئولیت تأیید سن بر عهده‌ی فروشگاه‌های برنامکی مانند گوگل‌پلی و اپ‌استور باشد. از سوی دیگر انتقادهای جدی نسبت به عملکرد رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که اقدامات کافی برای مصون‌سازی کودکان از ضررهای سکوهای خود را انجام نمی‌دهند، در حالی که سکوهای آن‌ها مناسب هیچ کاربر زیر سیزده سالی نیست و باید اقدامات لازم برای جلوگیری از دسترسی نوجوانان و کودکان زیر سیزده سال به سکوهای تحت مدیریت خود انجام دهند.

متا، ایکس و شرکت اسنپ (مالک اسنپ چت) در بیانیه‌ای مشترک عنوان کرده‌اند: والدین می‌خواهند یک درگاه واحد برای تأیید سن فرزندشان و اعطای اجازه برای دانلود برنامک‌ها در عین حفظ حریم خصوصی وجود داشته باشد و فروشگاه برنامک موبایلی بهترین مکان برای این کار هستند.” آنها از یوتا به خاطر ظرح این دستورالعمل تشکر کردند و در عین حال از مجلس آمریکا نیز خواستند که روش مشابهی را در پیش گیرد.

البته این نظر متا، ایکس و اسنپ توسط فروشگاه‌های برنامک موبایلی رد می‌شود، آن‌ها معتقدند که توسعه‌دهندگان برنامک‌ها بهتر می‌توانند تأیید سن و سایر اقدامات ایمنی برای محافظت از کودکان را انجام دهند. درخواست از فروشگاه‌های برنامک موبایلی برای تأیید سن به این معناست که تمام کاربران باید اطلاعات شناسایی حساسی مانند گواهینامه رانندگی، پاسپورت، کارت اعتباری یا شماره تامین اجتماعی خود را جهت استفاده از این سکوها ارائه دهند، حتی اگر برنامکی که قصد نصب آن را دارند با محدودیت سنی روبرو نباشد.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

اپل در این رابطه می‌گوید: موافق احراز سن توسط فروشگاه‌های برنامک موبایلی نیست؛ چرا که بسیاری از کودکان در آمریکا شناسنامه دولتی ندارند بنابراین والدین آمریکایی باید مدارک حساسی بیشتری ارائه دهند تا اجازه دسترسی فرزند آن‌ها به برنامک‌های مربوط به کودکان را بدهند. این به نفع ایمنی یا حریم خصوصی کاربران نیست.

اپل مدعی است که سن را مسئله‌ای خصوصی می‌داند و افشای آن را برعهدۀ خود کاربر می‌گذارد.. این شرکت گزینه‌هایی را برای والدین فراهم در نظر گرفته است تا شاخص‌های سن مناسب برای دانلود برنامک‌ها را تنظیم کنند. فروشگاه گوگل‌پلی نیز همین کار را انجام می‌دهد.

رسانۀ آمریکایی سی.ان.ان در ادامۀ گزارش خود که در این رابطه منتشر کرده است، عنوان می‌کند که اپل و گوگل و تعداد دیگری از فعالان حوزۀ فناوری آمریکا از مقامات ایالت یوتا خواستند که این دستورالعمل را اجرا نکند. سال گذشته، اپل به اجرایی نشدن لایحه‌ای مشابه در لوئیزیانا کمک کرد که قصد داشت،  فروشگاه‌های برنامک موبایلی را ملزم به اجرای برنامه‌هایی برای احراز سن کاربران کند.

سناتور جمهوری‌خواه تاد وایلر، حامی این لایحه، معتقد است که ایجاد الزام قانونی برای دو فروشگاه برنامک موبایلی راحت‌تر از هدف قرار دادن ۱۰,۰۰۰ توسعه‌دهنده برنامک است.”

بر اساس این لایحه، فروشگاه‌های برنامک موبایلی باید هنگام ایجاد حساب، اطلاعات سن را درخواست کنند. اگر یک نوجوان بخواهد حسابی در فروشگاه‌های مورد اشاره داشته باشد، این لایحه آن‌ها را موظف به پیوند حساب کاربر زیر سن قانونی با حساب والدینش می‌کند و ممکن است از او مدرکی برای تأیید هویت‌اش درخواست کنند. 

براساس این لاحیه اگر کودکی بخواهد برنامکی را دانلود که امکان خرید درون برنامه‌ای دارد یا نیاز است که پیش از استفاده کاربر با شرایطی موافقت کند، ابتدا باید نظر موافق والدین خود را داشته باشد.

شکایات حقوقی شرکت‌های فناوری موجب تاخیر در اجرای قوانین ایالتی مربوط به برنامک‌ها و وب‌سایت‌های رسانه‌های اجتماعی شده است.

پیشتر یک قاضی فدرال در سال ۲۰۲۴ به طور موقت قانون ایالت یوتا را که مالکین رسانه‌های اجتماعی را موظف می‌کرد تا سن تمامی کاربران را بررسی کنند و محدودیت‌هایی برای حساب‌های متعلق به افراد زیر ۱۸ سال وضع کنند، متوقف کرده بود.

برنابر گزارش‌های رسانه‌ای اگر کاکس، فرماندار یوتا این لایحه را به قانون تبدیل کند، بیشتر مفاد آن از ۷ ماه می به اجرا درمی‌آید و فروشگاه‌های برنامک موبایلی ملزم به رعایت مواد آن هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر