میزبانی ربات ایرانی در رستورانها و کافهها
یعقوب صالحی، یکی از پژوهشگران این شرکت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: عملیات اجرای ساخت این ربات خدماتی با شیوع بیماری کرونا به منظور خدمات رسانی به بیماران کرونایی آغاز شد. در ابتدا قصد داشتیم این ربات به عنوان ربات کمک پرستار در بیمارستانها استفاده شود، اما به علت اینکه فرایند پایان این پروژه طولانی شد، خدمات رسانی این ربات تغییر پیدا کرد.
وی افزود: این ربات میتواند در خانهها، رستورانها و کافهها خدمات رسانی داشته باشد؛ کارکرد این ربات در تمامی محیطها به یک شکل است، اما تجهیزات و سنسورهایی که ربات به آن مجهز میشود، تفاوت دارد.
وی به نحوه کارکرد این ربات اشاره کرد و گفت: ابتدا نقشه برداری را با ربات انجام میدهیم، ربات نقشه را در حافظه داخلیاش ذخیره میکند. مشتری از روی پنل ربات درخواستش را ثبت میکند. ربات موقعیت خود و مشتری را میشناسد و از مکان مشتری به سمت آشپزخانه میرود و درخواست مشتری را به آشپز یا متصدی کافه و رستوران میدهد. در نهایت سفارش مشتری توسط ربات (سینی که روی ربات تعبیه شده) تحویل مشتری داده میشود.
وی اظهارکرد: این ربات قابلیت رباتهای مشابه خارجی را دارد. کیفیت خدمات رسانی آن نیز همانند رباتهای خارجی است. علت اینکه اغلب رباتهای خارجی با کیفیتتر مشاهده میشود به دلیل R@D تحقیق و توسعه شان است. در ایران R@D به روی محصول انجام نمیشود. حداقل باید ۵ محصول ساخته شود تا پس از رسیدن به نتیجه مطلوب به خط تولید و پس از آن به تولید انبوه برسد. هنوز ما برای تولید این مصحول به تولید انبوه نرسیده ایم.
وی تصریح کرد: دولت باید برای این مشکل بودجهای به شرکتهای دانش بنیان اختصاص دهد تا حداقل بتوانند روی ۵ تا ۶ محصول کار کنند و پس از آن به مرحله تولید انبوه برسند. شرکت میتواند سوبسیدی که دولت داده را به افراد برگرداند. در مجموع محصولاتی که در ایران میخواهند به تولید انبوه برسند نیازمند این هستند که R@D خوبی داشته باشند. در دنیا وضع به این منوال است. شرکتهای بزرگی که اکنون ربات هایشان در دنیا پخش شده است، R@D زیادی روی محصول شان انجام داده اند.
انتهای پیام/