پنج گام برای موفقیت صادراتی شرکتهای دانشبنیان ایرانی/ ضرورت برندسازی دانشبنیان ایرانی
خبرگزاری آنا- گروه علم و فناوری؛ رشد بیسابقه، افزایش تنوع، وجود رقبای خارجی قدرتمند و عدم اعتماد به برندهای جدید دانشبنیان ایرانی در بازارهای هدف، فرآیند بازاریابی و برندینگ محصولات و خدمات دانشبنیان در عرصه بینالمللی را پیچیدهتر کرده است. این چالشها در حالی است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری با همکاری سایر دستگاههای اجرایی و ارائه بیش از ۱۰۰ حمایت متنوع، تلاش کرده تا با توسعه زیستبوم دانشبنیان کشور، توسعه کسبوکارهای دانشبنیان و خلاق، افزایش تولید محصولات و خدمات دانشبنیان و خلاق، گسترش نقشآفرینی این شرکتها در اقتصاد و افزایش ارزش افزوده اقتصادی را پیگیری کند.
تداوم توسعه کسبوکارهای دانشبنیان، خلاق و فناور و همچنین افزایش تولید این نوع محصولات و خدمات، نیازمند توسعه بازارهای داخلی و خارجی شرکتهای دانشبنیان و خلاق است. بر همین اساس، توسعه صادرات یکی از عوامل اساسی تداوم حیات و رشد یک شرکت دانشبنیان و خلاق میباشد. ارتقا قابلیتهای صادراتی و ورود به بازارهای جهانی میتواند فرصتهای جدیدی را برای رشد تولید، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال در سطح یک شرکت دانشبنیان و خلاق ایجاد نماید و با توجه به ارزش افزوده اقتصادی بالای محصولات و خدمات دانشبنیان و خلاق، افزایش بیشتر در میزان درآمد ملی و سطح رفاه را نیز به همراه داشته باشد.
در همین راستا و با درک این ضرورت، سازمان توسعه همکاریهای علمی و فناورانه سبد متنوعی از حمایتهای صادراتی را به شرکتهای دانشبنیان و خلاق ارائه و همچنین زیرساختهایی را نیز برای توسعه کسبوکار بینالمللی این شرکتها در خارج از کشور تأسیس کرده است.
با این حال، صادرات دانشبنیان با پیچیدگیهای زیادی دست به گریبان بوده و چالشهایی همچون افزایش تنوع محصولات و خدمات دانشبنیان، وجود رقبای خارجی قدرتمند و عدم اعتماد به برندهای جدید ایرانی (نبود رکن تضمینگر) در بازارهای هدف (بینالمللی)، فرآیند بازاریابی و برندینگ را سختتر کرده است.
بهبود بشیری مدیر عامل شتابدهنده صادراتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: برای مقابله با این چالشها، راهبردی نوینی برای اکوسیستم صادرات محصولات و خدمات دانشبنیان و خلاق باید صورت پذیرد.
وی با اشاره به این راهبردها گفت: افزایش آگاهی و اعتماد به برندهای ایرانی یکی از راهکارهاست؛ ایجاد کمپینهای تبلیغاتی و برنامههای آموزشی برای افزایش آگاهی و اعتماد مشتریان بینالمللی به محصولات و خدمات دانشبنیان ایرانی می تواند در صادرات دانش بنیانها موثر واقع شود.
بشیری به ضرورت تقویت شبکههای ارتباطی بینالمللی تاکید کرد و گفت: گسترش همکاریهای بینالمللی با مراکز علمی و فنی معتبر جهانی و ایجاد شبکههای ارتباطی قوی برای ترویج محصولات و خدمات دانشبنیان ایرانی مانند D۸، اکو، بریکس پلاس، اتحادیه شانگهای نیز می تواند دیگر راهکار توسعه محصولات در عرصه صادرات باشد.
مدیر شتابدهنده صادراتی اضافه کرد: ارتقاء کیفیت و استانداردها با تمرکز بر ارتقاء کیفیت و استانداردهای محصولات و خدمات دانشبنیان برای رقابت با رقبای خارجی و جلب اعتماد مشتریان بینالمللی نیز از مهم ترین راهکارهایی است که در صادرات محصولات دانش بنیان موثرند.
وی گفت: پشتیبانی هدفمند از نوآوری و خلاقیت با هدف ارائه حمایتهای مالی و غیرمالی هدفمند به شرکتهای دانشبنیان و خلاق برای تشویق نوآوری و خلاقیت و توسعه محصولات و خدمات جدید نیز راهکاری جدی در عرصه صادرات دانش بنیان ها محسوب می شود.
بشیری با بیان اینکه البته استفاده از فناوریهای نوظهوردر صادرات دانش بنیانها بی تاثیر نیست، گفت: بهرهگیری از فناوریهای نوظهور (هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیاء و ...) برای هدفمندسازی، تضمینگری و بیمه صادرات برندهای دانشبنیان و خلاق ایرانی در راستای افزایش دسترسی و رقابت در بازارهای بینالمللی راهکارهایی موثر در صادرات به شمار می رود.
و اما ...
در مجموع، علیرغم حمایتهای قابل توجه دولت و وجود پتانسیل بالای شرکتهای دانشبنیان ایرانی، چالشهای موجود در عرصه صادرات، بهویژه عدم اعتماد به برندهای نوظهور ایرانی و رقابت شدید بینالمللی، نیازمند یک رویکرد راهبردی و چندوجهی است. اجرای راهکارهای پیشنهادی، از جمله افزایش آگاهی و اعتماد به برندهای ایرانی از طریق کمپینهای تبلیغاتی هدفمند، تقویت شبکههای ارتباطی بینالمللی، ارتقاء کیفیت و استانداردها، حمایت هدفمند از نوآوری و استفاده از فناوریهای نوظهور برای تضمین کیفیت و دسترسی به بازار، میتواند به شکستن موانع موجود و تثبیت جایگاه شرکتهای دانشبنیان ایرانی در بازارهای جهانی کمک شایانی کند.
با اتخاذ این رویکرد، نه تنها صادرات دانشبنیان رونق مییابد، بلکه رشد اقتصادی پایدار و افزایش سطح رفاه در کشور نیز محقق خواهد شد.
انتهای پیام/