دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

فناوری جایگزین واردات برنج شود!/ ۴۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شد

فناوری جایگزین واردات برنج شود!  ۴۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شد
دبیر انجمن برنج ایران گفت: در حال حاضر فناوری مورد نیاز بکارگیری کمباین برداشت و ماشین آلات کاشت برنج در کشور وجود دارد، اما ارز تعلق نمی گیرد و دولت از واردات ادوات و ابزار کار فناوری مورد نیاز در بخش تولید برنج حمایتی نمی کند.
کد خبر : 934918

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، با توجه به وضعیت تورم در اقتصاد کشو، افزایش قیمت مواد اولیه تولید برنج و به طبع آن، قیمت محصول نهایی نیز افزایش می آید، اما در سه ماه گذشته افزایش قیمت برنج نسبت به باقی کالا‌های اساسی رشد چندانی نداشته است.

برخی از کارشناسان و صاحبنظران کشاورزی معتقدند؛ واردات تکنولوژی و علم جدید می تواند راهگشای افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی باشد.

جمیل علیزاده شایق رئیس هیئت مدیره و دبیر انجمن برنج ایران در گفت‌وگو با خبرنگارآنا در رابطه با فناوری حوزه تولید برنج گفت: در حال حاضر فناوری مورد نیاز بکارگیری کمباین برداشت و ماشین آلات کاشت برنج در کشور وجود دارد، اما ارزبه واردات چنین تکنولوژی هایی تعلق نمی گیرد و دولت از واردات ادوات و ابزار کار فناوری مورد نیاز در بخش تولید برنج حمایتی نمی کند.

راه کاهش هزینه تولید برنج

برنج

رئیس هیئت مدیره انجمن برنج ایران افزود: از وزارت کشاورزی در خواست داریم که اجازه تولید ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز تولید برنج را به تولید کنندگان بدهد و از آن ها حمایت همه جانبه کنند که چنین اقدامی در نهایت باعث کاهش هزینه تولید برنج و همچنین ایجاد رقابت با محصولات خارجی می شود که در نتیجه قیمت برنج در بازارروند کاهشی می گیرد.

وی تصریح کرد: برای تعادل بخشی به نیاز بازار برنج بایدظرفیت سازی تولید این محصول افزایش و واردات طبق نیاز داخل انجام بگیرد. از این رو افزایش تولید برنج با توجه به شرایط بحران آب، وضعیت زمین های کشت و تغییر در هزینه های تولید، به روند تحول در استفاده از تکنولوژی برمی گردد که قطعا با فناوری های به روز می توان مدیریت درستی در تولید این محصول داشت.

شایق ادامه داد: تنها راه حمایت ازتامین برنج مورد نیاز مردم، ظرفیت سازی افزایش تولید برنج است در غیر این صورت واردات این محصول نمی تواند وضعیت نیاز مصرف در بازار داخل را مدیریت کند.

حداکثر مصرف سرانه برنج ۳۵ کیلوگرم است

شایق در رابطه با مصرف سرانه برنج گفت: در دهه ۹۰ به گفته واردکنندگان ۴۲ کیلوگرم مصرف سرانه است که این رقم از به صورت دقیق نبوده است، اما با اقدام سازمان بازرسی کل کشور و تحقیقات میدانی و کارشناسانه این سازمان متوجه شدیم که حداکثر مصرف سرانه ۳۵ کیلوگرم است. البته ناگفته نماند مصرف برنج نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که دلیل این کاهش تغییر ذائقه غذایی و همچنین کاهش توان مالی است.

دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به وضعیت میزان و نحوه تولید برنج به عنوان محصول پُر تقاضا در کشور، گفت: تولید برنج نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است که موجب عدم احتیاج به واردات برنج شده است. البته این موضوع باعث تعادل قیمت برنج در بازار شده است. 

وی در پاسخ به اینکه در سال جاری برنج چقدر افزایش قیمت داشته است، گفت: بیش از ۶۰ نوع برنج در کشور تولید داریم و این تنوع در تولید باعث تفاوت قیمت محصولات در بازارمی شود به همین دلیل آماری دقیقی از نرخ های برنج در گوشه و کنار کشور در اختیار نیست.

سخن از افزایش سرسام آور قیمت برنج در میان است؟

شایق ادامه داد: این روز‌ها سخن از افزایش سرسام آور قیمت برنج در میان است که دلیل این موضوع ایجاد جو روانی میان مردم است که در نهایت مافیا و اشخاص دیگر بتوانند برنج خارجی را در حجم بالا وارد و با قیمت کمتر به مردم بفروشند و هیچ نهادی از این شرایط جلوگیری نمی‌کند.

دبیر انجمن برنج ایران اشاره کرد: سال‌های گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی تنظیم قیمت محصولات کشاورزی را بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشتند، اما از لحاظ اصولی این اقدام درست نبود چرا که مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید است اگر وارد بخش تنظیم قیمت محصولات کشاورزی شود، باعث می شود کشاورز به این فکر باشد که وزارت جهاد کشاورزی، بخش واردات را نیز مدیریت خواهد کرد.

شایق ادامه داد: متاسفانه دخالت‌های بی رویه و بی دلیل سازمان‌های دیگر بر این صنعت و سکوت عجیب وزارت جهاد کشاورزی در برابر این مداخلات غیر منطق و بدون پایه، سوالی است که به دنبال پاسخ آن هستیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن برنج ایران افزود: مدتی پیش در نامه‌ی وزارت صمت به سازمان جهاد کشاورزی آمده است که هرچه سریع‌تر قیمت کالا‌ و محصولات کشاورزی را باید کنترل کنید که بر اقلام دیگر تاثییر نگذارد. تنظیم بازار محصولات کشاورزی برعهده کدام وزارت خانه است! 

دلیل این نوع حمایت از واردکنندگان از سوی وزارت صمت چیست؟

برنج

دبیر انجمن برنج ایران ادامه: هیچ واکنشی نسبت به این دخالت‌ها آن هم در بازاری مثل بازار برنج، نمی شود که این سکوت باعث جوسازی بیشتر آن هم در راستای افزایش قیمت ها می شود و تمام این نمایش‌ها به یک موضوع روشن و واحد ختم می شود؛ واردات برنج آزاد شود.

وی تصریح کرد: طبق قانون از اوایل مرداد ماه تا اواخر آبان ماه واردات برنج و همچنین توزیع آن ممنوع است آیا وزارت بازرگانی از این قانون مطلع نیست که به دنبال واردکنند برنج می رود.

دبیر انجمن برنج ایران اشاره کرد:‌ وزارت صنعت و بازرگانی در پی اعتراض و درخواست وارد کنندگان برنج از وزارت جهاد کشاوری که هر دو نهاد دولتی هستند می‌خواهد که مجوز واردات برنج را به واردکنندگان بدهد! دلیل این نوع حمایت از واردکنندگان از سوی وزارت صمت چیست؟

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن برنج ایران؛ واردکنندگان یک تشکل خصوصی و اقتصادی سود آور هستند دلیلی ندارد از سوی یک نهاد دولتی حمایت شوند. در کشور ما واردات هر محصول بسیار سود آور است و دلیل واکنش تند واردکنندگان برنج، محدود کردن واردات برنج و همچنین ارز آسان تر در اختیارشان قرار می گیرد. در نیمه اول امسال ۴۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است و با توجه به تولید کافی برنج احتیاج به واردات مجدد برنج نداریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب