دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تمهیدات وزارت علوم برای تحقق سهم ۴۰ درصدی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای مندرج در برنامه هفتم توسعه

تمهیدات وزارت علوم برای تحقق سهم ۴۰ درصدی آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای مندرج در برنامه هفتم توسعه
مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: تعیین سهم دانشگاه‌های مهارتی، اصلاح و تدوین برنامه‌های درسی و تصویب رشته‌های تحصیلی جدید از جمله اقداماتی است که وزارت علوم برای تحقق سهم ۴۰ سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای مندرج در برنامه هفتم توسعه انجام داده است.
کد خبر : 938811

به گزارش خبرگزاری آنا، رضا نقی‌زاده گفت: در جدول شاخص‌های برنامه هفتم توسعه بر ضرورت تحقق پوشش ۴۰ درصدی آموزش با محوریت ارتقا توان مهارتی و اشتغال پذیری دانشجویان تاکید شده است.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که معاونت آموزشی و دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم انجام دادند محدوده پوشش آموزش مهارت افزا و ارتقا دهنده توان اشتغال پذیری به کلیه دانشجویان کشور توسعه یافته است. نقی زاده افزود: برای اجرای این تکلیف قانونی، بایستی سهم دانشگاه‌های مهارتی مشخص و برنامه‌های درسی اصلاح شده با رویکرد افزایش توان مهارتی و-اشتغال تدوین شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی از تشکیل یک کارگروه در معاونت آموزشی وزارت علوم برای پیشبرد اقدامات برای اجرای این هدف خبر داد تا کار در سطح ملی و با قدرت پیگیری شود. وی همچنین بر اهمیت تدوین دروس مهارتی و اشتعال پذیری برای تحقق این شاخص برنامه هفتم خبر داد و گفت: شاخص ۴۰ درصدی با اجرای مناسب دروس مهارتی، اشتغالی پذیری در دوره‌های کارشناسی دست‌یافتنی است.

تصویب رشته‌های تحصیلی، منوط به پیش‌بینی دروس مهارتی و اشتغال پذیری شد

وی اظهار داشت: دفتر برنامه ریزی آموزش عالی بازنگری کلیه رشته‌های موجود و تصویب رشته‌های جدید در مقطع کارشناسی را منوط به پیش بینی دروس مهارتی اشتغال پذیری مشتمل بر دروس کاربینی، کارآموزی، کارورزی، مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی نموده است. البته رشته‌های تحصیلی مختلف بنابر ضرورت تعدادی از این دروس را خواهند داشت.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی از تدوین پیش نویس آیین نامه مرتبط با تبصره ۲ ماده ۹۵ خبر داد و تاکید کرد: همراهی دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دانش بنیان و فناور در اجرای مناسب این آیین نامه و افزایش توان مهارتی دانشجویان به واسطه یادگیری در محیط کار دارای اهمیت زیادی است.

لازم به ذکر است؛ در ماده ۹۳ و ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت بر آموزش مهارتی در دانشگاه‌ها تاکید شده و آموزش مهارتی از اولویت‌های برنامه ارائه شده وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی نیز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب