دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

پنج گام برای موفقیت صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی/ ضرورت برندسازی دانش‌بنیان ایرانی

پنج گام برای موفقیت صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی  ضرورت برندسازی دانش‌بنیان ایرانی
صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی با راهکار‌های مختلفی به منصه ظهور می‌رسد که اکنون زمان استفاده از این راهکارهاست.
کد خبر : 947821

خبرگزاری آنا- گروه علم و فناوری؛ رشد بی‌سابقه، افزایش تنوع، وجود رقبای خارجی قدرتمند و عدم اعتماد به برند‌های جدید دانش‌بنیان ایرانی در بازار‌های هدف، فرآیند بازاریابی و برندینگ محصولات و خدمات دانش‌بنیان در عرصه بین‌المللی را پیچیده‌تر کرده است. این چالش‌ها در حالی است که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و ارائه بیش از ۱۰۰ حمایت متنوع، تلاش کرده  تا با توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور، توسعه کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان و خلاق، افزایش تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان و خلاق، گسترش نقش‌آفرینی این شرکت‌ها در اقتصاد و افزایش ارزش افزوده اقتصادی را پیگیری کند.

تداوم توسعه کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور و همچنین افزایش تولید این نوع محصولات و خدمات، نیازمند توسعه بازار‌های داخلی و خارجی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است. بر همین اساس، توسعه صادرات یکی از عوامل اساسی تداوم حیات و رشد یک شرکت دانش‌بنیان و خلاق می‌باشد. ارتقا قابلیت‌های صادراتی و ورود به بازار‌های جهانی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای رشد تولید، افزایش درآمد و ایجاد اشتغال در سطح یک شرکت دانش‌بنیان و خلاق ایجاد نماید و با توجه به ارزش افزوده اقتصادی بالای محصولات و خدمات دانش‌بنیان و خلاق، افزایش بیشتر در میزان درآمد ملی و سطح رفاه را نیز به همراه داشته باشد.

در همین راستا و با درک این ضرورت، سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه سبد متنوعی از حمایت‌های صادراتی را به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ارائه و همچنین زیرساخت‌هایی را نیز برای توسعه کسب‌وکار بین‌المللی این شرکت‌ها در خارج از کشور تأسیس کرده است.

با این حال، صادرات دانش‌بنیان با پیچیدگی‌های زیادی دست به گریبان بوده و چالش‌هایی همچون افزایش تنوع محصولات و خدمات دانش‌بنیان، وجود رقبای خارجی قدرتمند و عدم اعتماد به برند‌های جدید ایرانی (نبود رکن تضمین‌گر) در بازار‌های هدف (بین‌المللی)، فرآیند بازاریابی و برندینگ را سخت‌تر کرده است.

بهبود بشیری مدیر عامل شتاب‌دهنده صادراتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: برای مقابله با این چالش‌ها، راهبردی نوینی برای اکوسیستم صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و خلاق باید صورت پذیرد.

وی با اشاره به این راهبردها گفت: افزایش آگاهی و اعتماد به برند‌های ایرانی یکی از راهکارهاست؛ ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و برنامه‌های آموزشی برای افزایش آگاهی و اعتماد مشتریان بین‌المللی به محصولات و خدمات دانش‌بنیان ایرانی می تواند در صادرات دانش بنیانها موثر واقع شود.

بشیری به ضرورت تقویت شبکه‌های ارتباطی بین‌المللی تاکید کرد و گفت: گسترش همکاری‌های بین‌المللی با مراکز علمی و فنی معتبر جهانی و ایجاد شبکه‌های ارتباطی قوی برای ترویج محصولات و خدمات دانش‌بنیان ایرانی مانند D۸، اکو، بریکس پلاس، اتحادیه شانگهای نیز می تواند دیگر راهکار توسعه محصولات در عرصه صادرات باشد.

مدیر شتاب‌دهنده صادراتی اضافه کرد: ارتقاء کیفیت و استاندارد‌ها با تمرکز بر ارتقاء کیفیت و استاندارد‌های محصولات و خدمات دانش‌بنیان برای رقابت با رقبای خارجی و جلب اعتماد مشتریان بین‌المللی نیز از مهم ترین راهکارهایی است که در صادرات محصولات دانش بنیان موثرند.

وی گفت: پشتیبانی هدفمند از نوآوری و خلاقیت با هدف ارائه حمایت‌های مالی و غیرمالی هدفمند به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق برای تشویق نوآوری و خلاقیت و توسعه محصولات و خدمات جدید نیز راهکاری جدی در عرصه صادرات دانش بنیان ها محسوب می شود.

بشیری با بیان اینکه البته استفاده از فناوری‌های نوظهوردر صادرات دانش بنیانها بی تاثیر نیست، گفت: بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور (هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیاء و ...) برای هدفمندسازی، تضمین‌گری و بیمه صادرات برند‌های دانش‌بنیان و خلاق ایرانی در راستای افزایش دسترسی و رقابت در بازار‌های بین‌المللی راهکارهایی موثر در صادرات به شمار می رود.

پنج گام برای موفقیت صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی/ ضرورت برندسازی دانش‌بنیان ایرانی

و اما ...

در مجموع، علی‌رغم حمایت‌های قابل توجه دولت و وجود پتانسیل بالای شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، چالش‌های موجود در عرصه صادرات، به‌ویژه عدم اعتماد به برند‌های نوظهور ایرانی و رقابت شدید بین‌المللی، نیازمند یک رویکرد راهبردی و چندوجهی است. اجرای راهکار‌های پیشنهادی، از جمله افزایش آگاهی و اعتماد به برند‌های ایرانی از طریق کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند، تقویت شبکه‌های ارتباطی بین‌المللی، ارتقاء کیفیت و استانداردها، حمایت هدفمند از نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوظهور برای تضمین کیفیت و دسترسی به بازار، می‌تواند به شکستن موانع موجود و تثبیت جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در بازار‌های جهانی کمک شایانی کند.

با اتخاذ این رویکرد، نه تنها صادرات دانش‌بنیان رونق می‌یابد، بلکه رشد اقتصادی پایدار و افزایش سطح رفاه در کشور نیز محقق خواهد شد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب