دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کامپیوتر کوانتومی چین رمزنگاری‌های نظامی را هک کرد

کامپیوتر کوانتومی چین رمزنگاری‌های نظامی را هک کرد
محققان چینی با استفاده از کامپیوتر کوانتومی «دی-ویو» یک الگوریتم رمزنگاری با درجه نظامی را هک کردند.
کد خبر : 935653

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، محققان چینی موفق شدند با استفاده از کامپیوتر کوانتومی «دی-ویو» (D - Wave) یک الگوریتم رمزنگاری با درجه نظامی را هک کنند. این اولین حمله کوانتومی موفق به الگوریتم‌های رمزگذاری پرکاربرد محسوب می‌شود. این نوع هک تهدیدی مهم برای بخش‌های نظامی و مالی محسوب می‌شود.

سیستم کوانتومی دی-ویو که در ابتدا برای استفاده غیر رمزنگاری طراحی شده بود، در این فرآیند از الگوریتم‌های شبکه - جایگشت جانشینی (SPN) استفاده کرد. اگرچه هنوز رمزعبور خاصی شکسته نشده است، اما یک تهدید بزرگ است که هنوز در مراحل اولیه قرار دارد.

محققان ادعا می‌کنند که پیشرفت کامپیوتر‌های کوانتومی مختلف در تلاش‌های آن‌ها برای حمله به آراس‌اِی (RSA) بسیار کند بوده است. آراس‌اِی  (RSA) از اولین شیوه‌های رمزنگاری به روش کلید عمومی است که به صورت گسترده برای تأمین امنیت انتقال داده استفاده می‌شود.

به گفته محققان، برخلاف محدودیت‌های اعمال شده توسط فناوری‌های کلیدی مانند کد‌های تصحیح خطا در کامپیوتر‌های کوانتومی جهانی، پیشرفت‌های نظری و سخت افزاری مهم کامپیوتر‌های کوانتومی ویژه «دی-ویو» مسیر رشد پایدار را نشان می‌دهد.

محاسبات کوانتومی ویژه «دی-ویو» یک اثر تونل زنی کوانتومی منحصر به فرد دارد که می‌تواند از افراط و تفریط‌های محلی که الگوریتم‌های هوشمند سنتی مستعد افتادن در آن هستند، خارج شود. به گفته محققان، می‌توان آن را کلاسی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی با قابلیت بهینه سازی جهانی دانست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب