دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انعقاد ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد همکاری بین فراجا و شرکت‌های دانش بنیان

انعقاد ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد همکاری بین فراجا و شرکت‌های دانش بنیان
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی از انعقاد۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد همکاری بین فراجا و شرکت‌های دانش بنیان در ۳ رویداد اخیر خبر‌داد.
کد خبر : 934887

به گزارش خبرگزاری آنا، سومین رویداد تخصصی عرضه و تقاضای فناوری‌های نوین و هوشمندسازی پلیس در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

دکتر مصطفی بغدادی مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی درباره نقش اصلی این صندوق در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور در این رویداد بیان کرد: صندوق نوآوری با توجه به خاستگاهی که دارد، تلاش کرده همیار شرکت‌های دانش‌بنیان در تامین مالی آ‌ها باشد. 

وی افزود: امروز بیش از ۱۰هزار شرکت دانش بنیان و نوپا در کشور مشغول به فعالیت هستند. این در حالی است که این آمار در سال ۹۲ حدود ۵۵ شرکت بود. میزان فروش این شرکت‌ها نیز در سال ۹۲ به حدود یک همت می‌رسید، اما این میزان در سال جاری به ۹۲۴ همت رسیده است که نشان از رشد مطلوبی در این حوزه دارد، هرچند نیاز است ارزش اقتصادی و فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان را افزایش داد.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلام اینکه نباید از تاثیر شرکت‌های دانش بنیان بر اشتغالزایی غافل شویم، گفت: اشتغالی که توسط شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌شود زمینه جذب و نگه‌داشت نخبگان را فراهم می‌کند. با توجه به بحران مهاجرتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، تقویت شرکت‌های دانش بنیان یکی از راه‌هایی است که زمینه نگه‌داشت نخبگان را در این مسیر فراهم می‌کند. 

بغدادی در بخش دیگری از سخنان خود به خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان و فناور اشاره و خاطرنشان کرد: امروز صندوق نزدیک به ۸۰ سرویس مختلف در چهار دسته تسهیلات، ضمانتنامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی به شرکت‌های دانش بنیان خدمات ارائه می‌دهد و توانسته بیش از ۶۳ همت خدمات مالی به زیست بوم نوآوری کشور تزریق کند. 

وی تصریح کرد: تلاش ما در رویداد‌هایی مانند رویداد امروز که از جنس رویداد تبادل فناوری است، توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان است. ما در این رویداد‌ها سعی می‌کنیم سمت عرضه و تقاضا را به یکدیگر برسانیم و نقش و جایگاه شرکت‌های دانش بنیان را در کل اقتصاد کشور تقویت کنیم. 

بغدادی با بیان اینکه تاکنون ۴۳ رویداد تبادل فناوری در حوزه‌های متنوع در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شده است، اضافه کرد: این رویداد فقط یک رویداد بهم‌رسانی ساده نیست بلکه تلاش می‌کنیم از طریق خدمات‌های گفته شده این بهم‌رسانی را تسهیل و همکاری‌های فناورانه بین عرضه و تقاضا را تقویت کنیم. 

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی درباره تسهیلات این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز گفت: ما با ارائه عمده خدماتی مانند ضمانتنامه‌ها، انواع تسهیلات سرمایه در گردش و تامین مالی قرارداد‌ها به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کنیم تا فرآیند تعامل با صاحبان نیاز‌های فناورانه به نتیجه برسد و تعهداتشان را نسبت به تقاضای ارائه شده، انجام دهند. همچنین از طریق ارائه تسهیلات لیزینگ و استصناع در کنار طرف تقاضا ایستاده‌ایم.

وی با اشاره به برگزاری سومین رویداد تخصصی عرضه و تقاضای فناوری‌های نوین و هوشمندسازی پلیس که در محل صندوق نوآوری برگزار شد، بیان کرد: این رویداد‌ها به امضای ۵ همت تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت‌های دانش بنیان و صاحبان نیاز‌های فناورانه منجر شده که تاکنون نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان آن در قالب یکسری قرارداد‌ها محقق شده است.

بغدادی همچنین درباره پیشینه این رویداد نیز خاطرنشان کرد: همکاری ما با فراجا از سال ۱۳۹۹ آغاز شد. در اولین رویداد عرضه و تقاضای پلیس هوشمند ۳۴ نیاز فناورانه شناسایی و ۲۷ محصول از ۲۷ شرکت دانش بنیان برای پاسخ به این نیاز‌ها معرفی شد و بیش از ۶۴۵ میلیارد تومان قرارداد نیز در آن رویداد محقق شد.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی در خاتمه افزود: سال گذشته هم دومین رویداد پلیس هوشمند را با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در محل صندوق نوآوری برگزار کردیم که طی آن ۶۲ شرکت دانش بنیان حضور داشتند و پنج فقره قرارداد نیز در آن به امضا رسید.

صندوق نوآوری متصل کننده سازمان‌هایی مانند فراجا به شرکت‌های دانش بنیان

سرتیپ پاسدار احمد دولتخواه، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات و پدافند سایبری فراجا نیز طی سخنانی در این رویداد بیان کرد: یکی از ظرفیت‌هایی که می‌تواند سازمان‌هایی مانند فراجا را به شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه‌های فناورانه متصل کند صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری است.

وی با اشاره به اینکه هر سازمانی باید به دنبال تغییر باشد، در غیر این صورت عدم موفقیتش قطعی می‌شود، تصریح کرد: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تغییر در فراجا با آینده‌پژوهی دنبال می‌شود.

دولتخواه با بیان اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان پیشران تحولات و تغییرات، می‌تواند سایر حوزه‌ها و ارکان را با یکدیگر هماهنگ کند، افزود: اگر به دنبال تحول هستیم باید از ظرفیت‌های این بستر استفاده کنیم. 

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات و پدافند سایبری فراجا در خاتمه گفت: یکی دیگر از محور‌های مطرح شده در حوزه پلیس بحث مشارکت مردمی است که با چه روش‌هایی از ظرفیت‌های مردمی برای اجرای ماموریت‌های پلیس استفاده کنیم. ما در بزنگاه‌هایی که نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم در آن زمینه موفق نشده و با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌ایم.

هوشمندسازی و الکترونیکی کردن ارائه خدمات، دو هدف فراجاست 

دکتر مصطفی صالحی، مدیر کل توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان نیز در این رویداد با ارائه ویژگی‌های نیازمندی‌های هوشمندسازی در فراجا، به تشریح پروژه‌ای با عنوان پروژه «پیشران» پرداخت و بیان کرد: در کشور ۲۰ پروژه پیشران طراحی شده است. یکی از موضوعاتی که به این رویداد مرتبط می‌شود پروژه پیشران، تحت عنوان «پلیس هوشمند» است.

وی افزود: طبق این مصوبه باید ظرف یکسال هر کدام از دستگاه‌هایی که متولی یکی از دستگاه‌های پیشران هستند زمان‌بندی ارائه کنند و طبق آن پروژه‌شان را پیش ببرند که در انتها وضعیت همه آنها رصد می‌شود. 

صالحی تاکید کرد: فراجا دو هدف اصلی دارد که بقیه موضوعات ذیل این دو هدف اصلی قرار می‌گیرند؛ یکی تسریع و تسهیل در خدمات ارائه شده به مردم و دیگری ارتقای سطح امنیت مردم است.

مدیر کل توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان با اعلام اینکه «هوشمندسازی و الکترونیکی کردن ارائه خدمات از اهداف مهم فراجا محسوب می‌شود، به چند موضوع مهم فراجا اشاره کرد و گفت: یکی از چشم‌انداز‌های ما پیش‌بینی وقوع جرایم است، لذا با توجه به داده‌هایی که در راستای هوشمندسازی داریم تلاش می‌کنیم جرایم را از پیش شناسایی کنیم. 

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان صندوق نوآوری و فراجا

همچنین در حاشیه این رویداد، تفاهم‌نامه همکاری مشترکی میان صندوق نوآوری و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه به‌منظور فراهم آوردن زمینه همکاری‌های سازنده برای حمایت از توسعه فناوری‌ها، محصولات و خدمات فناورانه در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» به امضای دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی و سرتیپ پاسدار احمد دولتخواه، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات و پدافند سایبری فراجا رسید.

موضوع این تفاهم‌نامه، توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از ظرفیت‌های مالی و اجرایی طرفین برای توسعه فناوری و نوآوری در تأمین نیاز‌های فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها است.

انعقاد دو تفاهم‎نامه میان معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات و پدافند سایبری فراجا و دو شرکت دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری

همچنین در حاشیه برگزاری سومین رویداد تخصصی عرضه و تقاضای فناوری‌های نوین و هوشمندساز پلیس، دو تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات و پدافند سایبری فراجا و دو شرکت دانش بنیان به منظور رفع نیاز‌های فناورانه و هوشمندساز پلیس در محل صندوق نوآوری و شکوفایی منعقد شد. 

این تفاهم‌نامه‌ها به امضای سرتیپ پاسدار احمد دولتخواه، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات و پدافند سایبری فراجا و مدیران عامل دو شرکت دانش بنیان «تورین تن» و «داده کاوان اندیشه ورزان» رسید.

تعامل و مشاوره معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات و پدافند سایبری فراجا به این دو شرکت دانش بنیان برای استفاده از ایده‌ها، راهکار‌ها و طراحی محصولات تحقیقاتی در راستای اجرای پروژه‌های مورد نیاز از اهداف این دو تفاهم‌نامه است که با موضوع ارائه خدمات فناورانه در حوزه «تشخیص چهره و پلاک» به امضا رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب