دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می دهد؛

پنجره رشد ایده‌ها و نوآوری‌ها در خانه‌های خلاق باز می شود

پنجره رشد ایده‌ها و نوآوری‌ها در خانه‌های خلاق باز می شود
خانه‌های خلاق و نوآوری به عنوان یک هسته مهم در تسهیل فرآیند تجاری‌سازی‌ایده و طرح‌های خلاقانه و نوآورانه، ارائه راه حل‌های فناورانه و نوآورانه در عرصه صنایع فرهنگی و خلاق و همچنین شبکه‌سازی فعالان زیست بوم اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی کشور هستند.
کد خبر : 935710

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، خانه‌های خلاق و نوآوری عنوانی  در زیست‌بوم نوآوری است که در راستای شناسایی طرح‌های خلاق و نوآورانه در حوزه‌های مختلف صنایع خلاق و فرهنگی ایجاد شده است.

اکنون ۷۰ خانه خلاق و نوآوری در سراسر کشور فعالیت می کنند؛ تهران با 58 خانه خلاق در صدر جدول تعداد شرکتهای خلاق است. نقشه برخورداری استان های مختلف از خانه های خلاق و نوآوری نشان می دهد که  این خانه ها در حال گسترش هستند.

افزایش خانه‌های خلاق به ۱۸۰۰ شرکت/راه اندازی صندوق حمایتی با ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه

بعد از استان تهران، سیستان و بلوچستان، مازندران و اصفهان، زنجان و کردستان بیشترین خانه های خلاق را دارند. خانه‌های خلاق و نوآوری در مقیاس ملی و منطقه‌ای، زیرساختی برای ایجاد ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی است. همچنین ماهیت وجودی این خانه ها برای حمایت از نوآفرینان با ایده‌های جدید و کسب‌و‌کارهای نوپا و محتوای اجتماعی، خلاق و فرهنگی است تا اقتصاد خلاق در کشور رونق بگیرد.

وظایف خانه‌های خلاق

این خانه‌ها در مقیاس ملی و منطقه ای خود وظایفی را دارند که شامل ارائه خدمات زیرساخت و استقرار، شبکه‌سازی فعالین حوزه مورد حمایت،‌ ارائه آموزش‌های تخصصی و تجاری‌سازی، ارائه خدمات منتوری، ارائه سرمایه بذری، جذب منابع مالی، سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری،‌ تسهیل رسوخ فناوری در صنایع خلاق و فرهنگی و سرریز صنایع خلاق و فرهنگی در شرکت‌های دانش‌بنیان، استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای، بومی و کم‌برخوردار، حلقه اتصال دانشگاه، صنعت،‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌و‌کارهای نوپا و کوچک صنایع خلاق و فرهنگی می شود.

سقوط ارزش صندوق‌های سهامی به کمتر از ۳۲۲ هزار میلیارد ریال

بر اساس سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم،‌ سیاست‌ها و اهداف ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری،شرکت‌های خلاق به توسعه اقتصاد خلاق از طریق شکل‌گیری و توسعه کسب‌و‌کارهای مبتنی بر خلاقیت، نوآوری و فناوری، نهادسازی، شبکه‌سازی، تسهیل‌گری و منتورینگ کمک می کند تا زیرساخت‌های توسعه‌دهنده صنایع خلاق فراهم شود.

 خانه‌های خلاق و نوآوریبا هدف شناسایی طرح‌های خلاق و نوآورانه در حوزه‌های مختلف صنایع خلاق و فرهنگی، شناسایی، جذب و حمایت از ایده‌های خلاق در زمینه‌های اصلاح و بهبود روش‌های ساخت و تولید، تأمین قطعات یا مواد اولیه، بسته‌بندی،‌ بازاریابی، تبلیغات، فروش، نشر و عرضه،‌ صادرات و بهره‌برداری ایجاد شده اند.

همچنین از توسعه محصولات حوزه صنایع خلاق و فرهنگی با رویکرد صادراتی و توسعه بازار صادراتی حمایت می‌کند و همین باعث افزایش انگیزه و مشارکت نیروهای ایده‌پرداز و فرصت‌سازی در جهت رشد اقتصادی و فرهنگی کشور نیز می‌شود.

پیوند نیروهای آکادمیک و متخصص با حوزه‌های عملی کسب و کاربا شرکتهای خلاق

اشتغال‌زایی به همراه توسعه پایدار اقتصادی به‌ویژه در بخش خصوصی، پیوند نیروهای آکادمیک و متخصص با حوزه‌های عملی کسب و کار، کاهش ریسک اجرای برنامه‌های تبدیل ایده به محصول و تجاری‌سازی ایده و کاهش زمان و افزایش اثربخشی برنامه تبدیل ایده به محصول توسط صاحبان ایده از اهداف ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری است.

 

افزایش خانه‌های خلاق به ۱۸۰۰ شرکت/راه اندازی صندوق حمایتی با ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه

زمینه های فعالیت خانه های خلاق چیست؟

زمینه‌های فعالیت خانه خلاق و نوآوری در پویانمایی و فیلم واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت ترکیبی (MR) ایست و در آموزش و یادگیری موبایلی است.

صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، طراحی، معماری و ساختمان، کتاب،‌ تولید محتوا، چاپ و نشر، گیاهان دارویی و طب سنتی، مالی،‌ سرمایه‌گذاری و بیمه، مد و پوشش و نوآوری و اجتماعی نیز از زمینه‌های فعالیت خانه‌های خلاق و نوآوری است.

 

شرکتهای خلاق دریافت کننده تسهیلات از معاونت علمی

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به شرکت های خلاق تسهیلاتی همچون تسهیلات ویژه نظام وظیفه، تسهیلات ویژه مالی، خدمات بیمه درمان تکمیلی، مشاوره و آموزش، بسته های ویژه صادراتی، فضای کار اشتراکی، خدمات زیرساخت توسعه صنایع خلاق و سایر خدمات ویژه شرکت‌های خلاق ارائه می کند.

با تدوین و ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان همزمان با سال ۱۴۰۱ که از سوی رهبر معظم انقلاب «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام‌گذاری شد، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت های خلاق، اهمیتی دوچندان یافت.

حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت‌های توسعه‌دهنده صنایع خلاق

به دنبال سیاست ها و اهداف معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ستاد فناوری های نرم و صنایع خلاق و برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق مبنی بر کمک به توسعه اقتصاد خلاق از طریق حمایت از شکل‌گیری و توسعه طرح و کسب‌وکارهای مبتنی بر خلاقیت، نوآوری و فناوری

یکی از برنامه های اجرایی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، حمایت از ایجاد و توسعه زیرساخت های توسعه دهنده صنایع خلاق است که از طریق حمایت از شکل‌گیری و توسعه طرح و کسب‌وکارهای مبتنی بر خلاقیت، نوآوری و فناوری به نتیجه می رسد.

از این رو، خانه های خلاق و نوآوری به عنوان یکی از هسته های مهم کمک به تسهیل و تسریع ایده و طرح های خلاقانه، نوآورانه و تیم های آنها برای ایجاد کسب و کار و تجاری سازی محصولات محسوب می شوند.

جهت دهی شرکتهای خلاق به اقتصا خلاق

خانه های خلاق همواره در حال رشد و گسترس هستند و برخی از این خانه ها در دانشگاه ها مانند خانه خلاق و نوآوری دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه ارومیه، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه خوارزمی ایجاد شده‌اند.

خانه‌های خلاق سهم به سزایی در صنعت و رشد کشور دارند و همین امر باعث شکل گیری این مراکز در سطح استان‌ها شده که  به اقتصاد خلاق جهت می‌دهند و در مسیر نوآوری و خلاقیت قرار می‌گیرند.

خانه‌های خلاق و نوآوری به یک ایده همه جانبه تبدیل شده است که در گرد هم آوردن نوآوری نیز تاثیر خود را نشان می‌دهد، در خلاصه‌ترین تعریف از خانه خلاق و نوآوری می‌توان گفت؛ محلی برای گرد هم آمدن هنرمندان  است که باعث ایجاد صنایع خلاق می‌شوند. 

در واقع ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری باید به افزایش اشتغال و درآمد و صادرات شرکت‌های خلاق و همچنین بهبود محیط کسب و کار، صیانت از بازار داخلی و اثرگذاری بر بخش‌های اصلی اقتصاد ختم شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب