دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون علمی رئیس‌جمهور مطرح کرد:

رشد واقعی شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور در بازار «نوآفرین»

رشد واقعی شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور در بازار «نوآفرین»
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در حوزه دانش‌بنیان‌ها، بحث تامین‌مالی از بازار‌های مختلف است.
کد خبر : 949028

به گزارش خبرگزاری آنا، حسین افشین در آئین آغاز معاملات بازار نوآفرین فرابورس ایران با بیان اینکه یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در حوزه دانش‌بنیان‌ها، بحث تامین‌مالی از بازار‌های مختلف است، گفت: شاخص GII یکی از مولفه‌هایی است که کشور‌ها را بر اساس پارامتر‌های نوآورانه و فناورانه بررسی می‌کند و در این فضا، یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها در این شاخص که امتیاز کشور‌ها را بالا می‌برد، بحث‌های تامین‌مالی است.

 وی ادامه داد: تامین مالی به شکل سنتی نه امتیازآور بوده و نه برای شرکت‌ها آورده‌ای دارد. از این رو، شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه و رسیدن به اهداف بالاتر، باید دسترسی ساده‌تری به منابع مالی داشته‌باشند که در این فضا یکی از بهترین دسترسی‌ها، بازار سرمایه است.

 به گفته او، در گذشته اتصال شرکت‌ها به فرابورس و بورس امری به غایت دشوار بود چراکه قاطبه این شرکت‌ها نوآور بودند و به همین دلیل ریسک بالایی داشتند، اما با ابتکاری که به وجود آمد، بازار نوآفرین با دو تابلوی رشد و تابلوی دانش‌بنیان ایجادشد و به نظر می‌رسد از رهگذر این اقدام، تحول بزرگی در زمینه رشد واقعی شرکت‌های دانش‌بنیان رقم‌بخورد.

 معاون علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه گا‌ها وقتی از رشد شرکت‌های دانش‌بنیان سخن به میان می‌آید، تعداد شرکت‌ها معیار رشدیافتگی در نظرگرفته می‌شود، تصریح کرد: کمیت همه ماجرا نبوده و چندان شاخص درست و مکفی‌ای محسوب نمی‌شود چراکه رشد شرکت‌های دانش‌بنیان باید عمیق و بر اساس کیفیت آنها صورت بگیرد.

به گفته او، یکی از عواملی که کیفیت رشد شرکت‌های دانش‌بنیان را محقق می‌کند، دسترسی آنها به منابع‌مالی و بازار سرمایه است. 

۹ شرکت دانش‌بنیان در بازار نوآفرین پذیرش دارند

افشین ادامه داد: حداقل ۱۵ شرکت در بازار نوآفرین پذیرش داریم که از این تعداد۹ شرکت، دانش‌بنیان هستند و امید آن می‌رود که تعداد این شرکت‌ها افزایش پیدا کند.

معاون علمی رئیس‌جمهور همچنین در جمع خبرنگاران بر هدف ایجاد بازار نوآفرین اشاره‌کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند یک بازار و یک جریان را رشد بدهد، بحث‌های تامین مالی است. در این فضا، راحت‌ترین و بهترین نوع تامین‌مالی‌ای که در دنیا وجود دارد، بازار‌های سرمایه هستند نکته‌ای که وجود دارد این است که چنین بازار‌هایی برای شرکت‌های بزرگ در دسترس‌بود و آنها می‌توانستند از طریق فرابورس و بورس سهام خود را عرضه‌کنند، اما برای شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد این امکان وجودنداشت با همت و توان فرابورس و بورس این بازار آماده شد و می‌توان گفت که ۹ شرکت دانش‌بنیان، یازده مرکز رشد و پانزده شرکت پذیرش دارند و عرضه اولیه سهام برای اولین شرکت امروز انجام شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: عرضه و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس این نوید را می‌دهد که کیفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و کیفیت تولیدات آنها افزایش پیدا کرده و بتوانند رشد بزرگتری رقم بزنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت‌ها با حضور در بازار نوآفرین از تمام مزایای بازار اول و دوم بهره‌مند می‌شوند و نقدشوندگی سهام، دسترسی‌شان به بازار سرمایه با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

محمدعلی شیرازی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در آیین آغاز به کار رسمی معاملات بازار نوآفرین فرابورس گفت: دستورالعمل بازار نوآفرین سال گذشته تدوین شد و ۱۵ شرکت پذیرش شدند و امروز اولین معاملات آن شروع می‌شود. این بازار مکمل باقی ابزار‌ها و بازار‌ها است و خاصیت بازار نوآفرین تمرکز بر شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپی است.

وی ادامه داد: تعداد شاغلان شرکت‌های پذیرش شده فرابورس با افزایش ۲۵ درصدی از ۷۵ هزار نفر به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است و ۱۳۰۰ میلیارد تومان از طریق صندوق‌های فرابورس تامین مالی شده است. 

به گفته او، تا پایان ۹ ماهه ۱۴۰۳، ۱۲ همت از طریق کراد فاندینگ ۷.۴۰۰ میلیارد تومان تامین مالی شده است و پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال به ۱۰ همت برسد.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران افزود: حداقل سرمایه شرکت‌ها برای بازار نوآفرین ۱۰ میلیارد تومان و حداکثر ۵۰ میلیارد تومان بوده و باید دارای طرح توجیهی سوددهی است.

وی همچنین حمایت از شرکت‌های در حال رشد، ایجاد فضای رشد، شفاف سازی، برندسازی و معرفی به بازار کسب و کار و ایجاد فصای حاکمیت شرکتی را از اهداف راه‌اندازی این بازار دانست.

حجت‌الله صیدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دیگر سخنران این مراسم طی سخنانی گفت: در بحث دانش بنیان‌ها تجاری سازی آنها اهمیت بالایی دارد. در این فضا بازار نوآفرین فرایند تجاری سازی را کارآمد‌تر کرده و به آن سرعت می‌بخشد.

به گفته او، مهمترین مساله در بازار نوآفرین بحث ارزش گذاری است و امید آن می‌رود که بازار نوآفرین به یکی از بازار‌های بزرگ کشور بدل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب