دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با هدف جلوگیری از مهاجرت و جذب مشاغل غیر تخصصی؛

سیف: دانش آموختگان همه رشته‌ها آماده جذب در صنعت باشند

سیف: دانش آموختگان همه رشته‌ها آماده جذب در صنعت باشند
مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت عتف از جذب دانش آموختگان تمام رشته ها در صنعت و شرکت ها با هدف جلوگیری از مهاجرت و جذب مشاغل غیر تخصصی خبر داد.
کد خبر : 935964

محمد سعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگارگروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره هدف از برگزار‌ی «همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور» اظهار کرد: در چند سال اخیر که بحث مهارت آموزی و توانمند سازی دانشجویان در کشور و وزارت علوم مطرح بوده است و توجه به این موضوع می‌تواند برا‌ی آشنایی دانش‌آموختگان با مهارت‌های محیط کار و اشتغال آنها مفید واقع شود.

وی افزود: برای افزایش مهارت‌های شغلی دانشجویان در سطح وزارت و دانشگاه‌ها اقداماتی انجام گرفته است. برای مثال می‌توان به راه اندازی شورا‌ی مهارت افزایی و صلاحیت حرفه‌ای در وزارت علوم اشاره کرد. در این شورا تمام فعالیت‌های مرتبط در سطح وزارت عتف هماهنگ و هم راستا شده و می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت عتف با بیان اینکه دانشجویان باید مهارت‌های عمومی و تخصصی را فرا بگیرند، گفت: مهارت‌های عمومی در تمام مشاغل شامل آشنایی با قوانین، کار گروهی، مدیریت پروژه و مهارت‌های تخصصی نیز بر اساس رشته تحصیلی دانشجویان برای آنها مشخص شود.

سیف اضافه کرد: ۸۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها مستقر هستند و برنامه ها‌ی درس‌ی نیز از سوی معاونت آموزشی در حال بهبود و بازنگری هستند تا موضوعات به شیوه بهتر به دانشجویان آموزش داده شوند.

وی ادامه داد: مقالات مختلف و ایده‌های مختلفی به این همایش ارسال شده است و محیطی را برا‌ی بحث صاحبنظران در این حوزه فراهم خواهد کرد. همچنین، نمایشگاه جانبی برا‌ی مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها در دستور کار قرار داده ایم تا برنامه‌های خود را تشریح کنند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت عتف گفت: یکی از اهداف مهم همایش ارتباط با وزارت خانه‌ها، شرکت‌های خصوصی و دستگاه‌های اجرایی در راستای فراهم کردن کارورز‌ی و فرصت شغلی برای دانشجویان است؛ بنابراین امیدوار هستیم که مسئولان صنایع بتوانند با حضور و هم افزایی همکاری لازم برای تحقق اهداف اعلام شده را ارائه کنند.

سیف با بیان اینکه طبیعتا هر چقدر بتوانیم درصد اشتغال را افزایش دهیم به نفع کشور خواهد بود؛ تاکید کرد: با تحقق این امر می‌توانیم دانش آموختگان را برای پیشرفت کشور بکار گرفته و مانع مهاجرت و جذب آنها در مشاغل غیر تخصصی شویم.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت عتف ادامه داد: شرکت‌های فنی، خدماتی و دستگاه‌های اجرایی باید ابزار لازم را برای معرفی مشاغل به دانشجویان قبل از دانش آموختگی فراهم کنند. همچنین، این همایش اشتغال بهتر را برای دانش آموختگان تمام رشته‌ها‌ی فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی و جامعه شناسی را در دستور کار دارد و امید است با استفاده از روش‌ها و الگو‌های متنوع بتوان برای فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف
شرایط اشتغال بهتری فراهم کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب