دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چشم انداز انرژی ۲۰۳۰؛

انرژی‌های تجدیدپذیر چند درصد از برق جهان را تامین می‌کنند؟

انرژی‌های تجدیدپذیر چند درصد از برق جهان را تامین می‌کنند؟
در جدیدترین گزارش سازمان بین المللی انرژی (IEA) آمده است، انرژی‌های تجدیدپذیر در مسیر تامین تقریبا نیمی از نیاز‌های برق جهان تا سال ۲۰۳۰ هستند.
کد خبر : 936052

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل ازیورو نیوز، اگرچه انرژی خورشیدی به طور خاص با سرعت نوید بخشی در حال رشد است، اما این مسیر همچنان از هدف جهانی برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در این دهه فاصله دارد.

با این حال سازمان بین المللی انرژی می‌گوید که این هدف حیاتی - که در اجلاس سال گذشته اقلیم COP۲۸ تعیین شد – هنوز با حمایت صحیح دولتی، قابل دسترسی است.

«فاتح بیرول» «Fatih Birol» مدیر اجرایی سازمان بین المللی انرژی می‌گوید: «سرعت پیشرفت انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر از دولت‌هایی است که می‌خواهند برای آنها هدف تعیین کنند. دلیل این امر نه تنها ناشی از تلاش‌ها برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای یا افزایش امنیت انرژی، بلکه بیشتر به این دلیل است که امروزه انرژی‌های تجدید پذیر ارزان‌ترین گزینه را برای افزودن نیروگاه‌های جدید برق در تقریبا همه کشور‌های جهان ارائه می‌کنند.»

بررسی‌های سازمان بین المللی انرژی حاکی از آن است که در حال حاضر انرژی خورشیدی و بادی مقرون به صرفه‌ترین راه برای افزایش تولید برق در تقریبا تمام کشورهاست.

انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ چقدر افزایش می‌یابند؟

بر اساس گزارش ۲۰۲۴ انرژی‌های تجدیدپذیر سازمان بین المللی انرژی، فناوری جدید انرژی‌های تجدیدپذیر، تقریبا برابر با ظرفیت فعلی انرژی چین، اتحادیه اروپا، هند و ایالات متحده است.

در این گزارش آمده است جهان قرار است بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ بیش از ۵۵۰۰ گیگاوات (GW) به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر اضافه کند و این یعنی تقریبا سه برابر افزایشی که بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۳ مشاهده شده است. 

این تقریبا ۶۰ درصد از کل ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر نصب شده در سراسر جهان از هم اکنون تا سال ۲۰۳۰ را به خود اختصاص خواهد داد. این امر باعث می‌شود این کشور تا پایان این دهه تقریبا نیمی از کل ظرفیت انرژی تجدیدپذیر جهان را در اختیار داشته باشد، این در حالی است که سهم این کشور در این حوزه در سال ۲۰۱۰ تنها یک سوم بود.

گفتنی است در همین حال، هند با سریع‌ترین روند در میان اقتصاد‌های بزرگ رشد می‌کند. 

انرژی خورشیدی در صدر 

از نظر فناوری، انرژی خورشیدی یکی از منابع تجدیدپذیری است که به وضوح در صدر قرار دارد و پیش بینی می‌شود که به تنهایی ۸۰ درصد از رشد ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی را از هم اکنون تا سال ۲۰۳۰ به ارمغان بیاورد.

این دستاورد نه فقط به ساخت نیروگاه‌های جدید خورشیدی بزرگ بلکه به مشارکت عموم مردم با نصب پنل‌های خورشیدی پشت بامی در خانه‌ها و سازمان‌ها مربوط می‌شود.

سازمان بین المللی انرژی می‌گوید با وجود زنجیره تامین و سایر چالش ها، بخش انرژی بادی نیز رشد آماده است و نرخ توسعه آن بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ در مقایسه با دوره ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ دو برابر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در مجموع، انرژی‌های تجدیدپذیر تقریبا نیمی از برق جهان را تا سال ۲۰۳۰ تولید می‌کنند و سهم انرژی بادی و فوتوولتاییک خورشیدی با افزایش دوبرابری به ۳۰ درصد می‌رسد.

اما این رشد چشمگیر و عظیم هنوز با هدفی که حدود ۲۰۰ دولت در COP۲۸ تعیین کردند، یعنی سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهان تا پایان دهه جاری، همخوانی ندارد. در حال حاضر، این گزارش پیش بینی می‌کند ظرفیت جهانی تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۷ برابر میزان سال ۲۰۲۲ خواهد رسید. 

دنیا چگونه می‌تواند ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر را سه برابر کند؟

تحلیل سازمان بین المللی انرژی حاکی از آن است اگر دولت‌ها از فرصت‌های کوتاه مدت استفاده کنند، دستیابی به هدف سه برابری کاملا امکان پذیر خواهد بود.

بر اساس توافق پاریس، کشور‌ها باید دور بعدی تعهدات اقلیمی ملی خود معروف به «مشارکت‌های تعیین شده ملی» (NDCs) را در سال آینده ارائه کنند و سازمان بین المللی انرژی می‌گوید، بلندپروازی جسورانه‌تر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر باید بخشی از آن باشد. 

این سازمان همچنین خواستار مشاهده همکاری بین المللی قوی‌تر برای کاهش هزینه‌های تامین مالی در اقتصاد‌های نوظهور و در حال توسعه باشد تا آفریقا، آسیای جنوب شرقی و سایر «مناطق با پتانسیل بالا» بتوانند از افزایش انرژی خورشیدی بهره ببرند. 

اما افزودن فناوری‌های خورشیدی و بادی بیشتر تنها بخشی از این معما است. برای ادغام این منابع تجدیدپذیر متغیر در سیستم‌های برق، کشور‌ها باید ۲۵ میلیون کیلومتر شبکه برق ساخته و نوسازی کنند و تا سال ۲۰۳۰ به ظرفیت ذخیره سازی ۱۵۰۰ گیگاوات برسند.

در این گزارش آمده است برای دستیابی به اهداف بین المللی اقلیم، جهان همچنین باید از سوخت‌های زیستی پایدار، زیست گازها، هیدروژن و سوخت‌های الکترونیکی استفاده کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب