دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ژن درمانی و آهنربا مغز به کمک درمان پارکینسون آمدند

ژن درمانی و آهنربا مغز به کمک درمان پارکینسون آمدند
محققان نوعی ژن درمانی ابداع کرده اند که با استفاده از میدان های مغناطیسی گروهی از نورون ها را خاموش و روشن می کند و به این ترتیب کنترل مدارهای مغزی تحت تاثیر بیماری پارکینسون را برعهده می گیرد.
کد خبر : 935986

به گزارش خبرگزاری آنا،  این فناوری علاوه بر پارکینسون در درمان بیماری هایی مانند افسردگی، چاقی و دردهای مزمن نیز تاثیرگذار است.

 در فناور اپتوژنتیک، پروتئین های حساس به نور به سلول های عصبی خاصی منتقل می شوند تا با خاموش و روشن کردن نورون ها مدارهای مغزی را کنترل کنند. اما این امر نیازمند ایمپلنت فیبر نوری است.

 در این میان مغناطیس زایی(Magnetogenetics) نیز به نتایجی مشابه نتایج استفاده از میدان های مغناطیسی منجر می شود. محققان برای توسعه ژن درمانی با یکدیگر همکاری کردند که از میدان های مغناطیسی برای کنترل دقیق مدارهای مغزی بدون نیاز به ایمپلنت کمک می گیرد.
کانال های یونی پروتئین های خاصی با ویژگی هایی هستند که به آنها اجازه می دهد در کانال ها جمع شوند. عملکرد کانال‌های یونی این است که به یون‌های معدنی خاص( سدیم ،پتاسیم ، کلسیم یا کلرید) اجازه می‌دهند تا از طریق غشای پلاسما به داخل و خارج سلول عبور کنند. این فرایند در نورون‌ها،  انتقال سیگنال های الکتریکی را ممکن می کند.

 محققان پروتئین کانال یونی را با یک جسم نانو مهندسی کردند که به پروتئین طبیعی که آهن را جذب می کند و فریتین نام دارد، می چسبد. این ژن درمانی با کمک جراحی کم تهاجمی به منطقه خاصی از مغز انتقال یافت. پس از آن میدان هاز مغناطیسی که به اندازه کافی قدرتمند بودند نیروی کافی روی اتم های آهن فریتین اعمال کردند تا کانال های یونی را باز و بسته و به عبارتی دیگر نورون ها را خاموش و روشن کنند.

در پژوهش پیش رو این درمان به اعصاب کنترل کننده حرکت درمغز موش ها به نام  منطقه «جسم مخطط»( striatum region) منتقل کردند. هنگامیکه فناوری مغناطیس زایی با قرار گرفتن درمغرض میدان مغناسی MRI فعال شد، حرکات موش به میزان قابل توجهی کند و حتی متوقف شد.

در یک آزمایش دیگر محققان  این فناوری را به نورون های منطقه ای از مغز موش های مبتلا به پارکینسون به نام  «هسته زیر تالاموسی»( subthalamic nucleus) منتقل شدند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب