دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سوئیس از ریل راه آهن برق خورشیدی تولید می‌کند

سوئیس از ریل راه آهن برق خورشیدی تولید می‌کند
یک شرکت دانش بنیان در سوئیس قرار است با نصب نوعی سیستم خورشیدی آزمایشی ۱۸ کیلوواتی در امتداد ۱۰۰ متر راه آهن، استقرار پنل‌های خورشیدی متحرک بین خطوط را آزمایش کند.
کد خبر : 934935

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از IE، اداره فدرال حمل و نقل سوئیس (FOT) مجوز استقرار اولین نیروگاه خورشیدی متحرک در این کشور را در خط راه آهن شهر نوشاتل صادر کرد.

این اولین بار است که چنین پروژه‌ای در سوئیس تصویب می‌شود و راه را برای راه حل‌های نوآورانه انرژی خورشیدی در این کشور هموار می‌کند.

این پروژه توسط شرکت دانش بنیان «سان ویز» «Sun-ways» توسعه می‌یابد. این شرکت قصد دارد سال آینده این سیستم را در یک بخش خطی ۱۰۰ متری از راه آهن ۲۲۱ اجرا کند که توسط شرکت حمل و نقل عمومی ایالت نوشاتل «transN»، اداره می‌شود.

این سیستم آزمایشی دارای ۴۸ پنل است که هر کدام با خروجی ۳۸۰ وات، مجموعا ۱۸ کیلووات ظرفیت دارند. این پروژه با هزینه ۶۲۱,۸۰۰ یورو (۶۸۵,۹۲۰ دلار)، برق تولیدی را در شبکه محلی ذخیره می‌کند. سان ویز با یک ارائه دهنده برق محلی که متخصص تاسیسات برقی راه آهن است برای ساخت این سیستم همکاری خواهد کرد.

اداره فدرال حمل و نقل سوئیس این پروژه را در تابستان ۲۰۲۳ به دلیل عدم وجود مراجع فنی برای فناوری پیشنهادی رد کرده بود.

سپس این شرکت دانش بنیان با حمایت شرکای صنعتی، دو استاد دانشگاه در رشته مکانیک استخدام کرد و آنها یک ارزیابی مستقل از نمونه‌های اولیه طراحی شده ویژه انجام دادند.

سپس یک شرکت سوئیسی متخصص در پروژه‌های راه آهن در مقیاس بزرگ، تجزیه و تحلیل فنی و ایمنی را انجام داد. هدف، تایید مطابقت کامل سیستم با استاندارد‌های ایمنی اداره حمل و نقل فدرال بود، زیرا نصب آزمایشی در یک خط راه آهن فعال قرار خواهد گرفت.

به گفته این شرکت، با تشدید بحث‌ها پیرامون نصب نیروگاه‌های خورشیدی در کوه‌های آلپ، فناوری آنها با استفاده از فضای بلااستفاده بدون ایجاد اختلال در ترافیک قطار یا تداخل در کار تعمیر و نگهداری و بازرسی در ریل، راه‌حل مناسبی را ارائه می‌دهد و در عین حال به افزایش تولید انرژی خورشیدی نیز کمک می‌کند.

بر اساس اعلام این شرکت دانش بنیان، ماژول‌های خورشیدی را می‌توان به صورت دستی یا مکانیکی با استفاده از یک ماشین راه آهن تخصصی نصب کرد که قادر به نصب تا ۱۰۰۰ متر مربع پنل خورشیدی در روز است. این سیستم همچنین به گونه‌ای طراحی شده است که قابل جابجایی باشد و در صورت نیاز امکان تعمیر و نگهداری را فراهم کند. 

مجوز اداره فدرال حمل و نقل شامل شرایط فنی متعددی است، مانند انجام آزمایش‌ها و اندازه گیری‌های اضافی در طول عملیات پروژه آزمایشی برای اطمینان از عدم تاثیر نامطلوب بر زیرساخت‌های راه آهن.

به همین ترتیب، آزمایش‌های حذف و نصب برای اثبات سازگاری کامل نصب پایلوت سان ویز با الزامات عملیاتی و نگهداری خط راه آهن انجام خواهد شد. این آزمایش‌ها توسط یک شرکت متخصص در ایمنی راه آهن و بازرسی، نظارت خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب