دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک نخبه در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

ضرورت تدوین برنامه ای کلان برای فروش محصولات دانش بنیان

ضرورت تدوین برنامه ای کلان برای فروش محصولات دانش بنیان
یکی از نخبگان کشور گفت: اگر بتوانیم از ظرفیت و توانایی هایمان در حوزه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم و حتی اگر بتوانیم برنامه کلان و بلند مدتی برای این قضیه داشته باشیم، میزان فروش از دانش بنیان‌ها و حوزه‌های فناوری با فروش نفت برابری خواهد کرد.
کد خبر : 935569

میلاد لطفی، دانشجوی دکترای روابط بین الملل دانشگاه علامه طبابایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت خیزش علمی و ایجاد نهضت جدید علمی در کشور گفت: از ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی بحث بکارگیری از توانمندی‌های نخبگان کشور برای سازندگی ایران و تولید تجهیزات جنگی از اهمیت زیادی برخوردار بود. پس از پایان جنگ تحمیلی نیز استفاده از توانمندی‌های متخصصان و خدمت رسانی نخبگان کشور در زمینه‌های مختلف اهمیت داشت.

وی افزود: اهمیت این امر باعث شد ارگان‌ها و ساختار‌های مختلفی پیرامون این مسئله در کشور تشکیل شوند. حضرت آقا نیز از ابتدای رهبری شان اهمیت زیادی برای این مسئله قائل بودند و همواره به بحث نخبگان تاکید فراوان داشته اند. در نهایت اهمیت این باعث شد ساختار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در دولت هفتم و ساختار بنیاد ملی نخبگان در دولت نهم شکل گیرد.

وی اظهارکرد: در حال حاضر بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نسبت به سال‌های پیشین برای تشویق دانشجویان نخبه، خدمات و تسهیلات بیشتری ارائه می‌دهند. به عنوان مثال اکنون خدمات و تسهیلاتی مانند جذب هیئت علمی، کسر از سربازی، پروژه‌های جایگزینی و جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی در بنیاد ملی نخبگان مشاهده می‌شود. 

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز سالانه دیداری با دانشجویان و اساتید نخبه دارند. این امر نشان می‌دهد که بحث نخبگان در حاکمیت و دولت از اهمیت زیادی برخوردار است.

این جوان نخبه درباره نقش اثرگذار بنیاد ملی نخبگان در شناسایی نخبگان کشور گفت: بنیاد ملی نخبگان در میان ارگان‌های ذی ربط در کشف و شناسایی نخبگان و در اختیار قرار دادن تسهیلات ویژه به نخبگان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند؛ بنیاد ملی نخبگان با توجه به اینکه نخبگان دارای چه جایگاهی هستند، براساس معیار‌ها و شاخص‌ها و ویژگی‌هایی که باید یک نخبه داشته باشند، نخبگان کشور را شناسایی می‌کند.

وی بیان کرد: سپس در روند‌های مختلفی که باید یک نخبه در آن قرار گیرد_ بحث سربازی نخبگان، تسهیلات بانکی که باید در اختیارشان قرار گیرد یا بحث جذب آنها در کار‌های اجرایی یا تشکیل شرکت‌های دانش بنیان _ یا هرکاری که مربوط به این می‌شود که نخبگان اولا در این زمینه و چارچوب به رسمیت شناخته شوند (یعنی شناسایی شوند) و تسهیلاتی در اختیار آنها قرار گیرد را به عنوان یک ارگان یا نهاد میانجی انجام می‌دهد. به نظر من این نهاد از دوره دولت نهم تاکنون پیشرفت قابل توجهی در این حوزه به همراه داشته است.

لطفی در پاسخ به این سوال که باید برای جهش علمی و ایجاد نهضت جدید علمی باید چه الگو‌ها و برنامه‌هایی را پیاده کنیم، گفت: من به عنوان یکی از سخنرانان در نزد حضرت آقا درباره بحث دیپلماسی علم صحبت کردم و گفتم ما باید در بحث جذب دانشجویان بین المللی و دانشجویان نخبه بین المللی و همچنین تبلیغ دستاورد‌های علمی و فناوری کشور کوشا باشیم. ما اکنون در این زمینه نسبت به کشور‌های دیگر عقب هستیم.

وی افزود: اکنون در بحث دستاورد‌های حوزه علم و فناوری به خصوص در حوزه پزشکی نسبت به کشور‌های منطقه جایگاه قابل توجهی داریم، اما متاسفانه این دستاورد‌ها را تبلیغ نکرده ایم.

وی تاکید کرد: ما باید این دو موضوع را در اصل سیاست‌های خودمان قرار دهیم. یک، جذب دانشجویان بین المللی و نخبگان بین المللی را باید در چهارچوب برنامه‌های مختلف از طریق امضای تفاهم نامه‌های بین دانشگاهی، برگزاری مدارس تابستانه بین المللی و موضوع‌هایی از این قبیل در اولویت قرار دهیم. دوم، بحث دستاورد‌های علمی و استفاده از فرصت‌ها و ثروت‌هایی است که می‌توانیم از طریق تبلیغ دستاورد‌های علمی کسب کنیم.

این نخبه یادآورشد: با تبلیغ دستاورد‌های علمی حتی می‌توانیم میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) را تغییر دهیم یعنی از طریق تبلیغ می‌توانیم آن فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را نسبت به کشور‌های دیگر در منطقه و جهان بدست بیاوریم و سهم تولید ناخالص داخلی مان را افزایش دهیم.

لطفی در پایان گفت: من تصور می‌کنم اگر بتوانیم از ظرفیت و توانایی هایمان در حوزه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم و حتی اگر بتوانیم برنامه کلان و بلند مدتی برای این قضیه داشته باشیم، میزان فروش از دانش بنیان‌ها و حوزه‌های فناوری با فروش نفت برابری خواهد کرد. مسئله‌ای که اکنون در بسیاری از کشور‌ها مانند ترکیه مشاهده می‌شود. ترکیه در حال حاضر در این حوزه کار‌های مختلفی انجام داده است. حتی دانشجویان ایرانی را جذب می‌کند و در قالب دیپلماسی علمی از آنها استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب