دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها (۱۵۴)؛

نانو دارو‌ها انقلابی در درمان انواع سرطان ایجاد کرده اند

نانو دارو‌ها انقلابی در درمان انواع سرطان ایجاد کرده اند
نانو دارو یکی از شاخه‌های نانوتکنولوژی است که با استفاده از آن می‌توان ابزار قدرتمند و پراستفاده‌ای در زمینه پزشکی و تحقیقاتی ساخت. علاوه بر ساخت ابزار، علم نانو دارو به ساختار‌های مواد و دارو‌ها هم مربوط می‌شود و در زیر شاخه‌های خود به درمان بیماری‌های خاص از جمله مهمترین آنها مانند انواع سرطان و جراحی‌های حساس و حرفه‌ای نیز می‌پردازد.
کد خبر : 937557

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نانودارو‌ها دارو‌هایی هستند که به‌صورت نانوذرات یا نانوساختار‌ها تهیه و تولید می‌شوند. این ذرات به دلیل اندازه کوچک خود که در حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است و خواص سطحی خاصی که دارند، توانایی تاثیرگذاری بیشتری را در بدن ایجاد می‌کنند.

این دارو‌ها با استفاده از تکنیک‌های نانوتکنولوژی فرموله شده و شامل دستکاری و کنترل مواد در مقیاس نانو است. دارو‌های نانو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از خواص و رفتار‌های منحصر به فردی که مواد در چنین مقیاس‌های کوچکی از خود نشان می‌دهند، بهره ببرند.

دارو‌های نانو می‌توانند در بهبود جذب، توزیع، تراکم و همچنین زمان آزادسازی دارو‌ها به کار گرفته شوند. این فناوری همچنین در بهبود اثربخشی دارو‌ها و کاهش عوارض جانبی نیز می‌تواند موثر باشد.

البته کاربرد نانو دارو به این شکل نیست که این علم به صورت مستقیم در تولید و ساخت دارو نقش داشته باشد؛ بلکه در نحوه پخش شدن آن در بدن تاثیر دارد و این فرآیند میزان اثرگذاری دارو‌ها را افزایش می‌دهد. 

از همین قابلیت برای درمان بیشتر سرطان‌ها استفاده می‌شود. بوسیله دانش نانودارو محققین می‌توانند با یک روش خاص انواع سرطان را درمان کنند. این روش خاص به این صورت است که با تزریق دارو به بدن، دارو‌ها سلول‌های سرطانی را در یک نقطه جمع می‌کنند و مانع از انتشار آن به نقاط دیگر می‌شوند و بعد از مدتی سلول‌های سرطانی در همان محل کشته می‌شوند و بدون این که سرطان به محل دیگری سرایت کند، از بین می‌رود. در حال حاضر از این روش برای درمان تومور‌های مختلف استفاده می‌شود.

فناوری نانو در صنایع داروسازی در زمینه‌های گوناگونی همچون توسعه داروها، تصفیه آب ها، فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی، تولید مواد مستحکم‌تر و سبک‌تر دارای مزایای بالقوه است.

صنعت داروسازی از نقطه نظر دارو رسانی تاکنون از طریق فناوری نانو به دست آورد‌های چشمگیری رسیده است. به علاوه از دیدگاه صنعت داروسازی در بخش دارورسانی این عنوان که فناوری نانو قابلیت در دسترس قرار دادن مواد را در مقیاس بسیار کوچک فراهم می‌کند بسیار حائز اهمیت است.

در سیستم دارویی قدیم به علت غیر واقعی بودن دز دارویی از لحاظ مقدار نیاز برای درمان، بسیاری از آن در دستگاه گوارش، گردش خون و بافت‌های واسط به هدر می‌رفت تا مقدار مشخص شده به سلول‌ها یا بافت‌های مورد نظر برسد که این دارو‌های جذب شده در طول مسیر ایجاد عوارض جانبی می‌کردند که اگر در حد خواب آلودگی باشد مزاحمتی برای بیمار ندارد، اما در بیماری هایی، چون سرطان و دیابت باعث ریزش مو و عوارض بسیاری خواهد شد یا تزریق‌های مکرر باعث دردناک شدن بافت‌ها می‌شود که برای بیمار غیر قابل تحمل است.

اما در سیستم دارورسانی نوین (نانو) راه حلی برای تمامی این مشکلات ایجاد شده است. سیستم دارورسانی نوین (نانو) عبارت است از رساندن دارو در یک زمان معین و با دز کنترل شده به اهداف دارویی خاص، این عمل به نحو چشمگیری ایمن‌تر و بسیار مؤثرتر از پخش دارو در تمام بدن است. 

دارورسانی نوین عوارض ناخواسته را کاهش می‌دهد و دز‌های کمتری را مصرف می‌کند. استفاده از دارورسانی نوین می‌تواند اجازه استفاده از روش‌های جدید درمانی را به ما بدهد به عنوان مثال استفاده از دارو‌هایی که غیر از مورد مصرف بسیار سمی است. 

سیستم‌های دارورسانی برای اینکه قادر به رساندن دز مورد نیاز دارو در زمان معین به سطح هدف باشند از سیستم‌هایی طراحی شده نانومتری فعال یا غیرفعال استفاده می‌کنند، بنابراین گذر از گذرگاه نانوتکنولوژی برای رسیدن به اهداف نهایی دارورسانی الزامی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب