دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ژلی که عکاسی در مقیاس نانو را ارزان می‌کند

ژلی که عکاسی در مقیاس نانو را ارزان می‌کند
محققان ژلی ابداع کرده اند که با کمک آن می‌توان با میکروسکوپ‌های معمولی از بافت با دقت نانو عکس گرفت.
کد خبر : 935607

به گزارش خبرگزاری آنا، یک روش کلاسیک عکسبرداری از ساختارهای مقیاس نانو با سرعت بالامیکروسکوپ های گران قیمت با وضوح فوق العاده هستند، اکنون محققان دانشگاه ام آی تی آمریکا یک روش جایگزین ابداع کرده اند که بافت را قبل از عکسبرداری گسترده تر می کند. این روش به محققان اجازه می دهد با میکروسکوپ های معمول عکس هایی با وضوح بالا ثبت کنند.

پژوهشگران در نسخه جدید این روش توانستند در یک مرحله بافت را 20 بار گسترده کنند. این روش ساده و ارزان قیمت را می توان در هر آزمایشگاه زیست شناسی برای عکسبرداری مقیاس نانو به کار برد، از آنجا که وضوح تصویر به دست آمده با این روش حدود 20 نانومتر است، محققان می توانند اندامک های داخل سلول وخوشه های پروتئین را ببینند. 

پژوهشگران با گسترش 20 باری بافت می توانند از میکروسکوپ های معمول برای تفکیک 20 نانومتری آن استفاده کنند، در این روش آنها از یک ژل ساخته شده از DMAA و آکریلات سدیم برای این منظور استفاده کردند.

این ژل برخلاف نمونه های مشابه پیشین به اضافه کردن مولکولی به تقاطع میان شاخه های پلیمر متکی هستند. به این ترتیب ژل تقاطع هایی ناگهانی و ویژگی های مکانیکی قدرتمند ایجاد می کند.

پیش از اینها از این ترکیبات ژل برای گسترش بافت استفاده شده بود. اما ژل های توسعه یافته فقط بافت را تا 10 بار گسترش می دادند. محققان ام آی تی ژل را بهینه و پلیمریزه کردند تا قدرتمندتر شود و بتواند بافت را 20 را گسترده تر کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دانش بنیان نانو
ارسال نظر
قالیشویی ادیب