دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1395 - 13:28

جزئیات شیوه‌نامه اجرایی شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور

شیوه‌نامه اجرایی شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور در 35 ماده و 18 تبصره ابلاغ شد.
کد خبر : 94087

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوه‌نامه اجرایی شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد. این شیوه‌نامه در 35 ماده و 18 تبصره 10 خرداد 95 به تایید معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان رسید و از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست.


تعداد اعضای شورای صنفی طبق جدول زیر است.



































جمعیت دانشجویی اعضای اصلی اعضای علی‌البدل حداقل داوطلب
کمتر از 500 نفر 3 2 6
501 تا 1000 نفر 5 2 10
1001 تا 2000 7 3 14
2000 نفر به بالا 9 3 18

اگر تعداد داوطلبان کمتر از حداقل باشد انتخابات باید حداکثر 15 روز بعد برگزار شود. از طرفی اگر به دلیل استعفا و پس از جایگزینی اعضای اصلی شورا کمتر از نصف شود، شورا دارای رسمیت نیست و باید در فاصله یک ماه انتخابات برگزار شود.


موسساتی که تعداد واحدهای آن‌ها کمتر از 5 است در صورت صلاحدید شورای نظارت موسسه می‌توانند بدون برگزاری انتخابات متعدد برای شوراهای واحدهای آن موسسه انتخابات مستقیم برای شورای موسسه برگزار کنند.


موسساتی که واحدهای آن‌ها بیشتر از 9 است، باید سالی یک بار در خرداد و تیر هر سال جلسه‌ای برای تعیین نمایندگان دبیران شورای واحدها به عنوان اعضای شورای موسسه برگزار کنند.


کمیته اجرایی که شامل شورایی 5 نفره متشکل از نمایندگان منتخب شورای موسسه است وظیفه برگزاری همه مراحل انتخابات شوراهای واحدها است و 2 هفته قبل از فرایند انتخابات، از سوی شورای نظارت معرفی می‌شود. این کمیته باید حداکثر تا 3 روز قبل از انتخابات تمهیدات لازم درباره انتخابات الکترونیکی یا چاپ تعرفه لازم، صندوق رای، محل تبلیغات و برگزاری انتخابات را در نامه‌ای به شورای نظارت اعلام کند.


هیچکدام از داوطلبان نمی‌توانند عضو کمیته اجرایی و یا نظارت باشند، همچنین دبیر شورای واحد در صورت داوطلب شدن در انتخابات، حق حضور در کمیته اجرایی را ندارد.


ثبت‌نام و بررسی صلاحیت‌های اولیه


برگزاری انتخابات هر موسسه در فاصله زمانی یک‌ماهه اردبیهشت همان سال است. همچنین سایر زمانبندی‌های فعالیت‌های انتخابات مطابق جدول زیر است.



















































































ردیف فعالیت زمانبندی مسئول اجرا
1 تشکیل کمیته‌های اجرایی و نظارت حداکثر 2 هفته قبل از فرآیند انتخابات معاون دانشجویی
2 تکیمل فرم ثبت‌نام و ثبت‌نام اولیه داوطلبان 3 روز کاری کمیته اجرایی
3 استعلام از معاونت آموزشی و شورای انضباطی برای بررسی شرایط داوطلبی 3 روز کاری کمیته اجرایی
4 اعلام لیست داوطلبان یک روز کاری کمیته نظارت
5 درخواست اعتراض به بررسی شرایط داوطلبی یک روز کاری داوطلب
6 رسیدگی به درخواست اعتراض به بررسی شرایط داوطلبی یک روز کاری کمیته نظارت
7 تبلیغات 3 روز کاری تا 12 ساعت قبل از اخذ رای داوطلب
8 برگزاری انتخابات

یک روز کاری


کمیته اجرایی
9 اعلام نتایج انتخابات حداکثر 24 ساعت پس از اتمام زمان اخذ رای کمیته اجرایی
10 درخواست تجدید نظر در نتایج انتخابات یک روز کاری داوطلب
11 رسیدگی به درخواست تحدید نظر در نتایج انتخابات و گزارش به معاون دانشجویی یک روز کاری کمیته نظارت
12 تایید و اعلام نتجه نهایی به شورای نظارت موسسه یک روز کاری پس از بررسی معاون دانشجویی

کمیته اجرایی 15 روز قبل از اخذ رای موظف است درباره انتخابات اطلاع‌رسانی کند. کمیته نظارت نیز موظف است بعد از برگزاری انتخابات در صورت عدم اعتراض حداکثر تا 24 ساعت پس از اعلام نتایج صحت انتخابات را برای تایید نهایی به معاون دانشجویی گزارش کند. عدم اعلام نظر کمیته نظارت بر انتخابات ظرف مدت حدکثر 10 روز از تاریخ برگزاری انتخابات، به منزله تایید صحت انتخاب است.


کمیته نظارت بر انتخابات متشکل از معاون دانشجویی موسسه به عنوان رئیس کمیته نظارت، مدیرکل دانشجویی موسسه به عنوان دبیر کمیته نظارت، یک نماینده از اعضای شورای موسسه، نماینده دفتر حقوقی موسسه و یکی از اعضای هیات علمی موسسه به انتخاب رئیس کمیته نظارت است. در صورت نبودن شورا در موسسه، یکی از دانشجویان موسسه به انتخاب معاون دانشجویی جایگزین نماینده شورای موسسه می‌شود.


داوطلبان و طرفداران آنها، به هیچ وجه نمی‌توانند علیه داوطلبان دیگر تبلیغ کنند، همچینین معاونت دانشجویی و اعضای کمیته‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات حق تبلیغ له یا علیه داوطلبان انتخاباتی را تحت هر عنوانی ندارند.


شروع انتخابات از 9 صبح است و تا ساعت 17 همان روز ادامه دارد و به تشخیص معاون دانشجویی زمان تعیین شده تا 2 ساعت قابل تمدید است. انتخابات با حضور 25درصد کل واجدان دارای حق رای رسمیت پیدا می‌کند.


در واحدهایی که یک صندوق رای وجود دارد، شمارش آراء از سوی نمایندگان کمیته‌های اجرایی و نظارت در محل اخذ رای انجام شده و گزارش مکتوب با توجه به مفاد مندرج در همین ماده تهیه و به کمیته نظارت ارائه می‌شود. دانشجویان فقط در واحد آموزشی محل تحصیل خود حق شرکت در انتخابات شورا را دارا هستند. دانشجویان ساکن در خوابگاه می‌توانند علاوه بر واحد محل تحصیل در انتخابات خوابگاه محل سکونت نیز شرکت کنند.


همچنین هزینه برگزاری انتخابات از سوی کمیته اجرایی پیشنهاد و با تایید معاون دانشجویی وفق مقررات از محل اعتبار موسسه تامین می‌شود.


جلسات شورای صنفی باید به صورت منظم حداقل 2هفته یکبار تشکیل شود، این جلسات با حضور دو سوم اعضا رسمیت پیدا می‌کند و تصمیمات آن با کسب اکثریت نسبی آراء (نصف به علاوه یک اعضای حاضر در جلسه) تصویب می‌شود. اعضای منتخب باید یک هفته بعد از تایید صحت برگزاری انتخابات تشکیل جلسه داده و از میان خود یک نفر را به عنوان دبیر شورای واحد انتخاب و به شورای موسسه و معاون دانشجویی معرفی کنند.


اگر جلسات شورای واحد بیش از دو ماه تشکیل نشود، این شورا رسمیت نداشته و معاون دانشجویی باید پیشنهاد انحلال شورای واحد را به شورای نظارت ارائه دهد. همچنین هر کدام از اعضای اصلی شورا که در سه جلسه غایب باشد مستعفی شناحته شده و عضو علی‌البدل جایگزین او می‌شود.


در مورد استعفای اعضای شورا در این شیوه‌نامه اعلام شد که اگر هر یک از اعضای اصلی شورا قصد استعفا داشته باشند، باید استعفای خود را ذکر دلیل و به صورت کتبی به دبیر شورا اعلام کنند، اگر تعداد استعفا دهندگان به شکلی باشد که شورا از حداقل اعضا ساقط شود، شورا منحل می‌شود.


همه هزینه‌ برنامه‌ها و فعالیت‌های شورا در حد متعارف پس از تایید معاون دانشجویی در چارچوب مقررات از محل اعتبارات موسسه قابل پرداخت است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب