دلایل عدم تمایل کاربران به اینترنت فیبرنوری چیست؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، این روزها نیاز مردم به اینترنت پرسرعت بیش از پیش احساس میشود و دولت سعی دارد با تمرکز بر توسعه فیبرنوری در اقصی نقاط کشور و روستاها کیفیت آن را افزایش دهد. دولت سیزدهم این موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار داد و سعی کرد تا پایان دولت زود هنگام سیزدهم با پوشش حداکثری، سهم خود را از این اقدام ادا کند و توانست ۸ میلیون پوشش فیبر نوری در سراسر کشور ارائه دهد؛ اما موضوعی که این روزها مطرح است فاصله رقمی بین پوشش و اتصال است موضوعی که دولت چهاردهم را در طرح توسعه فیبرنوری به تامل واداشت. به طوریکه اخیرا ستار هاشمی وزیر ارتباطات دولت سیزدهم گفت که این طرح نیاز به بازنگری دارد .اما موضوعی که اینجا مطرح میشود این است که این توقف باعث عقب افتادن از برنامه هفتم توسعه نمیشود؟ چرا که تا پایان برنامه هفتم باید ۲۰ میلیون اتصال در کشور وجود داشته باشد. از این رو در ادامه به بررسی برخی نکات میپردازیم که ممکن است بتواند به افزایش اتصال و تشویق کاربران به استفاده ار فیبر نوری منجر شود.
تشویق کاربران ADSL به سمت شبکه فیبر نوری
طبق آمار موجود بیش از ۷۰ درصد دسترسی در کشورهای پیشرفته از طریق فیبر و ثابت است و روند رشد ۹ ساله پوشش و اتصال فیبر در اروپا نشان میدهد پوشش سمت اجرا کننده است ولی اتصال جنبههای مختلفی دارد. اما این فاصله عدم تقاضا و توسعه در کشور ما ناامید کننده نیست، اما نمیتوان آن را نادیده گرفت و باید این مساله را برطرف کرد. رتبهبندی جهانی ایران در زمینه اینترنت ثابت،۱۴۰ است، اما با ایجاد سه میلیون اتصال بالای ۳۰ مگابایت، میتوانیم به رتبه زیر صد در اینترنت ثابت برسیم. مسئله اصلی، کیفیت اتصال به اینترنت است و اگر فیبر نوری با کیفیت ارائه شود مردم به سمت استفاده از این شبکه خواهند آمد. ما در حال حاضر در مدت کوتاهی به ۸ میلیون پورت فیبر نوری دست یافتهایم که نسبت به اروپا این آمار بسیار مطلوب است. اما برای جذب مشترک نهایی با هزینه مناسب، نیاز به همکاری بیشتر دولت با اپراتورها داریم.
اگر کاربران ADSL به سمت شبکه فیبر نوری سوق داده شوند و با برنامهریزی مناسب، از پتانسیلهای موجود برای جذب کاربران نهایی شود در زمان مناسب می توان به نتیجه مطلوب رسید. در دولت جدید با توجه به مسیر طی شده تاکنون، اصلاحات و بازنگریهایی در خصوص هدف گذاری پروژه اینترنت فیبر نوری انجام شده است و ایجاد اتصال و جذب کاربر بعنوان الویت اصلی و مهم در این طرح هدف گذاری تبدیل شده است.
موانع و چالشها
از جمله موانع و چالشها در این حوزه به اتصال فیزیکی به کاربر نهایی (۳۰۰ متر انتهایی)، تمایز کیفیتی کم با FITC، قیمت پایین اینترنت موبایل، کمبود محتوای مناسب، وروود شرکت مخابرات به بحث سرویس به جای کسب درآمد از شبکه، و ایجاد رقابت نابرابر است. از طرفی کمبود تبلیغات، افزایش هزینههای احداث در سمت اپراتورها، عدم کفایت پوشش متناسب با تعداد کاربران در شهرهای بزرگ، تعارضات با شهرداریها، هزینه بالای سوئیچ به شبکه فیبر و قیمت بالای تعرفه خدمات فیبر از مواردی است که باعث شده استقبال صورت نگیرد.
اپراتورهای ارتباطی به عنوان بازوی اصلی توسعه این فناوری باید خدماتی با سرعت و کیفیت بالا ارائه دهند همان طور که پیشتر وزیر ارتباطات تاکید کرد اپراتورها وظیفه و تعهد قراردادی دارند که در سریعترین زمان ممکن اتصال فیبرنوری را برقرار کنند و مردم را پس از درخواست اتصال نباید معطل نگه دارند. از سوی دیگر اپراتورها وظیفه دارند به دولت برای تکمیل و توسعه زیرساختهای ارتباطاتی کمک کنند که در نهایت بتوان در بازه زمانی تعریف به نتیجه مطلوب رسید.همچنین در بحث مشوقهای جذب کاربر در شبکه فیبر به ایجاد محتوای مناسب، خدمات متفاوت، کاهش تعرفه خدمات از سوی اپراتور، ایجاد رضایت در کاربر و تبلیغات شفاهی، حضور و رقابت اپراتورها و دسترسپذیری گسترده میتوان شاره کرد.
فیبر نوری موضوعی مهم و حائز اهمیتی است و پیش بینی شده که تا سال ۱۴۳۰، ۸۵ درصد جمعیت ایرانشهر نشین باشند و لازم است اقدامات زیرساختی همچون توسعه فیبر نوری صورت بگیرد .از آنجا که این موضوع پرژهای بزرگ، زمانبر و هزینهبر است، لازم است که عزم و اراده ای جدی برای تحقق به همراه داشته باشد تا بتواند به نتیجه مطلوب برسد. همه دستگاهها و نهادهای متولی از جمله اپراتورها، وزارت ارتباطات ، شهرداریها باید با همکاری هرچه بیشتر به انجام آن بپردازند؛ زیرا عدم توسعه فیبر نوری و یا روند کند آن در کشور در بلند مدت میتواند کشور را از تحولات فناوریهای جهانی عقب نگه دارد.
انتهای پیام/