دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

اساسنامه سازمان ملی هوش مصنوعی باید هرچه سریع‌تر تصویب شود

اساسنامه سازمان ملی هوش مصنوعی باید هرچه سریع‌تر تصویب شود
عضو هیئت مدیره انجمن ملی هوش مصنوعی ایران گفت: لازم است هرچه سریع تر به تصویب اساسنامه هوش مصنوعی و اختیارات سازمان ملی هوش مصنوعی پرداخته شود تا ساختار نهایی آن شکل بگیرد.
کد خبر : 934987

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، روز گذشته مسعودپزشکیان رئیس جمهور کشورمان با فعالین حوزه هوش مصنوعی دیدار کرد. در این دیدار رئیس جمهور بر لزوم پرهیز از کار پراکنده، موازی و اقدامات غیرمتمرکز در حوزه هوش مصنوعی تأکید کرد و از حمایت دولت از توسعه این پدیده نوین خبر داد. رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر لزوم پرهیز از کار پراکنده و موازی و اقدامات غیرمتمرکز در حوزه هوش مصنوعی گفت: دولت علاوه بر حمایت از توسعه این پدیده نوین، در زمینه هماهنگی دستگاه‌های مربوطه به منظور جلوگیری از پراکنده‌کاری و هدر رفت فرصت‌ها و سرمایه‌ها در این زمینه نیز مشارکت فعال خواهد داشت.به دنبال این دیدار با الهام فراهانی عضو هیئت مدیره انجمن ملی هوش مصنوعی ایران به عنوان یکی از حاضرین جلسه گفت و گو کردیم تا از جزئیات این نشست باخبر شویم.

این فعال هوش مصنوعی درخصوص ضرروت برگزاری این نشست توضیح داد: از آنجا که در حال حاضر همه نهاد‌ها و سازمان‌ها از جمله سازمان ملی هوش، مرکز ملی فضای مجازی، معاونت علمی و فناوری، وزارت علوم و وزارت ارتباطات در حال تدوین برنامه در حوزه هوش مصنوعی هستند، هر کدام این نهاد‌ها مدعی‌اند که در زمینه هوش مصنوعی پرچمدار حوزه هستند و با برگزاری جلسات و پنل‌ها‌ی مختلف باعث ایجاد سردرگمی و موازی کاری شده‌اند.

وی ادامه داد: زمانی که برنامه هفتم توسعه تدوین شد سازمان ملی هوش مصنوعی وجود نداشت، از این رو تکالیفی در زمینه هوش مصنوعی به دستگاه‌ها داده شد، اما حال با وجود سازمان هوش مصنوعی تکالیف باید از دستگاه‌ها برداشته شود و برعهده سازمان ملی هوش گذاشته شود.

این فعال حوزه هوش مصنوعی ادامه داد: پیشنهاد ویژه من به رئیس جمهور این بود که هرچه سریعتر اساسنامه سازمان ملی هوش مصنوعی در هیئت دولت تصویب شود و رئیس سازمان ملی هوش مصنوعی در جلسات هیئت دولت حضور داشته باشد تا اقدامات موثر هرچه سریعتر صورت بگیرد. بدین صورت که برای سازمان‌های دولتی استفاده از هوش مصنوعی تکلیف شود تا هرکدام مجبورشوند مشاورانی داشته باشند، که در نهایت بتوانند سند و نقشه راه تدوین کنند، به دنبال آن پروژه تعریف کنند و با همکاری بخش خصوصی این پروژه‌ها را به ثمر برسانند. همچنین در ادامه آن بخش خصوصی هم مجبور به استخدام افراد شود و پس از آن آموزش افراد و جذب فارغ التحصیلان باعث ادامه دار شدن این چرخه می‌شود.

فراهانی در ادامه با اشاره به اینکه هوش مصنوعی موضوع جدیدی است که به حمایت دولت نیاز دارد، افزود: از آنجا که دارای عقب ماندگی زیادی در این زمینه هستیم لازم است تا رسیدن به جایگاه محکم و با ثبات زیر نظر رئیس جمهور به فعالیتش ادامه دهد.

وی در نهایت خاطر نشان کرد: لازم است تا تحقق این اهداف از موازی کاری دستگاه‌ها جلوگیری شود و به صورت جدی به تصویب اساسنامه هوش مصنوعی و اختیارات سازمان پرداخته شود تا ساختار نهایی آن شکل بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب