تحقق همکاریهای دانشگاهی بینالمللی، منوط به اراده کشورهاست
به گزارش خبرگزاری آنا، جلسه هماندیشی معاونان بینالملل دانشگاههای سطح یک کشور با حضور نمایندگانی از نهاد ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و معاونان و کارشناسان دانشگاههای برتر با هدف تبادلنظر و بهینهسازی برنامهها برای برگزاری بهتر اجلاس دانشگاههای برتر ایران و روسیه برگزار شد.
سیدحسین حسینی، سرپرست دانشگاه تهران، در این نشست گفت: نشست دانشگاههای برتر که پیشینهای ۱۰ ساله دارد، هم در سطح رؤسا و هم در سطح معاونان عملکرد موفقی داشته است.
سرپرست دانشگاه تهران به دو تصمیم مهم و اثرگذار ملی که در اجلاس رؤسای دانشگاههای سطح یک اتخاذ شده اشاره کرد و گفت: آییننامههای آموزشی در این اجلاس مورد بازبینی قرار گرفت و پس از بازبینی به دانشگاهها اختیار بیشتری داده شد تا آئیننامه خاص خود را داشته باشند. تصمیم مهم دیگر، ادامه فعالیتهای آموزشی در دوره همهگیری ویروس کرونا بود. زمانی که برخی دانشگاههای کوچکتر تصمیم گرفتند آموزش را تعطیل کنند، معاونان آموزشی دانشگاههای برتر در این نشست اعلام کردند که دانشگاهها تعطیل نخواهند شد. این نه تنها یک پیام ملی، بلکه یک پیام جهانی بود.
وی ضمن اشاره به ظرفیت اجلاس رؤسای دانشگاههای بزرگ کشور در پرداختن به مسائل کلان آموزش عالی و مأموریتهای ملی و فراملی دانشگاه، گفت: درصد قابل توجهی از تبادلات علمی در قالب فرصتهای مطالعاتی و کنفرانسهای بینالمللی انجام میشود. با این وجود نباید از ظرفیتهای داخلی غفلت کرد، بلکه باید شرایطی فراهم آورد که استادان و دانشجویان از امکانات و ظرفیتهای داخلی نیز بهره لازم را ببرند.
استاد دانشگاه تهران درباره رواج بینالمللی دورههای مشترک دانشگاهی گفت: در قالب دورههای مشترک، دانشجوی یک دانشگاه میتواند در دانشگاههای دیگر دورههایی را بگذراند و از دانشگاه اصلی خود مدرک بگیرد. ما نیز در دانشگاه تهران شرایطی را فراهم کردهایم که دانشجوی ما یک ششم واحدهای خود را در دانشگاه دیگری بگذراند، درحالی که در بسیاری از کشورها این میزان بسیار بیشتر و تا سقف یک دوم واحدها تعیین شده است.
وی در پایان در توصیف اهمیت همکاریهای بینالمللی گفت: پتانسیلهای بسیاری در همکاری بینالمللی علمی و فرهنگی دانشگاهها وجود دارد، اما تحقق آن منوط به اراده کشورها و مشروط به فراهم شدن ملزومات این همکاریهاست.
در ادامه الهام امینزاده، معاون بینالملل دانشگاه تهران، ضمن برشمردن فعالیتهای بینالمللی دانشگاه تهران، به حکم جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت امور خارجه اشاره کرد و گفت: بر اساس این حکم مسئولیت کارگروه آموزش و منابع انسانی مجمع گفتوگوی کشورهای آسیایی ACD به دانشگاه تهران واگذار شده است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران ۶۰۰ تفاهمنامه بینالمللی دارد، تاکید کرد: ما میتوانیم با ۳۵ کشور آسیایی همکاری کنیم و عضو شبکههای دانشگاهی و کتابخانهای شویم.
امینزاده، با مروری بر پیشینه نشست دانشگاههای ایران و روسیه گفت: اولین نشست رؤسای دانشگاههای ایران و روسیه ۶ آبان ۱۳۹۴ به پیشنهاد دکتر سادونیچی، رئیس دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو، در کتابخانه این دانشگاه برگزار شد. پس از برگزاری پنج اجلاس بعدی در تهران و مسکو، بهمنماه امسال هفتمین اجلاس در صورت تأیید دانشگاه مسکو برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست بررسی و آسیبشناسی جلسات گذشته به منظور برگزاری هر چه بیشتر و مفیدتر اجلاس آتی است، افزود: ما در دانشگاه تهران جلسات آسیبشناسی را برگزار کرده و محورهایی را احصاء کردیم تا با توجه به توانمندی دانشگاههای برتر کشور، دیپلماسی علمی را در کنار دیپلماسی سیاسی کشور به کار فعال کنیم. دانشگاه تهران آمادگی دارد که جلساتی برای تبادل نظر با دانشگاههای کشور برگزار کند تا در سطح روابط بینالملل، از موازیکاری جلوگیری شود.
همچنین محمودرضا دلاور، مدیر کل اعضای هیئت علمی و دانشجویان بینالملل دانشگاه، درباره اجلاس آتی دانشگاههای ایران و روسیه، گفت: پس از بررسی در وزارت علوم، محورهایی را برای این اجلاس مشخص کردیم که بعد از تأیید طرف روسی نهایی خواهد شد. فناوری فضایی، حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی، انرژی فسیلی و پاک، هوش مصنوعی، توسعه دریا محور، مدیریت بحران، منابع مالی پایدار، همکاری پارکهای فناوری و مراکز رشد فناور، کریدور جنوب – شمال، صنایع فولاد، آب، محیط زیست و تغییرات اقلیمی، علوم زمین، علوم پایه، مدیریت زمین و مسکن، کوانتوم، کشاورزی و امنیت غذایی از جمله محورهایی است که برای نشست آتی اجلاس در نظر گرفته شده است.
دکتر دلاور ضمن برشمردن مانع زبانی، عدم شناخت دانشگاهها از یکدیگر، نبود راهبرد مشخص در وزارت علوم برای ارتباط با دانشگاههای روسیه، محدودیتهای مالی و پراکندگی منابع به عنوان چالشهای موجود در ارتباط دانشگاههای دو کشور، تأکید کرد: باید برای رؤسای دانشگاهها با توجه به حوزه تخصصی و امتیازات هر دانشگاه تقسیم کار داشته باشیم تا هر کدام به یک محور بپردازند.
استاد دانشگاه تهران درباره پتانسیلهای موجود در روابط دانشگاههای ایران و روسیه گفت: همکاری در حوزه فناوری و شرکتهای دانشبنیان، برگزاری دورههای آموزشی مشترک، برگزاری مدارس تابستانه و زمستانه، طرحهای پژوهشی مشترک، راهنمایی مشترک پایاننامهها و رسالهها، انتشار مشترک کتاب و عضویت در تحریریه مجلات و تأسیس مراکز آموزشی و پژوهشی مشترک امکانپذیر است.
مهدی حسینی تقیآباد، نماینده مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دیگر میهمان این نشست، ضمن اشاره به رویکرد این مرکز در توسعه همکاریهای بینالمللی دانشگاهها گفت: ما دفاتری در روسیه، پکن، وین و دهلی داریم که تا کنون برای اعزام استادان و دانشجویان جهت شرکت در رویدادها و اکسپوها با دانشگاههای تهران، شهید بهشتی و صنعتی شریف همکاری داشتهاند.
وی با اشاره به گسترش همکاریهای مرکز با دانشگاه تهران و اراده به توسعه روابط بینالمللی در دانشگاه در سالهای اخیر، تأکید کرد: تلاش مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت این است که نقش مکمل داشته باشد. در شانگهای و بریکس، مرکز همکاریها پس از دانشگاه تهران وارد عمل شد.
وی در پایان افزود: با توجه به تعدد مترجمان و پژوهشگران شاخص ایرانی در حوزه ادبیات و فرهنگ روسیه، در اجلاس آینده رؤسای دانشگاههای ایران و روسیه میتوان نمایشگاهی از آثار این پژوهشگران برگزار نمود.
همچنین بهزاد آذرسا، رئیس اداره چندجانبه وزارت امور خارجه، ضمن اشاره به اهمیت مراودات بینالمللی دانشگاههای کشور بر پتانسیل روابط چندجانبه بینالمللی برای توسعه روابط دانشگاهی تأکید کرد.
در پایان این نشست، پیشنویس دستور جلسه هفتمین اجلاس دانشگاههای سطح یک ایران و روسیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
انتهای پیام/