کاهش ۱۳۰ تنی انتشار دی اکسید کربن؛ آغاز به کار نخستین قطار فیبرکربنی جهان در چین
به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، این قطار که «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» نام دارد از جمعه گذشته وارد خط یک مترو چینگدائو در استان شاندونگ چین شرقی شده است.
قطار «CETROVO ۱.۰» که توسط شرکتهای چینی ساخته شده، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطار است. ساختارهای باربر آن (مانند بدنه و فریمهای بوژی) عمدتا از فیبر کربن ساخته شدهاند که آن را سبکتر و کم مصرفتر از قطارهای تمام فلزی معمولی میکند.
«خط ۱ مترو» مسیر راه آهنی به طول ۶۰ کیلومتر با ۴۱ ایستگاه، خط اصلی مسیر شمال به جنوب در استان چینگدائو است. بر اساس اعلام شرکت سازنده، قطار CETROVO ۱.۰ حدود ۱۱ درصد سبکتر از قطارهای معمولی با همین اندازه است.
این قطار به دلیل وزن کمتر، میتواند با ۷ درصد انرژی کمتر کار کند و این یعنی کاهش سالانه ۱۳۰ تن انتشار دی اکسید کربن در سال. به گفته رسانههای چینی، این میزان تقریبا برابر با کاشت ۶.۷ هکتار درخت است.
فیبرکربن، رشتههای کربن کریستالی نازک و قوی متشکل از زنجیرههای ضروری اتمهای کربن هستند که میتوانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده آل میکند.
قطار «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» نه تنها نقش حیاتی در تامین نیازهای حمل و نقل انبوه چین ایفا میکند، بلکه به کاهش انتشار گازهای گلخانهای مرتبط با سفر قطار در این کشور نیز منجر میشود.
با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمیشود. فیبر کربن، حدود پنج برابر قویتر و وزن آن تنها حدود ۲۵ درصد از جرم فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل میکند.
قطارهای فیبر کربن نسبتا مقاومتر از قطارهای فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه داشته و از طول عمر ساختاری طولانی تری برخوردارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری راحتتر و آرامتر برای مسافران ایجاد میکند.
توسعه CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و پس از سالها تحقیق و توسعه، سرانجام بین جولای و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت. این قطار توانست در ژوئن سال ۲۰۲۴، به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد که از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای متروی چین فراتر رفت.
در طول این مرحله آزمایشی، قطار بیش از ۵۰ ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد و در اواخر ۲۰۲۴، بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در ۵ ژانویه چراغ سبز آغاز فعالیت رسمی خود را دریافت کرد.
این قطار همچنین کاملا خودکار است یعنی میتواند برای مدت طولانیتر و با دورههای پایینتر از قطارهای سرنشین دار کار کند. این قطار دارای ویژگیهای ایمنی هوشمند است؛ از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع که میتواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.
انتهای پیام/