دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ساخت چسبی ضد آب با الهام از بازوی اختاپوس

ساخت چسبی ضد آب با الهام از بازوی اختاپوس
محققان با الهام از مکنده‌های روی بازو‌های اختاپوس یک چسب جدید ابداع کرده اند که زیر آب با دقت خارق العاده‌ای به اشیا می‌چسبد و از آنها جدا می‌شود.
کد خبر : 935458

به گزارش خبرگزاری آنا، مایکل بارت از دانشگاه ویرجینیا تک و رهبر پروژه تولید چسب با الهام از بازوی اختاپوس می‌گوید: من از اینکه چطور اختاپوس می‌تواند در یک لحظه شی را محکم نگه دارد و بعدا آن را آزاد کند، شگفت زده ام. حیوان این کار را زیر آب و با اشیا سخت، منحی و غیر متقارن انجام می‌دهد.

این فناوری جدید برای عملیات‌های نجات زیر آب کارآمد است. علاوه بر آن می‌تواند به غواصان کمک کند اشیا لغزنده را بدون آنکه با شدت فشار دهند، بهم بچسبانند.

محققان برای انجام این پروژه بخش‌های خارجی مکنده‌های روی بازو‌های اختاپوس را بررسی کردند که از بافت زنده ساخته شده اند و به حیوان اجازه می‌دهنده شکل و قدرت مناسب برای کنترل هر شی را به ککار گیرند. این بدان. معناست؛ که بازو‌های اختاپوس می‌توانند اشیا مختلف را کنترل کنند.

محققان یک چسب چند سطحی با استفاده از یک ساقه منحنی الاستیک و یک غشای قابل تغییر شکل ساختند.   جالب آنکه این چسب می‌تواند به سطوح سخت، منحنی، نامتقاران و مایعات با قدرت خارق العاده‌ای بچسبد.

 چسب مذکور پس از به کارگیری هزار قدرتمندتر از وضعیت عادی می‌شود. جالب آنکه تغییر وضعیت در چشم بهم زدنی یعنی حدود ۳۰ میلیونم ثانیه رخ می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اختاپوس چسب
ارسال نظر
قالیشویی ادیب