ژاپنیها حمل محمولههای باری را به جاده تردد خودکار میسپارند
به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از نیواطلس، اگرچه کامیونها وسایل مناسبی برای جابجایی بار بین شهرها و درون شهرها محسوب میشوند، اما راه حل کاملی نیستند چرا که بزرگ و پر سر و صدا هستند، جریان ترافیک را قطع میکنند، میزان زیادی دی اکسید کربن منتشر میکنند و به رانندگان انسانی زیادی نیاز دارند.
این مورد آخر همان چیزی است که به نظر میرسد دولت ژاپن در حال حاضر بیشتر نگران آن است. وزارت زمین، زیرساخت، حمل و نقل و گردشگری (MLIT) این کشور پیش بینی میکند که تا سال ۲۰۳۰، صنعت حمل و نقل با کسری ظرفیت ۳۴ درصدی نیروی انسانی در مقایسه با امروز مواجه شود.
پروژه «Auto Flow Road» «جاده تردد خودکار» برای مقابله با این مشکل طراحی شده است. این طرح در اصل این یک بزرگراه اختصاصی برای غلافهای باری مستقل خواهد بود که به آنها اجازه میدهد کالاهای خود را در روز و شب بدون اینکه مانع از ترافیک قدیمی انسان محور شوند، حمل کنند. این خطوط از فضای موجود جاده مانند شانهها یا کنارهها استفاده میکنند و حتی ممکن است بخشهایی در تونلهای زیرزمینی ساخته شوند.
انبارها در استانهای بزرگ ساخته خواهند شد و تا حد زیادی خودمختار خواهند بود. هنگامی که محموله به نزدیکترین انبار خود میرسد، لیفتراکهای خودران آن را تخلیه کرده و در غلافها بسته بندی میکنند. سپس از طریق جاده تردد خودکار به سمت نزدیکترین انبار مقصد خود، حرکت میکنند. از آنجا، کامیونها (یا شاید پهپادها یا وسایل نقلیه دیگر) بار را برای بقیه راه را حمل میکنند.
اما جالبترین بخش این است که غلافها در واقع خود را در مسیر مرتب میکنند. آنها میتوانند خود را در یک توقفگاه در وسط جاده تردد خودکار پارک کنند تا منتظر دیگران باشند که به همان مکان برسند یا زمان رسیدن خود را بهتر تعیین کنند.
از جمله مزایای این طرح میتوان به موارد زیر اشاره کرد: برای اولین بار، شما به فضاهای ذخیره سازی بزرگ در انبارها نیاز ندارید و میتوانید از صدها مایل فضای بین آنها استفاده کنید، این طرح میتواند با گسترش جریان ترافیک در کل روز و شب، ازدحام را کاهش داده و زمان رسیدن را میتواند با دقت بیشتری هماهنگ کند، بنابراین رانندگان کامیونهای انسانی زیاد منتظر نمیمانند.
ممکن است به نظر برسد که غلافهای پارک شده به راحتی در جادهها مورد سرقت قرار بگیرند، اما تصاویر منتشر شده، جاده تردد خودکار را نشان میدهد که با یک گنبد شیشهای پوشیده شده است. این پوشش شیشهای میتواند ضمن دور نگه داشتن افراد، مانع از تصادفات، ترافیک یا سارقین شود.
برای اطمینان از اینکه همه به درستی تردد میکنند، محموله باید روی پالتهایی با عرض ۱.۱ متر و ارتفاع ۱.۸ متر قرار گیرد. بستههای کوچکتر و نامنظم را میتوان داخل قفسهایی با ابعاد یکسان قرار داد.
بر اساسا اعلام دولت ژاپن، اگر این ایده عملی شود، این سیستم میتواند روزانه کار ۱۲ هزار تا ۱۷ هزار نفر را انجام دهد. این میطرح یک مزیت بزرگ خواهد بود چرا که ضمن افزایش سفارشهای آنلاین، نیروی انسانی کاهش مییابد.
البته، این یک تعهد بزرگ است و دولت ژاپن در حال حاضر از شرکتهای خصوصی برای ساخت زیرساختها یا اجزای آن استقبال میکند.
اولین هدف، ساخت یک مسیر آزمایشی در امتداد بزرگراه ۵۰۰ کیلومتری بین توکیو و اوزاکا، بزرگترین جاده ژاپن است. شروع آزمایشی این پروژه برای سال ۲۰۲۷ و عملیات کامل آن برای اواسط دهه ۲۰۳۰ برنامه ریزی شده است.
انتهای پیام/