دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1395 - 09:13

شارژرهای خورشیدی برای شارژ گوشی پناه‌جویان

گروهی از دانشمندان به‌تازگی شارژری خورشیدی را برای پناه‌جویان در یونان ابداع کرده‌اند که آنها می‌توانند به راحتی و به طور رایگان گوشی‌های خود را شارژ کنند.
کد خبر : 94880

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، گوشی‌های هوشمند برای مهاجران از اهمیت بالایی برخوردار است اما یافتن برق در کمپ‌های پرجمعیت کار دشواری است و علاوه بر پرداخت هزینه برای شارژ کردن گوشی، باید مدت‌ها در صف منتظر بمانند تا با آشنایان خود تماس بگیرند.


گروهی از دانشمندان دانشگاه «ادینبورگ» اسکاتلند نوعی ایستگاه شارژ موبایل طراحی کرده‌اند که نیروی خود را از خورشید کسب می‌کند. این شارژر برای پناه‌جویانی طراحی شده است که در یونان به سر می‌برند.


دانشمندان دو ایستگاه را در کمپ‌های مهاجران در یونان برقرار کرده‌اند که با یک ساعت جذب نور خورشید، می‌تواند برق 12 شاخه را تأمین کند. به این ترتیب، روزانه بیش از 240 نفر می‌توانند از هر ایستگاه برای شارژ گوشی خود استفاده کنند.


ایده ساخت این ایستگاه شارژر خورشیدی در بازدید سال گذشته یکی از سازندگان آن از جزیره «ساموس» یونان شکل گرفت. او که شاهد جنگ و فرار حدود یک میلیون پناه‌جو از خانه و کاشانه خود بود، تصمیم به ساخت این ایستگاه شارژ خورشیدی گرفت.


بسیاری از پناه‌جویان از گوشی‌های هوشمند خود برای ارسال پیام و یافتن مسیر خود از طریق گوگل مپز استفاده می‌کنند تا بتوانند مسیر درست را به شمال اروپا پیدا کنند. طبیعتا استفاده از گوشی، مستلزم شارژ دوباره آن است و از این رو با مشکل مواجه هستند.


مهندسان سپس با همکاری کمپانی فناوری خورشیدی یونان اقدام به طراحی و ساخت ایستگاه شارژ خورشیدی تلفن همراه کردند که نوعی امید در یونان به شمار می‌رود.


آنها در حال ساخت سه ایستگاه دیگر نیز هستند تا بتواند پاسخگوی نیاز پناه‌جویان باشد. به این طریق می‌توانند بودجه ساخت آن را با استفاده افراد از اینترنت تأمین کنند. مهندسان طرح امیدوارند که این ایستگاه را در ده‌ها کمپ در سراسر یونان توزیع کنند.


نخستین ایستگاه شارژر خورشیدی در کمپ Kara Tepe واقع در «لسبوس» نصب شده است. مهندسان امیدوارند که روزی بتوانند تمام منطقه را با انرژی خورشیدی پوشش دهند.


مترجم: ندا اظهری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته