رونمایی از نخستین خودروی پرنده خودکار چینی
به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، شرکت «چری» که قصد دارد جایگاه خود را در بازار جهانی خودرو تقویت کند، این نمونه اولیه را بدون فرمان و پدال گاز، طراحی و آن را «وسیله نقلیه زمینی و هوایی» نام گذاری کرده است.
این وسیله نقلیه آینده نگرانه، پیش از این، یک پرواز آزمایشی ۸۰ کیلومتری را با موفقیت به پایان رسانده است.
این خودروی پرنده هیبریدی بالدار که فرمان و پدال گاز ندارد، از سه بخش تشکیل شده است: هواپیما، کابین هوشمند و شاسی هوشمند.
چری که این خودروی پرنده را کنفرانس نوآوری جهانی چری در آنهویی چین رونمایی کرده است، میگوید: این خودروی پرنده میتواند بین حالتهای پرواز خودکار و رانندگی زمینی جابجا شود و برای رفت و آمدهای کوتاه در مناطق شهری به منظور فرار از تراکم ترافیک مناسب است. این خودرو در حالت پرواز، قابلیت برخاستن و فرود عمودی را دارد.
در سالهای اخیر، پروژههای متعددی برای خودروهای پرنده اعلام شده که عمدتا شرکتهای مستقر در چین مجری انجام آنها بوده اند. با این حال، تنها تعداد کمی از آنها فراتر از مرحله مفهومی پیشرفت کرده و تعداد کمتری نیز با سرنشین، آزمایش موفقیت آمیز داشته اند. ممکن است سالها طول بکشد تا این گونه وسایل نقلیه کاربرد عملی پیدا کنند.
چری در بخشی از این کنفرانس نوآوری، همچنین از عرضه باتری پیشرفته تمام جامد خود به همراه راه اندازی یک نام تجاری باتری جدید به نام «کونپنگ» «Kunpeng» خبر داد.
در حالی که کونپنگ با سه سری باتری با قابلیت شارژ ۶C شروع به کار خواهد کرد این شرکت انتظار دارد تا پایان سال جاری به چگالی انرژی ۴۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم با باتریهای حالت جامد دست یابد و تا سال ۲۰۲۵ آن را به ۶۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم افزایش دهد.
اولین کاربرد خودروها از این باتریهای حالت جامد برای سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی شده و قرار است تولید دستهای اولیه در سال ۲۰۲۷ انجام شود که به خودروهای برقی برد بالقوه ۱۵۰۰ کیلومتر میدهد.
سه سری باتری کونپنگ عبارتند از فسفات آهن لیتیوم مربعی، سه تایی مربعی و سه تایی استوانهای بزرگ.
باتریهای سه تایی مربعی برای خودروهای برقی با برد ۶۰۰-۸۰۰ کیلومتر و برای PHEV و EREV با برد تمام الکتریکی ۱۵۰-۳۰۰ کیلومتر طراحی شده اند. آنها چگالی انرژی ۱۴۰-۲۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم را ارائه میدهند، از دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد تا ۶۵ درجه سانتیگراد پشتیبانی میکنند و شارژ ۲C-۶C را امکان پذیر میکنند.
سری بزرگ استوانهای که برای خودروهای برقی با برد ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و PHEV و EREV با برد تمام الکتریکی ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر طراحی شده است، نیز از شارژ ۲C-۶C نیز پشتیبانی میکند.
باتریهای سری کونپنگ میتوانند بیش از سه هزار چرخه شارژ را انجام دهند و دارای فناوری جذب انرژی چند بخشی برای کاهش فشار جهتدار سریع تنها در یک ثانیه است. چری همچنین با عرضه انعطاف پذیری پیلهای خود، نشان داد پیلی با گوشه بریده شده، همچنان فعال است.
پیش بینی میشود این باتریها در ماههای آینده در خودروهای انرژی جدید (NEV) این شرکت ادغام شوند. در ماه سپتامبر، چری بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودروی انرژی جدید از مجموع فروش ۲۴۴ هزار و ۵۳۴ دستگاه خودروی خود را به فروش رساند.
«یین تونگیو» «Yin Tongyue» رئیس چری پیش بینی میکند که فروش NEV در این ماه به ۸۰ هزار و تا پایان سال به ۱۰۰ هزار دستگاه برسد.
انتهای پیام/